Sykkeloppgradering Uelands gate
For å bedre fremkommeligheten for syklende starter det nå opp et forprosjekt med reguleringsplan for strekningen Uelands gate: Evald Ryghs gate – Stavangergata.
Hvorfor gjør vi det?Kopier lenke til denne overskriften
Forprosjektet Uelands gate inngår i Bymiljøetatens arbeid for bedre sykkeltilrettelegging i Oslo. Sykkelsatsingen i Oslo styres av Oslos sykkelstrategi 2015–2025 og utbyggingen skjer etter Plan for sykkelveinettet i Oslo.
Kunnskapsgrunnlaget til sykkelstrategien viste at mange opplevde Oslo som utrygg å sykle i, og at det derfor er behov for en høyere og mer tilpasset standard enn de normalkrav som sykkelinfrastrukturen har vært bygget etter frem til 2015. Kunnskapsgrunnlaget vurderte også hvor det var størst potensiale for økt sykkelbruk gjennom en kartlegging av sykkelveinettet, da et av strategiens mål er å øke sykkelandelen i Oslo.
Utbyggingen av sykkelveinettet er konkretisert i Plan for sykkelveinettet i Oslo, som ble vedtatt av bystyret i 2018. Planen består av et prioritert nett som skal prioriteres innen 2025 og et fremtidig nett. Uelands gate er del av det prioriterte 2025-netttet, som er strekninger som er vurdert å ha et stort potensiale i å bidra til å nå målene i sykkelstrategien gjennom å fokusere på å skape en bedre sammenheng i sykkelveinettet, og utbedre strekninger der behovet er størst.
Det er vedtatt at sykkelveinettet skal bygges ut etter Oslostandarden, som blant annet inneholder andre gateutforminger for sykkelanlegg enn de som ble bygget før 2015.
Konsekvensutredningen og plan for sykkelveinettet ligger til grunn for tiltaket. Prosjektet innebærer bygging av tosidig sykkelfelt, ombygging av rundkjøringer, fjerning av parkeringsplasser og ulike overvannsløsninger for å ruste opp gata som flomvei.
Hva skal gjøres?Kopier lenke til denne overskriften
Det iverksettes nå et forprosjekt med reguleringsplan for å etablere tosidig opphøyde sykkelfelt i Uelands gate. Det jobbes videre med å kartlegge muligheten for å bygge om rundkjøringene ved Stavangergata (våren 2024 forprosjekt Krysset Stavangergata, Uelands gate og Jutulveien) og Kierschows gate til signalregulerte kryss.
Oppgraderingen som forprosjektet skal jobbe med innebærer at det vil bli nødvendig å fjerne en del parkeringsplasser langs strekningen fra Stavangergata og ned til Ring 2 (Griffenfeldts gate) for å etablere grøntstruktur og overvannshåndtering. Hele strekningen er flomvei og overvannshåndtering skal være førende for arealdisponeringen av frigjorte parkeringsarealer mellom Ring 2 og Stavangergata.
Behovet for kollektivfelt skal vurderes mellom Kierschows gate og Ring 2. Holdeplassen Evald Ryghs gate vurderes legges ned for å bedre bussrutens fremkommelighet.
Som en del av oppgraderingen av veien skal vann- og avløpsetaten gjennomføre en nødvendig rehabilitering av vann- og avløpsledninger langs Uelands gate.
Hva skjer når?Kopier lenke til denne overskriften
November og desember 2024
- Oppstart forprosjekt med reguleringsplan
- Varsling om oppstart til innbyggere, oppfordring til å sende inn innspill til prosjektet
- Politisk orientering om oppstart til komiteene i bydel Sagene og St. Hanshaugen
- Pressebefaring med Sagene avis
- Norconsult gjennomfører medvirkningsprosesser med etater og interessenter
Vinter 2025
- 6. januar 2025: Besvarelse av mottatte innspill og spørsmål til prosjektgruppen. Dokumentet er lastet opp nederst på siden.
- Uke 4–5: Utsendelse av spørreundersøkelse for å samle informasjonsunderlag til prosjektet
- 5. februar 2025: Åpen kontordag, Sagene Samfunnhus der prosjektet var tilstede i periodene klokken 11:00–14:00 og 16:00–21:00 for å besvare på spørsmål og ta i mot innspill til prosjektet.
Vår 2025
- Løsningsforslag presenteres på prosjektsiden, for bydelspolitikerne og på åpen kontordag der innbyggere i bydelene inviteres
Høst 2025
- Ferdigstillelse av forprosjektrapport
Vinter 2025
- Utarbeidelse av plandokumenter
Våren 2026
- Overlevering av komplett planforslag til Plan- og bygningsetaten
- Forprosjektet er forankret i anbefalte løsninger i «Forenklet konseptvalgutredning (KVU) for Maridalsveien og Uelands gate (2023)», der arbeidet starter med nordre del av strekningen fra Evald Ryghs gate til Stavangergata.
Prosjekter i nærhetenKopier lenke til denne overskriften
- Forslag til ny reguleringsplan: Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass
- Forprosjekt med regulering: Ullevålsveien og Sognsveien
- Forprosjekt oppgradering av Bergensgata
- Konseptvalgsutredning for sykkeltilrettelegging: Dalsbergstien, Waldemar Thranesgate og Sannergata
Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften
-
Oppgraderingen er et samarbeidsprosjekt mellom bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten.
-
Prosjekterende er Norconsult
Underlag og dokumenterKopier lenke til denne overskriften
- 6. januar 2025: Besvarelse av 7 mottatte innspill til prosjektet etter varsling av oppstart
- Forenklet konseptvalgutredning (KVU) for Maridalsveien og Uelands gate (2023)
- Forprosjektet ombygging av rundkjøring til signalregulert kryss, vår 2024: Krysset Stavangergata–Uelands gate–Jutulveien
- Plan for sykkelveinettet