Tilrettelegging for gående og syklende i Majorstuveien og Middelthuns gate

Bymiljøetaten skal bedre tilretteleggingen for gående og syklende i Majorstuveien og Middelthuns gate, på strekningen fra Kirkeveien/Middelthuns gate ned til Professor Dahls gate.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten skal bedre forholdene for gående og syklende på en strekning på ca. 650 meter mellom Frognerparken og Slottsparken.

Målet for prosjektet er å etablere strekningen via Majorstuveien som den foretrukne sykkeltraséen mellom Frognerparken og Slottsparken, og gjøre strekningen trygg og attraktiv for gående.

Forprosjektet er en oppfølging av den forenklede konseptvalgutredningen (KVU) «Frognerparken til Slottsparken» (PDF, 26.99MiB).

Utgangspunktet er «Nødvendighetsalternativet» fra KVU-en. Alternativet baseres på trafikkreduksjon og veivisning for syklende, med sykkelfelt på utvalgte steder. I tillegg skal det blant annet vurderes kryssinnstramminger, «sykkelprioritert gate» og utformingen av krysset Majorstuveien/Professor Dahls gate/Uranienborgveien.

Hvor skjer det?

Strekningen det gjelder går fra Ring 2 ned Middelthuns gate, Neuberggata, Maries Gate, Majorstuveien og ned til Professor Dahls gate.

Hvorfor gjør vi dette?

Prosjektstrekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og utgjør første del av en trasé mellom Frognerparken og Slottsparken.

Dagens trafikkmengde, smale fortau, bratte motbakker og kryssutforming gjør det utrygt å gå og sykle på deler av strekningen. Ruten er lite intuitiv, selv med forsterket veivisingsskilting.

Hensikten med å tilrettelegge strekningen er å forbedre sikkerheten og trygghetsfølelsen for myke trafikanter, tydeliggjøre strekningen som sykkeltrase og å redusere biltrafikk, som igjen kan gjøre det tryggere å sykle på strekningen.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.

Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett, og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Når skjer dette?

Forprosjektet startet i slutten av 2024 og er planlagt ferdigstilt sommeren 2026.

En eventuell anleggsperiode ligger lenger frem i tid, med estimert oppstart i 2027 eller 2028.

Medvirkning

Vinteren 2025

Vinteren 2025 innhentet Bymiljøetaten innspill fra beboere i nærområdet.

Her kan du lese et notat som oppsummerer innspillene vi har mottatt i første runde og Bymiljøetatens kommentarer (PDF, 190.89KiB)

Høsten 2025

Høsten 2025 ble det gjennomført ulike medvirkningstiltak.

Det ble holdt digitalt informasjonsmøte 27. august, der blant annet forslag til løsning ble presentert. Her kan du se presentasjonen fra møtet (PDF, 3.79MiB)

4. september ble det arrangert åpen kontordag, fra klokken 14 til 20, på Deichman Majorstuen og i perioden 8.–12. september var det avsatt tid til å snakke med prosjektet på telefon.

Innspillfristen var 19. september. Det er fremdeles være mulig å sende innspill til prosjektet, men det er mindre mulighet til å ta hensyn til disse i prosjekteringsarbeidet etter denne fristen.

Mot slutten av forprosjektet vil det legges ut et liknende notat som ble produsert etter den første medvirkningsrunden vinteren 2025, i tillegg til informasjon om den endelige løsningen som forprosjektet lander på.

Andre prosjekter i nærheten

Kontakt oss

Mak Ćemalović

Prosjektleder, Bymiljøetaten

Telefon

21 80 21 80

E-post

postmottak@bym.oslo.kommune.no Merk e-posten «24/116752 Forprosjekt Majorstuveien»

Dokumenter

Frognerparken til Slottsparken: Forenklet KVU for gang- og sykkeltilrettelegging (PDF, 26.99MiB)