Spesialpedagogikk i barnehagen

Alle barn i Oslo kommune skal motta et helhetlig og likeverdig tjenestetilbud, uavhengig av hvilken bydel de bor i.

Retningslinjer for spesialpedagogisk handlingsløype

Den spesialpedagogiske handlingsløypa er et sett med felles retningslinjer som skal minske sannsynligheten for ulik praksis i det spesialpedagogiske tilbudet.

Handlingsløypa skal bidra til at både barnas behov og barnehagens arbeid blir ivaretatt, samtidig som samarbeidet med PP-tjenesten og bydelen blir effektivt og koordinert.

Likeverdig tjenestetilbud for alle barn i Oslo

Spesialpedagogisk handlingsløype gjelder hele prosessen fra bekymring oppstår til evaluering er gjennomført. Det er et lederansvar å sikre at disse retningslinjene blir fulgt.

Retningslinjene er forpliktende for alle bydeler, kommunale barnehager og PP-tjenesten. Private barnehager anbefales å følge dem. Alle barn i opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp ved særlige behov, uavhengig av barnehageplass.

Mal for pedagogisk rapport ved henvisning til PPT

Pedagogisk rapport er viktig dokumentasjon av barnehagens praksis og ordinære tilbud, som vil gi et godt og viktig grunnlag for PPTs utredning. Rapporten synliggjør hvordan barnehagen arbeider for å fremme en inkluderende praksis tilpasset barnets behov. Rapporten bør ikke være eldre enn 3 måneder.

Kartlegging av tilbudet i barnehagene

Barnehagene er organisert under bydelene, og Oslo har 15 ulike bydeler. Tilbudet som gis barna er svært ulikt – og i stor grad betinget av hvilken bydel barnet går i barnehage i.

Kartleggingen fra 2024 gir et helhetlig kunnskapsgrunnlag som ser på det spesialpedagogiske tilbudet på barnehageområdet i alle Oslos bydeler – hva er likt og hva er ulikt? Hva bør være ulikt, og hva kan med fordel gjøres likere?