Vitaminveien – oppgradering

Bymiljøetaten planlegger å oppgradere Vitaminveien og deler av omkringliggende veier til bygater. Oppgraderingen skal gi bedre forhold for myke trafikanter og sikre fremkommelighet for kollektivtrafikk.

Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften

Hovedgrepene i prosjektet er etablering av:

  • nye kryssløsninger
  • brede fortau
  • opphøyde sykkelfelt
  • møbleringsfelt og vegetasjonsfelt
  • nytt offentlig torg ved Nycoveien 14-20
  • tilrettelegging for kollektivtrafikk
  • oppgradering av bussholdeplassene Storo Storsenter og Kristoffer Aamots gate. Holdeplass Storo Storsenter østgående linje flyttes ca. 160 m vestover i Vitaminveien. Holdeplassene i Kristoffer Aamots gate flyttes noe mot dagens kryss, henholdsvis 10 m for vestgående linje og 5 m for østgående linje

I tillegg skal Nydalen allé omreguleres fra privat til offentlig grunn. Dette gjelder for strekningen fra krysset Gunnar Schjelderups vei/Nydalen allé til krysset Sandakerveien/Nydalen allé, og noen meter vestover i Nydalen allé.

  • Se mer i bildekarusellen øverst på siden og i illustrasjonsfilmen under.

Et sentralt utgangspunkt for prosjektet er en omfattende trafikkanalyse for området, utarbeidet av Norconsult på oppdrag fra Bymiljøetaten. Trafikkanalysen tar utgangspunkt i at det i fremtiden vil være en fortsatt endring av området fra hovedsakelig næring til bolig, og er et viktig grunnlag for planlegging av fremkommelighet for buss i området.

Merk; Trafikkanalysen viser grunnlaget for trafikkløsningene i Vitaminveien og hvorfor reguleringsplanen også tar med seg deler av Sandakerveien og Nydalen allé. Denne trafikkanalysen lå til grunn for offentlig høring av planen. Det er gjort noen justeringer og tilpasninger i senere trafikkanalyser, men hovedprinsippene er de samme som i denne analysen.

IllustrasjonsfilmKopier lenke til denne overskriften

Kreditering: Oslo kommune

Hvor skjer det?Kopier lenke til denne overskriften

Prosjektet omfatter Vitaminveien i sin helhet, men omfatter også nærliggende deler av Sandakerveien, Kristoffer Aamots gate, Nydalen Allé og Gunnar Schjeldrups vei.

300 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - AJAXError: Failed to fetch (0): https://api.maptiler.com/maps/79adf164-6825-4f19-8239-52582627143a/style.json?key=l4ZxSXKkrA16jgVeYWUE

Konsekvenser av tiltaketKopier lenke til denne overskriften

Prosjektet skal gi bedre forhold for myke trafikanter og sikre fremkommelighet for kollektivtrafikken.

Areal langs Vitaminveien, Gunnar Schjelderups vei, Sandakerveien, Nycoveien, Nydalen alle og Kristoffer Aamots gate må erverves permanent for å kunne sikre et gatetversnitt som tilfredsstiller alle de nødvendige gatefunksjonene. Det er også lagt til grunn at noe areal ved siden av gateanlegget skal erverves i en midlertidig fase for å sike areal for rigg- og anlegg under byggeperioden, hensikten er å unngå en total stenging av trafikk i byggefasen.

Det vil være nødvendig å fjerne 9 parkeringsplasser på nordsiden av Sandakerveien 111. Her legges det i stedet opp til en løsning med lomme som kan ivareta varelevering og eventuelt 3 parkeringsplasser, inkludert HC-plass(er). Den konkrete løsningen vil bli avklart i skiltvedtak senere i prosjektet.

Hva skjer når?Kopier lenke til denne overskriften

Høsten 2018 startet arbeidet med forprosjekt og reguleringsplan for Vitaminveien. I 2019 ble det kunngjort oppstart reguleringsplan. Planforslaget ble sendt til Plan- og bygningsetaten i 2021. Etter dette har det vært ulike høringer av forslaget.

Oppdatert planforslag forventes sendt til Plan- og bygningsetaten høsten 2025.

Oppstart av anleggsarbeid vil tidligst kunne starte i 2027.

Hvorfor skal vi oppgradere?Kopier lenke til denne overskriften

Det er skjedd store endringer i området Storo-Lillo, og det er utarbeidet en tiltaksliste for offentlige rom (TOR), Storo–Lillo. Vitaminveien er utpekt som den sentrale gaten i området og som strøksgate i både tiltakslisten for offentlige rom og kommunedelplanen for torg og møteplasser (KDP17).

Oslo kommune har identifisert området som et av Oslos byutviklingsområder, hvor det skal foregå en utvikling fra stor grad av næringsvirksomhet til et område med flere funksjoner. Det innebærer spesielt flere boliger. Dette krever også at offentlige gater, torg og parker bygges som bymessige anlegg.

Vitaminveien er en del av denne byutviklingen. Med de endringene som har skjedd og skal skje i området i form av bebyggelse, byliv, handel, trafikk, industri og infrastruktur i bakken, så er det på tide med oppgraderte løsninger som er i tråd med den øvrige byutviklingen i området. Deler av Vitaminveien er også en viktig trasé for buss, og hele strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet.

Relevante dokumenter og lenker Kopier lenke til denne overskriften

Følg saken i Saksinnsyn.

Tiltaksliste for offentlige rom Storo og Lillo – se Saksinnsyn og selve tiltakslisten.

Andre prosjekter i områdetKopier lenke til denne overskriften

Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften

Bymiljøetaten er ansvarlig for reguleringsarbeidet.

Ombyggingen er allerede finansiert gjennom utbyggingsavtaler mellom Oslo kommune og private utbyggere i området.

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Sissel Vestervik Mordt
Telefon