Sykkeloppgradering Uelands gate

For å bedre fremkommeligheten for syklende og gående ble det i 2024 startet opp et forprosjekt med reguleringsplan for strekningen Uelands gate: Evald Ryghs gate – Stavangergata, som fortsatt pågår.

Hva skal vi gjøre?

Reguleringsplan

Varsel oppstart regulering (PDF, 34.3KiB)

Oslo kommune ved Bymiljøetaten ønsker å omregulere arealer i og langs Uelands gate, på strekningen mellom Stavangergata i nord og Evald Ryghs gate i sør (ca. 1,1 km). Planområdet omfatter hovedsakelig kjørevei, sykkelfelt, fortau og tilhørende sidearealer langs veistrekningen. Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune deltar som samarbeidspartner i prosjektet, med tiltak knyttet til teknisk infrastruktur under bakken.

Hovedhensikten med planen er å tilrettelegge for en trygg og attraktiv sykkelrute på strekningen langs Uelands gate. I tillegg skal det etableres robuste løsninger for overvannshåndtering for å ivareta økte nedbørsmengder. Som en del av tiltaket skal det vurderes om det er behov for å omlegge vann- og avløpsledninger i grunnen.

Frist for uttalelse

Frist for uttalelse er 11. desember 2025. Innspill til planarbeidet sendes til fagkyndig:

Norconsult Norge AS v/Kristin Brunborg Økland, Postboks 626, 1303 Sandvika E-post: kristin.brunborg.okland@norconsult.com.

Forprosjekt

Forprosjekt med reguleringsplan skal kartlegge muligheten for å etablere tosidig opphøyde sykkelfelt i Uelands gate, i tillegg til å vurdere muligheten for å bygge om rundkjøringene ved Stavangergata og Kierschows gate til signalregulerte kryss. Omgjøringen er blant annet basert på forprosjektet Krysset Stavangergata, Uelands gate og Jutulveien.

Oppgraderingen som forprosjektet skal jobbe med innebærer at det vil bli nødvendig å fjerne en del parkeringsplasser langs strekningen fra Stavangergata og ned til Ring 2 (Griffenfeldts gate) for å etablere grøntstruktur og overvannshåndtering. Hele strekningen er flomvei og overvannshåndtering skal være førende for arealdisponeringen av frigjorte parkeringsarealer mellom Ring 2 og Stavangergata.

Behovet for etablering av et kollektivfelt skal vurderes mellom Kierschows gate og Ring 2. Holdeplassen Evald Ryghs gate vurderes lagt ned for å bedre bussrutens fremkommelighet.

Som en del av oppgraderingen av veien skal vann- og avløpsetaten gjennomføre en nødvendig rehabilitering av vann- og avløpsledninger langs Uelands gate.

Rundkjøringen i Uelands gate - Stavangergata
Kreditering: Oslo kommune.

Hvorfor gjør vi det?

Forprosjektet Uelands gate inngår i Bymiljøetatens arbeid for bedre sykkeltilrettelegging i Oslo. Sykkelsatsingen i Oslo styres av Oslos sykkelstrategi 2015–2025 og utbyggingen skjer etter Plan for sykkelveinettet i Oslo.

Kunnskapsgrunnlaget til sykkelstrategien viste at mange opplevde Oslo som utrygg å sykle i, og at det derfor er behov for en høyere og mer tilpasset standard enn de normalkrav som sykkelinfrastrukturen har vært bygget etter frem til 2015. Kunnskapsgrunnlaget vurderte også hvor det var størst potensiale for økt sykkelbruk gjennom en kartlegging av sykkelveinettet, da et av strategiens mål er å øke sykkelandelen i Oslo.

Utbyggingen av sykkelveinettet er konkretisert i Plan for sykkelveinettet i Oslo, som ble vedtatt av bystyret i 2018. Planen består av et prioritert nett som skal prioriteres innen 2025 og et fremtidig nett. Uelands gate er del av det prioriterte 2025-nettet, som er strekninger som er vurdert å ha et stort potensiale i å bidra til å nå målene i sykkelstrategien gjennom å fokusere på å skape en bedre sammenheng i sykkelveinettet, og utbedre strekninger der behovet er størst.

Det er vedtatt at sykkelveinettet skal bygges ut etter Oslostandarden, som blant annet inneholder andre gateutforminger for sykkelanlegg enn de som ble bygget før 2015.

Konsekvensutredningen og plan for sykkelveinettet ligger til grunn for tiltaket. Prosjektet innebærer bygging av tosidig sykkelfelt, ombygging av rundkjøringer, fjerning av parkeringsplasser og ulike overvannsløsninger for å ruste opp gata som flomvei.

Rundkjøringen Kierschows gate X Uelands gate
Kreditering: Oslo kommune.

Hva skjer når?

November og desember 2024

  • Oppstart forprosjekt med reguleringsplan
  • Varsling om oppstart til innbyggere, oppfordring til å sende inn innspill til prosjektet
  • Politisk orientering om oppstart til komiteene i bydel Sagene og St. Hanshaugen
  • Pressebefaring med Sagene avis
  • Norconsult gjennomfører medvirkningsprosesser med etater og interessenter

Vinter 2025

  • 6. januar 2025: Besvarelse av mottatte innspill og spørsmål til prosjektgruppen. Dokumentet er lastet opp nederst på siden.
  • Uke 4–5: Utsendelse av spørreundersøkelse for å samle informasjonsunderlag til prosjektet
  • 5. februar 2025: Åpen kontordag, Sagene Samfunnshus der prosjektet var til stede for å besvare spørsmål og ta imot innspill til prosjektet.

Høst 2025

  • Verdivurdering av trær langs strekningen (Norsk Standard for verdivurdering av trær NS 3846)
  • Oppstartsmøte med Plan- og bygningsetaten
  • Arbeid med omforent prosjektforslag

Vinter 2026

  • Løsningsforslag presenteres på prosjektsiden, for bydelspolitikerne og på åpen kontordag der innbyggere i bydelene inviteres. Invitasjon blir sendt ut i god tid.

Høsten 2026

  • Overlevering av komplett planforslag til Plan- og bygningsetaten

Prosjekter i nærheten

Hvem er ansvarlig?

  • Oppgraderingen er et samarbeidsprosjekt mellom Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten.
  • Prosjekterende er Norconsult

Kontakt

Bymiljøetaten

Telefon

Vann- og avløpsetaten

Telefon