Olafiagangen

Olafiagangen utvikles til et grønt, trygt og trivelig byrom – i samarbeid med lokalmiljøet og som del av områdesatsningen Tøyen og Grønland.

Oslo kommune ved Bymiljøetaten og Bydel Gamle Oslo samarbeider om tilrettelegging av byrommet i Olafiagangen. Området inngår i Områdesatsningen Tøyen og Grønland 2014–2026, en utredning finansiert gjennom Oslo indre øst-satsningen.

Aktivisering og tilrettelegging av et grønt og oversiktlig bygulv er valgt strategi for å utvikle Olafiagangen som en trygg og attraktiv passasje og et trivelig oppholdsted. Byrommet har blitt utviklet med mer grønt og flere sitteplasser. Lekeplassen er flyttet og store bed er plantet med høye trær, frodige planter og blomster. Nå starter arbeidet med å oppgradere dekket, male taket hvitt og etablere et nytt gjerde mot bussterminalen.

Etter at den trafikale løsningen kom på plass i 2023 er området stengt for innkjøring av biler med bommer fra kl. 06:00 til 11:00. Samarbeid med Grønlands beboere, lokale lag, organisasjoner og næringsliv er en forutsetning for å få til gode aktiviteter i Olafiagangen.

Hva skjer av aktiviteter i bydelen?Kopier lenke til denne overskriften

Se bydelens aktivitetskalender

Leie areal i OlafiagangenKopier lenke til denne overskriften

Her kan du søke om leie av areal i Olafiagangen eller andre utearealer som Bymiljøetaten har ansvar for.

En feil oppstod ved lasting av kart. - AJAXError: Failed to fetch (0): https://api.maptiler.com/maps/79adf164-6825-4f19-8239-52582627143a/style.json?key=l4ZxSXKkrA16jgVeYWUE

Utvikling og oppgradering 2019–2025Kopier lenke til denne overskriften

Oppgraderinger for å gjøre byrommet lysere og grønnere 2025–2026

I sommer startet arbeidet opp med å oppgradere dekket, male deler av taket, plante mer blomster og etablere bed ved lekeplassen. I første omgang males 700 kvadratmeter av taket for å teste ut malingsdekket før resten på ca. 2400 kvadratmeter males i samme farge til våren 2026.

Akershus kollektivterminaler etablerer et nytt gjerde mot Oslo bussterminal i løpet av høsten. Gjerdet vil bli en delvis erstatning av eksisterende mur med et transparent lamellgjerde. Det vil belyses med dynamisk effekt- og stemningsbelysning som vil bidra til et mer attraktivt og trygt miljø i hele gangen og inn i passasjen mot terminalen. Mot øst, ved Olafiagangen, blir det etablert et forhøyet plantefelt med et tett plankegjerde i bak.

Arbeidene er planlagt med hensyn til påvirke trafikk og ferdsel i minst mulig grad. Alle gang- og kjøreforbindelser vil holdes åpne i anleggsperioden. Oppstart for arbeidene er planlagt høsten 2025.

Veggen mot Oslo bussterminal og Olafiagangen åpnes opp og lyssettes
Kreditering: LMR Arkitektur AS.

Store plantebed og mer belysning i 2024

Høsten 2024 ble det etablert store plantebed med høye trær av typen hvitpil og lind, planter og blomster for å gi bygulvet et grønnere uttrykk. Det ble oppgradert døgnbelysning i nedgangen fra Olafiagangen til t-banen og langs veggen i passasjen mot bussterminalen. Det ble også installert nye armaturer for økt belysning i brua under Nylandsveien og etablert to nye stolper med 4 nye armaturer i krysset Grønlandsleiret x Motsfeltzgate. Flere ulike benker ble satt ut og nye avfallsbeholdere ble satt opp.

Trafikale tiltak i Olafiagangen 2023

Evalueringen av de midlertidige tiltakene i Olafiagangen siden 2020 konkluderte med at premisset for en god videreutvikling av byrommet var å få på plass en løsning for vareleveringen for å gjøre området trafikksikkert.

Arbeidet med å etablere et avgrenset areal for varelevering nord i Olafiagangen ble dermed ferdigstilt i 2023. Området er nå regulert med en automatisk bom ut mot gata Grønland, som kun er åpen mellom klokken 06-11 på hverdagene og stengt i helgen. En egen snu- og oppstillingsplass er plassert rett etter bommen og kan benyttes i vareleveringstiden.

For å avgrense og hindre biltrafikk videre inn i Olafiagangen er det bygget en paviljong, satt opp plantekasser og faste pullerter. Utenom vareleveransetiden kan paviljongen fungere som et møtepunkt, en uformell scene eller tribune.

Ved T-banetrappen er det satt opp en mindre bom som skal hindre videre kjøring inn i Olafiagangen. Adgang til arealet på innsiden er kun for nødetater og annen nødvendig transport.

For å hindre kjøretøyer utenfor det avsatte vareleveringsarealet og videre inn i Olafiagangen, er det plassert ut både pullerter og plantekasser for å avgrense området. I tillegg er deler av dekket restaurert og oppgradert for å gi god framkommelighet for folk med rullestol og barnevogner og for vareleveranser på traller. Trafikkløsningen ble finansiert av programmet Bilfritt byliv.

Super-Grønland 2020–2023

I 2020 startet det opp et forsøksprosjekt med å tilrettelegge Olafiagangen som en leke og aktivtetspark for barn og unge med en rekke aktiviteter og tilbud. Den midlertidige oppgraderingen ble til gjennom et samarbeid mellom Områdeløft Grønland og Tøyen, Léva Urban Design, GrowLab Oslo og MakersHub. Det ble etablert ballbinge som ble omgjort til skøytebane om vinteren, klatreaktiviteter, husker, sykkelbane, bordtennis og flere andre aktiviteter. En stor oppgradering ble gjort for å tilrettelegge for økt trygghet med belysning, opphold og aktivitetstilbud. Testtiltakene ble evaluert i 2021 og avsluttet i 2023.

Konseptvalgutredningen 2019

Bymiljøetaten og Bydel Gamle Oslo gjennomførte i 2019 interessentverksted med naboer, velforeninger, næringsdrivende, offentlige etater og frivillige organisasjoner. Du finner rapporten fra verkstedet i bunnen av siden. Våren 2019 ble det gjennomført flere små prosjekter i Olafiagangen, for å utforske fremtidig bruk av området. Dette resulterte i en såkalt forenklet konseptvalgutredningen, som var ferdig i juni 2019.

Basert på dette, bestemte byrådet at det ene konseptet som ble foreslått, kalt Supergrønland, skulle testes. Med Supergrønland skal byrommet utnyttes bedre, primært til glede for barn og unge. Det skal tilrettelegges for aktivitet, gjøres tryggere, og triveligere med planter og sittegrupper.

Bymiljøetaten

Bydel Gamle Oslo

Kontaktperson
Vigdis Tvedt