Etterstadsletta vest – bedre tilrettelegging for syklende og gående
Bymiljøetaten skal gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle og gå langs Etterstadsletta.
- Forprosjektfasen ble gjennomført fra november 2022 til september 2023.
- Anleggsarbeidet startet 7. april 2025 og vil pågå frem til høsten2025.
Hva skal vi gjøre?
Bygge en bedre og tryggere løsning for syklende og gående ved å gi hver brukergruppe sitt eget område siden strekningen er en mye brukt pendlerrute for syklister og en viktig turvei for beboere. Dette gjøres ved å oppgradere gang- og sykkelveien til sykkelvei med fortau. Tiltaket vil bygges i henhold til gjeldende reguleringsplan.
Se også informasjon om etterstadsletta øst-prosjektet som omfatter den resterende delen av strekningen.
Hvor skjer det?
Etterstadsletta vest-prosjektet avgrenses fra gangbroen i Biskop Jens Nilssens vei til Etterstadsletta 82. Her kan sykkelveien oppgraderes innenfor gjeldende reguleringsplan. I tillegg skal en snarvei fra Alnastien til Etterstadkroken oppgraderes.
Hvorfor gjør vi dette?
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.
Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Prosjektet Etterstadsletta vest inngår i Plan for sykkelveinettet.
Hvem er ansvarlig?
Tiltakshaver: Bymiljøetaten.
Hva skjer når?
Sammen med rådgivere ble forprosjektfasen gjennomført fra november 2022 til september 2023. Denne har resultert i tegninger, forenklet anslag, grunnundersøkelser, naturkartlegging og vurdering om ny belysning. Det ble også sendt ut informasjon om prosjektet og invitert til et beboermøte. Arbeidet med byggeplanen er nå ferdigstilt.
Oppstart av anleggsarbeid
Anleggsarbeidet startet 7. april 2025 og vil pågå frem til høsten 2025. Anleggsarbeidet innebærer blant annet prøvegraving og kabelpåvisning, rivning av asfalt, fjerning av trær/busker, masseutskifting og opparbeiding av ny vei, montering av kantstein, etablering av ny belysning og ballfangernett, samt asfaltering.
Støy og arbeidstid/ faser
Anleggsarbeidet vil generelt medføre enkelte ulemper som støy, støv og vibrasjoner i ulike faser av prosjektet.
- Arbeidstid er 07:00 – 19:00 mandag – torsdag (fredager ved behov).
- Det er i utgangspunktet ikke planlagt arbeid i helgene eller kveldene.
- Arbeidet er delt inn i flere faser (se kart med faser og alternativ gang/sykkelvei).
- I fase 1 vil anleggsarbeidene innebære normal anleggsstøy (støy fra bl.a. rivning av asfalt, graving og maskiner).
- Gang og sykkelveien er inngjerdet og stengt. Se midlertidig gang – og sykkelvei markert i gult i kartet over.
Ved arbeider som medfører spesielle ulemper vil dette informeres om særskilt.
Tiltak i forbindelse med oppgraderingen
- Trær felt i den østre delen av prosjektet for å kunne gi plass utvidelsen av veien, vil bli erstattet med nye lokale tresorter.
- Ballbingen vil være åpen under hele byggefasen, og et nytt ballfangernett vil bli satt opp.
- Benkene lags strekningen som fjernes under byggefasen, vil bli erstattet med nye.
- Snarveien fra Alnastien til Etterstadkroken vil bli oppgradert med trapp.
- Stein vil bli gjenbrukt til snarveien.
Dokumenter og lenker
- Svar på innspill Etterstadsletta øst og vest
- Forprosjekt tegninger Etterstadsletta vest (PDF)
- Svar på spørsmål og kommentarer fra beboermøte 14. juni 2023 (PDF)
- Presentasjon fra beboermøte 14. juni 2023 (PDF)
- KVU Etterstadsletta (PDF)
- Mer om Oslo kommunes satsing på sykkel
- Mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel
- Oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter