Løvenskiolds gate - tilrettelegging for gående og syklende

Bymiljøetaten er i gang med å bedre forholdene for gående og syklene i Løvenskiolds gate fra Frognerveien til Industrigata.

Hva skal vi gjøre?

Sommeren 2023 ble skiltingen i Løvenskiolds gate endret slik at det ikke lenger er gjennomkjøring med bil i gata. Mellom Tors gate og Balders gate bygger vi nå en sykkelpassasje hvor det settes opp hev/senk-pullerter. Dette er for å sikre Balders plass mot ulovlig gjennomkjøring ettersom vi så at skiltene ikke ble overholdt – samtidig som det blir mulig for nødetatene å passere.

For å fordele biltrafikken fra Løvenskiolds gate i veinettet rundt er det innført enveiskjøring i Odins gate, Eckersbergs gate og Tors gate.

Illustrasjon av nytt kjøremønster mellom Frognerveien og Gyldenløves gate
Illustrasjon av nytt kjøremønster mellom Frognerveien og Gyldenløves gate. Bilde: Oslo kommune

Løvenskiolds gate delstrekk 1: Mellom Frognerveien og Gyldenløves gate

På strekningen mellom Frognerveien og Gyldenløves gate skal vi gjøre flere tiltak for å synliggjøre at gata skal prioriteres for gående og syklende. Tiltakene startet opp høsten 2023 og er planlagt ferdigstilt i løpet av 2024. Dette vil blant annet innebære:

• Rød asfalt i kjørebanen og bruk av delesymbol

• Gjennomgående fortau i kryss

• Etablering av et nytt byrom ved Balders hage hvor det kommer benker og trær

• Automatisk hev-/senk-pullerter ved sykkelpassasjen som hindrer gjennomkjøring for alle andre enn nødetater og driftskjøretøy slik som snøbrøyting.

Illustrasjon av sykkelprioritert gate
Bilde: Oslo kommune. Illustrasjon av Løvenskiolds gate som sykkelprioritert gate.

Løvenskiolds gate delstrekk 2: Mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien

Denne delen av Løvenskiolds gate går i stigning opp mot Briskeby brannstasjon. Vi etablerte høsten 2023 enveiskjøring på denne strekningen og skiltet innkjøring forbudt i nordøstlig retning. Vi erstatter nå skilting av innkjøring forbudt med motorvogn forbudt. Enveiskjøringen og sykkelfeltet som ble etablert på strekningen blir da fjernet.

Når skjer dette?

Ombygginger i gata er startet opp sommeren 2023. Strekningen mellom Frognerveien og Tors gate er planlagt ferdigstilt i løpet av mai 2024. Strekningen mellom Tors gate og Gyldenløves gate starter opp sommeren 2024. Arbeidene er planlagt ferdigstilt i 2025.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Løvenskiolds gate er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og Majorstuen. Tilrettelegging for syklende i Løvenskiolds gate vil kobles sammen med eksisterende sykkelanlegg i Industrigata og Elisenbergveien.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Innspill til planen

Høsten 2022 ba vi om innspill til planen. Innspillene og svarene vi gav kan leses her. Har du spørsmål eller innspill kan disse sendes på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen med 22/38616. Alle henvendelser er offentlige og blir arkivert.

Bymiljøetaten

Prosjektleder