6. Vurdering av konsekvenser av gjennomføring av de foreslåtte endringene
Denne artikkelen tilsvarer kapittel 6 i høringsnotatet «Høring om fremtidig organisering av Oslo kommune».
Langsiktige virkninger
De langsiktige økonomiske virkningene av en bydelsreform er krevende å anslå og er avhengig av en rekke forutsetninger. Rapportens kapittel 5 belyser en rekke mulige konsekvenser og virkninger som byrådet støtter vurderingene av. Det vil også være en naturlig forutsetning for beslutning av gjennomføring at endringene som foreslås har en positiv nytte-kostnadseffekt over tid.
Omstillingskostnader
En bydelsreform vil medføre omstillingskostnader, primært i form av merutgifter knyttet til selve gjennomføringen. Det vil måtte etableres en prosjektorganisasjon for gjennomføringen, som vil medføre ressursbruk både sentralt og lokalt. De endelige omstillingskostnadene vil bli påvirket av endelig løsning for fremtidige bydeler og deres grenser, sammen med hva som besluttes i oppgavefordelingen mellom bydelene og kommunen sentralt.
Et parallelt arbeid knyttet til standardisering av både organisasjonsstruktur, arbeidsprosesser og faglige prioriteringer som en del av omstillingsarbeidet vil også kreve ressurser. Det er for tidlig å anslå behovet for økning i budsjettrammene knyttet til omstillingsperioden, dette må eventuelt utredes våren 2026. Men samlet sett betyr dette at omstillingskostnadene kan bli betydelige.
Konsekvenser for innbyggerne
For den allmenne befolkningen vil en bydelsreform først og fremst innebære at innbyggeren får ny bydelstilhørighet og ny valgkrets.
Når det gjelder virkningene av en bydelsreform for innbyggere som tjenestemottakere, så kan det forekomme noen nedsider. I en omstillingsfase kan ny organisering, roller og rutiner ha et negativt utfall for særlig sårbare brukere med sammensatte behov, ved økt risiko for at kontinuitet og helhet i tjenestene midlertidig svekkes. I tillegg kan endringer i lokasjon for innbyggerrettede tjenester gi praktiske barrierer.
En bydelsreform betyr imidlertid ikke nødvendigvis at tjenestesteder må flyttes, selv om det åpner et mulighetsrom for økt samlokalisering der det blir funnet hensiktsmessig. I videre forberedelse dersom bystyret vedtar å gjennomføre en bydelsreform blir det viktig med fokus på risikoreduserende tiltak særlig rettet mot de mest sårbare innbyggergruppene.
Gevinster
Samtidig er et viktig formål med gjennomføringen av en bydelsreform å øke bydelenes kapasitet og mulighet til å videreutvikle helhetlige innbyggereiser og tilby tjenester mest mulig kostnadseffektivt. Det er identifisert betydelige gevinstpotensialer knyttet til tidlig og koordinert innsats, bedre overganger mellom tjenester og vesentlig reduksjon av dobbeltarbeid sammenliknet med i dag.
Det er også identifisert gevinstmuligheter knyttet til mer effektiv teknologiutvikling som følge av endringene som foreslås. Samtidig vil endringen i oppgavefordelingen kunne legge til rette for en styrking av lokaldemokratiet i bydelene.
Det er byrådets vurdering at konsekvensene som er avdekket sannsynliggjør at gevinstene ved å gjennomføre en bydelsreform vil bli større enn kostnadene, og understøtter at det foreligger tilstrekkelig grunnlag for å sende et forslag på høring. En helhetlig plan for gevinstrealisering som følge av bydelsreformen blir samtidig viktig, særlig i lys av kommunens krevende økonomiske rammebetingelser.
Kapitteloversikt
- Kapittel 1, 2 og 3 - Om utredningen og bakgrunn
- Kapittel 4 (4.1-4.8) byrådets forslag til ny bydelsorganisering
- Kapittel 4 (4.9-4.13) byrådets forslag til ny bydelsorganisering
- Kapittel 5 - byrådets forslag til endring i oppgavefordeling og tiltak
- Kapittel 6 - Vurdering av konsekvenser av gjennomføring av de foreslåtte endringene
- Kapittel 7 - Eksempler på problemstillinger i det videre utredningsarbeidet