Løvenskiolds gate - tilrettelegging for gående og syklende
Bymiljøetaten er i gang med å bedre forholdene for gående og syklene i Løvenskiolds gate fra Frognerveien til Industrigata.
Hva skal vi gjøre?
Sommeren 2023 ble skiltingen i Løvenskiolds gate endret slik at det ikke lenger er gjennomkjøring med bil i gata. Mellom Tors gate og Balders gate bygger vi nå en sykkelpassasje hvor det settes opp hev/senk-pullerter. Dette er for å sikre Balders plass mot ulovlig gjennomkjøring ettersom vi så at skiltene ikke ble overholdt – samtidig som det blir mulig for nødetatene å passere.
For å fordele biltrafikken fra Løvenskiolds gate i veinettet rundt er det innført enveiskjøring i Odins gate, Eckersbergs gate og Tors gate.
Løvenskiolds gate delstrekk 1: Mellom Frognerveien og Gyldenløves gate
På strekningen mellom Frognerveien og Gyldenløves gate skal vi gjøre flere tiltak for å synliggjøre at gata skal prioriteres for gående og syklende. Tiltakene startet opp høsten 2023 og er planlagt ferdigstilt i løpet av 2024. Dette vil blant annet innebære:
-
Rød asfalt i kjørebanen og bruk av delesymbol
-
Gjennomgående fortau i kryss
-
Etablering av et nytt byrom ved Balders hage hvor det kommer benker og trær
-
Automatisk hev-/senk-pullerter ved sykkelpassasjen som hindrer gjennomkjøring for alle andre enn nødetater og driftskjøretøy slik som snøbrøyting.
Løvenskiolds gate delstrekk 2: Mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien
Denne delen av Løvenskiolds gate går i stigning opp mot Briskeby brannstasjon. Vi etablerte høsten 2023 enveiskjøring på denne strekningen og skiltet innkjøring forbudt i nordøstlig retning. Vi erstatter nå skilting av innkjøring forbudt med motorvogn forbudt. Enveiskjøringen og sykkelfeltet som ble etablert på strekningen blir da fjernet.
Når skjer dette?
Ombygginger i gata er startet opp sommeren 2023. Strekningen mellom Frognerveien og Tors gate er planlagt ferdigstilt i løpet av mai 2024. Strekningen mellom Tors gate og Gyldenløves gate starter opp sommeren 2024. Arbeidene er planlagt ferdigstilt i 2025.
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med å etablere sykkelfelt i Løvenskiolds gate er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.
Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og Majorstuen. Tilrettelegging for syklende i Løvenskiolds gate vil kobles sammen med eksisterende sykkelanlegg i Industrigata og Elisenbergveien.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
- Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Innspill til planen
Høsten 2022 ba vi om innspill til planen. Innspillene og svarene vi gav kan leses her. Har du spørsmål eller innspill kan disse sendes på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen med 22/38616. Alle henvendelser er offentlige og blir arkivert.