Fortell meg da
Guiden består av 4 steg og en ressursbank. Stegene følges ved hjelp av utarbeidede Powerpoints som vil veilede dere i prosessen. Stegene består av følgende:
Ressursbank
Ressursbanken består av en oversikt over aktiviteter og materiell tilpasset ulike temaer og aldersgrupper.
Last ned ressursbanken her (PDF)
Verktøy
Her finner dere verktøy som kan hjelpe dere med å involvere foreldre i arbeidet med tematikken, og med å respondere på en god måte hvis og når barn forteller noe sensitivt.
Last ned Involvere foreldre-verktøy (PDF)
Last ned Hva skal du si om et barn forteller-verktøy (PDF)
*Avgrensninger som er gjort: Guiden rommer ikke hvordan gjennomføre en bekymringssamtale eller rutiner for bekymringsmelding.
Steg 1: Før dere setter i gang
Hvem og hva
Ledere og pedagoger tar et møte for å planlegge prosessen og sette dere inn i opplegget. Bruk et møtepunkt dere allerede har.
Mål
- Lage en enkel plan for perioden
- Fordele ansvaret mellom dere
- Forberede presentasjon for alle ansatte
Verktøy
Bruk Powerpointen gjennom hele møtet.
Last ned Powerpointen her (PPSX)
Powerpointen forteller dere alt dere trenger å vite for å komme i gang. Det er lurt at leder ser på den før møtet, men gå gjennom hele sammen.
Husk å sjekke presentørnotatene i presentasjonen. Der står det noe utfyllende informasjon til den som skal lede møtet.
Tid
ca 1 time
Steg 2: Skape felles forståelse
Hvem og hva
Samle hele ansattgruppen til en felles gjennomgang på et møtepunkt dere allerede har.
Mål
- Skape felles forståelse for hva dere skal gjøre og hvorfor
- Snakke sammen om hvilke barrierer dere har
- Finne ut hva dere trenger for å bli tryggere
Verktøy
Bruk Powerpointen i møtet.
Last ned Powerpointen her (PPSX)
Husk å sjekke presentørnotatene i presentasjonen. Der står det utfyllende informasjon til den som skal holde presentasjonen.
Forberedelse for leder
Powerpointen er et hjelpemiddel og forslag til presentasjon leder kan holde på samlingen. Husk å øve i forkant slik at du eier budskapet og det du sier blir troverdig. Legg gjerne til egne sider hvis du ønsker å utdype noen tema. Det er lagt opp til interaksjon og øvelser underveis. Det er bra hvis det blir mye samtale i gruppa om hvordan dere har det med disse temaene og hva dere har lyst til å få til.
Det er noen øvelser dere skal gjennomføre i samlingen, og til en av dem trengs det lapper, penner til alle og en bøtte. Husk å ta med dette.
Det er mulig å dele presentasjonen i to økter hvis dere har behov for det
Tid
ca 2,5 time
Steg 3: Planlegge og gjennomføre aktiviteter
Hvem og hva
Leder og pedagoger møtes til en arbeidsøkt for å legge en plan for aktivitetene dere vil gjennomføre i barnegruppene. Bruk et møtepunkt dere allerede har.
Mål
- Finne ut hvilke planlagte samlinger og aktiviteter dere skal gjennomføre
- Finne ut hvilke drypp dere kan gi i hverdagen som legger til rette for spontane opplæringsøyeblikk.
- Integrere temaer og aktiviteter i eksisterende planer.
Verktøy
Se gjennom Powerpointen sammen for tips til aktiviteter.
Last ned Powerpointen barnehage her (PPSX)
Last ned Powerpointen skole her (PPSX)
Last ned illustrasjon av kropper (PDF)
Bruk også ressursbanken aktivt for å finne aktiviteter som passer hos dere. Bruk allerede eksisterende planer, for eksempel månedsplaner eller periodeplaner, når dere bestemmer tidspunkt for aktivitetene.
Last ned ressursbank her (PDF)
Tid
ca 1 time
Steg 4: Evaluere og justere
Hvem og hva
Dere evaluerer i to trinn. Først bare lederen og pedagogene som har planlagt perioden. Så sammen med hele ansattgruppen.
Mål
- Bli bevisst på hva som har fungert bra og hva som kan bli bedre
- Justere og planlegge for neste periode
- Fortell meg da blir en integrert del av arbeidet. Derfor må evaluering og justering skje etter hver gjennomførte periode.
Verktøy
Bruk Powerpointen aktivt i møtet. Der finner dere spørsmål til evaluering i begge trinnene og råd til hvordan å planlegge neste periode.
Last ned Powerpointen her (PPSX)
Husk å sjekke presentørnotatene i presentasjonen. Der står det noe utfyllende informasjon som kan være nyttig i evalueringen.
Tid
ca 1 time