Industrigata - tilrettelegging for gående og syklende

Bymiljøetaten skal bedre forholdene for gående og syklende i Industrigata mellom Bogstadveien og Løvenskiolds gate

Hva skal vi gjøre?

I Industrigata, mellom Bogstadveien og Løvenskiolds gate, planlegger vi tiltak som skal bedre fremkommeligheten for gående og syklende. Gata går i en stigning fra Løvenskiolds gate til Majorstuveien. Vi planlegger sykkelfelt opp bakken på denne strekningen. Mellom Majorstuveien og Bogstadveien vil vi også vurdere å forlenge dagens sykkelfelt i en retning.

Se planskisse over planlagt sykkeltilrettelegging i Industrigata.

I tillegg ser vi på mulighetene for følgende tiltak:

  • Å stramme opp kryssene for å redusere farten på trafikken

  • Å etablere ny taktil merking ved gangfelt for å gjøre ferdselen tryggere for alle, inkludert svaksynte og synshemmede.

  • Å rette opp og bytte ut gammel kantstein

  • Å gjøre fortauene bredere på enkelte deler av strekningen

  • Å reasfaltere strekningen

Parkering

Planlagte tiltak innebærer at 30-50 parkeringsplasser må fjernes, hovedsakelig på østsiden av gaten.

Se dagens parkeringskart

Hvor skjer det?

I Industrigata, mellom Bogstadveien og Løvenskiolds gate, i bydel Frogner.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Industrigata er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Industrigata inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og Fagerborg. Dette tiltaket er en videreføring av sykkelfeltet som ble etablert lenger opp i Industrigata, nord for Bogstadveien i 2022. Sykkelfelt i Industrigata vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i Industrigata, samt mot fremtidig sykkelfelt i Løvenskiolds gate.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for prosjektet.

Hva skjer når?

Tiltakene er tenkt gjennomført høsten 2024. Bymiljøetaten jobber nå videre med avklaringer i prosjektet. Nettsiden vil oppdateres fortløpende.

Saksinnsyn

Følg saken i saksinnsyn – saksnummer 2023/51586

Innspill til planen

Vinter 2023 ba vi om innspill til planen. Innspillene og svarene vi gav kan leses her. Har du spørsmål eller ytterligere innspill kan disse sendes på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen med 23/51586. Alle henvendelser er offentlige og blir arkivert.

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Telefon