Høring av tiltak i Groruddalen øst 2023

Utdanningsetaten har utredet løsninger for skolekapasitet i Groruddalen Øst fordi det var behov for å vurdere skolestrukturen i området. Ulike alternativ for videreføring av Skjønnhaug skole og dimensjonering av Trosterud skole ble presentert i en egen høring våren 2022. Innspillene fra denne høringen ble inkludert i det videre utredningsarbeidet.

Utredningen for området er nå ferdigstilt og kvalitetssikret eksternt. Utdanningsetaten anbefaler at nye Trosterud skole blir utvidet med en klasserekke til en fireparallell barneskole (B4) og at Skjønnhaug skole videreføres som en barneskole med ca én parallell (B1).

Høringsinnspill

Dette høringsnotatet oversendes skoler i nærmiljøet (Haugerud, Jeriko, Lutvann, Skjønnhaug, Trosterud) og Bydel Alna. Høringen er åpen for alle. Etter høringen er avsluttet vil Utdanningsetaten gjennomgå alle høringsinnspill. Innspill fra høringen vil oversendes sammen med utredningsgrunnlaget og Utdanningsetatens anbefaling til Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap.

Høringsfristen er satt til 20. juni. Utdanningsetaten oppfordrer at høringsinstanser og andre sender inn sine høringsinnspill via skjemaet. Utdanningsetaten ønsker først og fremst innspill på tiltaket som presenteres i dette notatet.

Andre spørsmål eller henvendelser

Dersom det er spørsmål knyttet til forslaget i dette notatet, kan Utdanningsetaten kontaktes på skolebehovsplanen@osloskolen.no.

Bakgrunn

Utredningen for område Groruddalen øst er utarbeidet på bakgrunn av at den midlertidige paviljongen ved Skjønnhaug skole skulle avvikles og at det var antatt at Skjønnhaug skole hadde behov for rehabilitering i planperioden. Samtidig skulle utredningen ta stilling til om dagens dimensjonering av barneskolene i området skulle videreføres eller om skolestrukturen burde endres. Området omfatter barneskolene Skjønnhaug, Lindeberg, Lutvann, Jeriko og Trosterud. Skolestrukturen er blitt vurdert fordi barneskolene i dette området er små, noen har relativt lav oppfyllingsgrad, og skolene ligger tett geografisk. Det er derfor vurdert om det er hensiktsmessig å endre skolestrukturen eller dimensjoneringen av disse skolene fremfor å videreføre Skjønnhaug skole.

Utredningen har avdekket at Skjønnhaug skole er i bedre tilstand enn først antatt og at rehabiliteringsbehovet først vil inntreffe i begynnelsen av neste planperiode (etter 2032). En avvikling av Skjønnhaug skole har vist seg å være bedre fra et økonomisk og klima- og miljømessig perspektiv, sammenlignet med å videreføre skolen. Samtidig peker innspill fra interessenter i retning av at dette området har behov for å opprettholde dagens situasjon, og at dagens læringsmiljø er gunstig i oppfølgingen av elever og kontakten med foreldre. Utdanningsetaten har i utredningen vurdert at det er en fordel å unngå store strukturelle endringer i området, og har basert sin anbefaling på dette.

Utdanningsetatens anbefaling

Utdanningsetaten anbefaler å videreføre Skjønnhaug skole, og at dimensjoneringen av skolen endres fra B2 til B1 samme år som nye Trosterud skole ferdigstilles som B4. Foreløpig fremdriftsplan tilsier at nye Trosterud skole kan stå ferdig til skolestart år 2028.

Anbefalt tiltak har ikke som hensikt å igangsette en gradvis nedleggelse av Skjønnhaug skole, men å utsette beslutningen om hvilken kapasitet skolen skal ha til når den skal rehabiliteres. Om Skjønnhaug skole da rehabiliteres som en én- eller to-parallell barneskole, vil avhenge av utviklingen og elevtallsveksten i området.

Trosterud skole anbefales etablerert med fire paralleller i hht. pågående planprosess. Etablering av Trosterud skole som B4 vil gi flere elever tilhørighet til en ny skole med gode forutsetninger for et bredt fagmiljø og et utvidet kultur- og idrettstilbud. Det vil også legge til rette for et mer helhetlig skoleanlegg enn å etablere tre klasserekker med mulighet for framtidig utvidelse.

Trosterud skole utvides dermed med én klasserekke. Samtidig vil Skjønnhaug skole, dimensjonert B1, få mindre kapasitet. Det må derfor påregnes at det gjøres justeringer av eksisterende inntaksområder. Høring av nye inntaksområder sendes vanligvis ut høsten før endringen trer i kraft. Lokalmiljø og skoler vil få anledning til å si sin mening om konkrete endringer i den forbindelse.

Utdanningsetaten vurderer at en videreføring av Skjønnhaug skole som B1, midlertidig eller permanent, og utvidelse av Trosterud skole til B4 gir gode forutsetninger for å gi elevene i området er godt og trygt læringsmiljø. Rekkefølgen av tiltak er i tillegg godt tilrettelagt sett fra et klima- og miljømessig og økonomisk perspektiv, ettersom skolene rehabiliteres når de anslås teknisk utgående.