Sykkeltilrettelegging i Dalsbergstien, Waldemar Thranes gate og Sannergata

Bymiljøetaten har startet arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) for sykkeltilrettelegging i Dalsbergstien, Waldemar Thranes gate og Sannergata.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten har startet arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) for sykkeltilrettelegging på strekningen Dalsbergstien, Waldemar Thranes gate og Sannergata fra Sofies Plass til Ring 2.

Hensikten med utredningen er å kartlegge behov og mål for strekningen, og utforme ulike konsepter som ivaretar Oslos plan for sykkelveinett.

Hva er en Konseptvalgutredning (KVU)?

En KVU er en utredning som skal danne grunnlag for å ta beslutning om investering, og eventuelt hvilket konsept som skal velges. I KVU-en kartlegger vi behov, og på bakgrunn av disse behovene etableres mål for prosjektet. Deretter utvikles det ulike konsepter som rangeres etter hvordan de ivaretar behovene og målene.

Hvor skjer det?

Strekningen befinner seg i bydel St. Hanshaugen, bydel Grünerløkka og bydel Sagene. Gatetverrsnittet i Dalsbergstien, Waldemar Thranes gate og Sannergata har varierende bredde, og gatene brukes i dag av gående, syklende, buss, bil og som oppholdsrom. I KVU-en kan vi også se på muligheter for å benytte nabogatene.

Hvorfor gjør vi dette?

Strekningen er en del av plan for sykkelveinettet i Oslo. I dag er det mangelfull tilrettelegging for sykkel, samtidig som det er store trafikkmengder. Mer informasjon om plan for sykkelveinettet finnes her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/plan-for-sykkelveinettet/#gref.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for utredningen, og utredningen inngår i Bymiljøetatens oppdrag om å gjennomføre sykkelstrategien for Oslo kommune. Asplan Viak er leid inn som rådgiver for prosjektet. Bymiljøetaten arbeider tett sammen med andre aktører på strekningen for å sikre best mulig tilpasning til øvrige planer og strategier i området.

Hva skjer når?

Arbeidet med KVU-en startet våren 2022, og vil etter planen ferdigstilles høsten 2023.

KVU-en vil bli sammenstilt i en sluttrapport som gir grunnlag for videre beslutning om investering. Endelig beslutning for videre prosess fattes innen sommeren 2024.

Kontaktpersoner for spørsmål eller innspill til KVU-en

Prosjektleder
Snorre Vaagland