Gateopprusting Storokrysset – Sandaker
Bymiljøetaten oppgraderer strekningen fra Sandaker senter til Disen holdeplass. Hensikten er å forbedre fremkommeligheten for gående, syklende og kollektivtrafikk i området rundt Storokrysset.
Det utarbeides to reguleringsplaner: «Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 4» og «Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen». Prosjektet er nå i forprosjektfasen, hvor hovedoppgaven er å fremme forslag til en reguleringsplan, som så skal behandles politisk.
Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften
Vi ønsker å gjøre prosjektstrekningen mer attraktiv og effektiv gjennom bedre å ivareta myke trafikanter og gi en mer forutsigbar fremkommelighet for kollektivtrafikken.
Det nyeste forslaget innebærer
For strekningen mellom Sandaker senter og Storokrysset
- Flytte biltrafikken inn i felles trasé med trikken
- Etablere en ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av veien, hovedsakelig der hvor bilene i dag kjører
For kryssområdet ved Storo
- Bygge om rundkjøring ved Vitaminveien til lyskryss
- Gi myke trafikanter tilstrekkelig grønntid uten konflikt med biler
- Sikre kollektivtrafikkens fremkommelighet
- Fjerne muligheten for biltrafikken i Grefsenveien å kjøre rett frem i krysset, da det ikke er tilstrekkelig med signalkapasitet og areal til å opprettholde dette
For strekningen mellom Storokrysset og Disen holdeplass
- Etablere en tosidig sykkelløsing

Ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av veien – strekningen mellom Sandaker senter og Storokrysset.
Hvorfor skal vi gjøre det?Kopier lenke til denne overskriften
Storokrysset fremstår i dag som lite oversiktlig, fortau og holdeplassene er smale og det mangler sykkeltilrettelegging. I tillegg preges området av lange bilkøer og utydelige kjøremønstre.
Resten av strekningen mangler tilrettelegging for sykkel. Strekningen Grefsenveien – Sandakerveien – Thorvald Meyers gate – Markveien – Torggata er en av strekningene i Oslo med høyest potensiale for sykkeltrafikk dersom det tilrettelegges godt for sykling, ifølge Oslos sykkelstrategi 2015–2025.
Hva skjer når?Kopier lenke til denne overskriften
- Forslagene skal detaljprosjekteres
- Det skal utarbeides en reguleringsplan som skal opp til politisk behandling.
- Etter politisk behandling av reguleringsplanene må det gjennomføres nødvendig grunnerverv.
- Om det går som planlagt, antar vi at prosjektet kan bygges en gang i perioden 2027-2030.
Det ble i begynnelsen av 2023 sendt ut varsel om planoppstart. Varslingsmaterialet er å finne i sakssystemet til Plan- og bygningsetaten:
- 202212601 – Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 4
- 202205180 – Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen
I forbindelse med varsel om planoppstart inviterte Bymiljøetaten til åpent digitalt informasjonsmøte 7. februar 2023.
Dette skjer fremover:
Planforslag planlegges sendt til Plan- og bygningsetaten i to deler
- Storokrysset og nedover, høst 2025
- Fra og med Storokrysset og oppover, før sommer 2026
Medvirkning:
Neste periode hvor innspill kan sendes inn i prosessen er ved offentlig ettersyn. Da sendes informasjon til alle berørte i henhold til liste fra Plan- og bygningsetaten. I tillegg publiseres det på Plan- og bygningsetatens side «Si din mening».
Vi har tidligere gjennomført et omfattende medvirkningsarbeid. I slutten av oktober 2018 ble det arrangert et digitalt folkemøte i samarbeid med lokalavisene i området. Det kom inn rundt 90 innspill og spørsmål, som ble besvart.
Les mer om det digitale folkemøtet, og se spørsmål og svar (Nordre Aker budstikke)
Rapporter og dokumenterKopier lenke til denne overskriften
Bestilling av reguleringsplan og forprosjektfase (MOS)
Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften
Bymiljøetaten er ansvarlig, på oppdrag fra Byrådsavdeling for miljø- og samferdsel i Oslo kommune.