Etterstadsletta øst – bedre tilrettelegging for syklende og gående

Bymiljøetaten arbeider med forprosjekt og utarbeidelse av reguleringsplan for Etterstadsletta øst. Målet er å gjøre det tryggere og mer attraktivt for gående og syklende.

  • Det er varslet oppstart av reguleringsplanarbeid
  • Innspill til varsel om oppstart kan sendes til eirin.lund@norconsult.com innen 30.06.25

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten ønsker å etablere sykkelvei med fortau på strekningen. Prosjektavgrensningen er mellom Brynsengfaret og Etterstadsletta 82. Strekningen er omtrent 500 meter, den følger delvis eksisterende gang- og sykkelvei og delvis ny trasé.

Anlegget planlegges med 3 m sykkelvei og 2,5 m fortau som er skilt fra hverandre med kantstein. Prosjektet skal også bygge ny bro over Alnaelva.

Ny løsning vil skape en bredere, slakere og mindre kurvet trasé enn dagens, som skal sikre økt komfort og trafikksikkerhet for både fotgjengere og syklende. 

Det er registrert viktige naturverdier i områdene langs Alnaelva. Området er også viktig for rekreasjon og friluftsliv. Dette er verdier som skal ivaretas i prosjektet, og i forbindelse med reguleringsplanarbeidet skal det utføres konsekvensutredning av naturmangfold og friluftsliv ihht. plan og bygningsloven samt forskrift om konsekvensutredning.

Her finner du informasjon om Etterstadsletta vest-prosjektet som omfatter tilgrensende strekning mellom Biskop Jens Nilssens vei og Etterstadsletta 82.

Hvor skjer det?

Prosjektet Etterstadsletta øst avgrenses fra Brynsengfaret til Etterstadsletta 82. Vest for Brynsengfaret 4 vil sykkelvei og fortau krysse Alnaelva på ny bro. Traseen vil deretter gå langs nordsiden av Alnaelven frem til den møter eksisterende gang- og sykkelvei nær eksisterende bro. Videre vil den følge linjeføring til eksisterende gang- og sykkelvei vestover til Etterstadsletta 82.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelvei med fortau på strekningen er å bedre infrastrukturen for syklende og gående ved at de får separate arealer. Videre får ny løsning slakere stigning og kurvatur, som gir økt komfort og trafikksikkerhet.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.

Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Prosjektene Etterstadsletta øst inngår i Plan for sykkelveinettet.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig og tiltakshaver for prosjektet. Norconsult er etatens rådgiver i prosjektet.

Hva skjer nå?

Bymiljøetaten arbeider nå med et grunnlag for å fremme en reguleringsplan for løsningen med sykkelvei med fortau og ny bro over Alnaelva. Varsel om oppstart av reguleringsplanarbeid ble sendt ut i juni 2025. I fra 3. juni til 30.juni 2025 var det mulighet til å gi innspill på planen.

Foreliggende forslag er basert på tidligere gjennomførte utredninger og vurderinger. Link til tidligere utført arbeid finnes nederst på siden.

Viktige dokumenter og lenker

Kontakt

Etterstadsletta øst

Prosjektleder
Åse Rasmussen
Telefon