12. mars 2020: Pressetreff om koronasituasjonen

Byrådsleder Raymond Johansen orienterer om Oslo kommunes håndtering av koronapandemien.

OSLO RÅDHUS, 12. mars 2020:

Velkommen tilbake til Oslo rådhus og til pressekonferanse.

Siden vi stod her i går har flere fått påvist koronasmitte i Oslo, Norge og resten av verden. Sannsynligvis er det store mørketall. Vi vet ikke hvor mange som faktisk er smittet. Men det vi vet er at viruset sprer seg ekstremt hurtig. Land og byer stenges. Vi er i en krise. Men Oslo kommune er forberedt på kriser. Derfor aktiverer vi nå våre kriseplaner.

For Oslo kommune og byrådet er sikkerheten for vår befolkning nå det aller viktigste. Vi gjør, og kommer til å gjøre, alt som står i vår makt for å unngå spredning av smitte. Vi har satt sentral kriseledelse i Oslo, som jeg leder sammen med beredskapssjefen i Oslo kommune. Alt annet som ikke må gjøres er avlyst for meg og mine byråder. De tiltakene vi iverksetter er svært inngripende og får store konsekvenser for livene til byens befolkning. Men ekstraordinære tiltak er nødvendig i en ekstraordinær situasjon.

I dag har vi tatt beslutninger om nye tiltak for å unngå spredning av viruset:

• Vi stenger alle ungdomsskoler og videregående skoler fra og med i morgen
  • Vi stenger alle barnehager og barneskoler fra og med mandag.
  • Vi oppfordrer alle til å holde barna hjemme fra barnehagen og barneskolen allerede i morgen.

Vi jobber nå med å sikre at samfunnskritisk personell med små barn kan fortsette å jobbe, blant annet ved å utarbeide et tilbud om barnepass. Samfunnskritisk personell vil blant annet si personell i helsevesenet, brannberedskap, vann, avløp, renovasjon og strøm.

I tillegg til stenging av barnehager og skoler, har vi besluttet å skjerpe kravet vi innførte i går til størrelse på arrangementer. Arrangementer med mer enn 50 deltakere blir nå forbudt i Oslo.

I tillegg:

• Vi stenger Oslo kulturskole.
  • Vi stenger alle bibliotek.
  • Vi stenger alle offentlige svømmehaller og bad.
  • Vi stenger alle offentlige idrettsanlegg.
  • Vi stenger Oslo kommunes museer.

Og vi går i dialog med rederiene som anløper Oslo med passasjerer og gods. Vi må sikre forsvarlig testing av passasjerer og personell, ellers må innstilling av avganger vurderes.

I dag var det merkbart færre folk i kollektivtrafikken i Oslo. Det er veldig bra. Vi setter ut bysyklene neste uke, slik at færre trenger å ta kollektivtransport. Vi vurderer løpende nye tiltak for å begrense antall mennesker som reiser kollektivt og hvor fulle våre busser, t-baner og trikker kan være.

Oslo kommune har 53.000 ansatte.

Alle som jobber i kommunen skal jobbe hjemme, hvis det er mulig. Kun personell som er samfunnskritisk skal gå på jobb.

Oslo kommune og byrådet tar vår del av ansvaret. Det skal innbyggerne være trygge på.
Så har jeg et spørsmål til nasjonale myndigheter:

På Oslo Lufthavn har det i dag landet fly fra New York, Riga, München, Istanbul, Paris, Lisboa, Zürich, Moskva, Frankfurt, Brüssel, Doha, Helsinki, London – for å nevne noe. Blir de som lander fra områder med koronautbrudd testet? Vurderes det å stenge Oslo lufthavn for flytrafikk til og fra disse områdene?

Samtidig vil jeg si: Vi har alle et personlig ansvar.

Jo større ansvar hver og en tar, jo lettere og raskere kan vi:

• Teste de som tror de er smittet
  • Behandle de som er smittet
  • Beskytte de mest sårbare menneskene i samfunnet vårt.

Derfor vil jeg gjenta noen sterke oppfordringer til byens befolkning:

• Begrens reising, sammenkomster og møter til det som er helt nødvendig.
  • Nå må ikke folk som er hjemme samles på kjøpesenter, fotballbaner eller andre steder. Barn, ungdom og voksne må i størst mulig grad holde seg hjemme.
  • Lytt til helsemyndighetenes råd.
  • Vær nøye med personlig hygiene.
  • Ta vare på hverandre. Pass på slektninger og naboer som kan ha behov for hjelp.
  • Handle som vanlig! Det er ingen grunn til å hamstre dagligvarer.

Hvis viruset spres ukontrollert vil kapasiteten i helsevesenet bli sprengt. Vi har stor kapasitet, men den er presset allerede. Helsepersonell kan også bli smittet. Vi må gjøre alt som står i vår makt for å hjelpe helsevesenet.

Dette handler om å stå sammen.

Om fellesskap.

Om å passe på hverandre.

Byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen, vil fortelle mer om våre grep for skole og barnehage, og deretter vil helsebyråd Robert Steen få ordet.

(Det kan være forskjeller mellom teksten og det som ble framført på pressetreffet.)