7. Eksempler på problemstillinger i det videre utredningsarbeidet
Denne artikkelen tilsvarer kapittel 7 i høringsnotatet «Høring om fremtidig organisering av Oslo kommune».
For å sikre et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag knyttet til overføring av oppgaver vil byrådet utrede konsekvenser av forslagene videre, både parallelt med den eksterne høringen høsten 2025 og i forberedelser til en eventuell fase 4.
Problemstillinger
Det finnes allerede noen kjente problemstillinger det er behov for å utrede videre. Flere av problemstillingene er berørt i vedleggene, men noen utvalgte løftes her frem for å eksemplifisere hvordan det videre utredningsarbeidet kan innrettes.
Korttidsopphold for eldre med skrøpelighet
Når det gjelder korttidsopphold for eldre med skrøpelighet vil det være nødvendig å klargjøre hvordan disse kan organiseres og finansieres i en situasjon med fire helsehusene, tilbud på KAD og FRA, og 6–8 bydeler. For eksempel om hvem som skal fungere som operativ bestiller av plasser, om én eller flere bydeler skal være vertsbydeler for helsehusene, om helsehus kan eies og driftes i fellesskap på tvers av bydeler og hvordan tilbud ved helsehusene kan samorganiseres med tilbud for eldre med skrøpelighet på KAD og FRA.
Rusfeltet
Tilsvarende avklaringer er relevante for rusfeltet, der organisering, finansiering og grenseflater mellom bydelene og byomfattende tilbud må tydeliggjøres for å sikre sammenhengende forløp.
Tannhelse
På området tannhelse må mulige konsekvenser av å flytte oppgaver fra en konsolidert, stordriftsorientert organisering til flere bydeler belyses.
Nærmiljøutvikling
På området nærmiljøutvikling vil det være relevant å utrede mulige løsninger hvor bydelene får finansieringsansvar, beslutningsmyndighet og driftsoppgaver og løsninger som innebærer en bestiller-utfører-modell hvor bydelene er bestillere.
Mål med videre utredning
Målet med den videre utredningen av konkrete oppgaver er å gi en mer presis beskrivelse når det kommer til budsjettrammer, fordeling av årsverk mv. Dersom oppgaver flyttes fra etater til bydel, skal det vurderes om dette utløser behov for omorganisering eller sammenslåing av etater.
Der det er en spenning mellom lokalt handlingsrom og standardisering av tjenester, vil det være behov for å se nærmere på hvordan likere organisering på tvers av bydelene kan sikres. Samtidig skal det legges planer for å sikre gevinstrealisering i de foreslåtte tiltakene. I tillegg vil det utredes tiltak for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester for innbyggere med sammensatte behov.
Kapitteloversikt
- Kapittel 1, 2 og 3 - Om utredningen og bakgrunn
- Kapittel 4 (4.1-4.8) byrådets forslag til ny bydelsorganisering
- Kapittel 4 (4.9-4.13) byrådets forslag til ny bydelsorganisering
- Kapittel 5 - byrådets forslag til endring i oppgavefordeling og tiltak
- Kapittel 6 - Vurdering av konsekvenser av gjennomføring av de foreslåtte endringene
- Kapittel 7 - Eksempler på problemstillinger i det videre utredningsarbeidet