Bryn kollektivknutepunkt
Bryn skal utvikles som kollektivknutepunkt øst i Oslo for å avlaste sentrum.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal utvikle kollektivknutepunktet på Bryn med ny gateterminal for buss i Østensjøveien. Vi legger til rette for enkel overgang mellom buss, tog og t-bane når Bryn blir nytt kollektivknutepunkt.
Mellom Bryn stasjon, Brynseng T-banestasjon og gateterminalen i Østensjøveien skal vi etablere gode gangforbindelser. Østensjøveien skal utvides med kollektivfelt og en gjennomgående løsning for gående og syklende.
Hvor kommer knutepunktet?
- Østensjøveien fra Tvetenveien til Jernbaneveien
- Nils Hansens vei fra Østensjøveien til Ring 3/E6
- Brynsengveien
Hvorfor lager vi knutepunkt på Bryn?
Bryn er pekt ut som lokalt og regionalt kollektivknutepunkt i strategidokumentene M2016 og KVU Oslo-navet. Bryn har sentral lokaliseringen øst i Oslo ved siden av E6 og Ring 3, jernbanen og T-banen. Dette gjør at Bryn egner seg for knutepunktutvikling.
Dokumenter
- Presentasjon grunneiermøte 07.12.2017 (PDF 3MB)
- Presentasjon, møter med bydeler november 2017 (PDF 3,4MB)
- Dokumentasjon arbeidsverksted Bryn kollektivknutepunkt 10.01.2017 (PDF 5MB)
- Presentasjoner fra informasjonsmøte 17.10.16 (PDF 8MB)
- Konseptvalgutredning Bryn knutepunkt (PDF 2,2MB)
Les mer
- Strategisk plan for Hovinbyen
- M2016: Slik reiser du i fremtiden (Ruter)
- KVU Oslo-Navet hos Bane NOR
- E6 Manglerudprosjektet (Statens vegvesen)
Når skjer det mer?
Forprosjektet er ferdigstilt, men det foreligger per nå ingen bevilgning for gjennomføring og det er derfor ikke avklart en videre fremdrift for prosjektet.