Bylivsgata Torshov

Bylivsgata ble utviklet som et hagekonsept for trivsel og opphold i perioden 2023–2024. Etter nedbyggingen fikk området tilbake sitt opprinnelige kjøremønster.

  • En bylivsgate er å legge til rette for byliv ved å omgjøre veiareal med midlertidige tiltak. Gatene utvikles med medvirkning fra beboere og næringsliv for å kartlegge ønsker og behov.
  • Framtidens by skal være et sted innbyggerne og tilreisende vil være, og den skal være tilpasset hverdagsliv og et endret klima.
  • Bylivgatene i Oslo tester ut hvordan kritisk infrastruktur som fremkommelighet for nødetater, varelevering og tilgang til eiendom kan sikres, samtidig som det blir mindre trafikk og mer plass til natur og byliv.
  • Når vi etablerer bylivsgater, tar vi i bruk midlertidige trafikkreduserende tiltak som endring i kjøremønster, skilting og omdisponering av gateareal til nye by-opplevelser og bedre forhold for myke trafikanter.

Bylivsgata ble etablert på strekningen Torshovgata, mellom Per Kvibergs gate og Ole Bullsgate. Innholdet i gata ble valgt for å etablere et hagekonsept tilrettelagt for opphold, uteliv og lek og etablering av mer grønt i et boområde. Som et testområde for midlertidig håndtering av overvann ble det etablert et regnbed.

Det ble bygget paviljong, platting, benker og det ble hengt opp lyslenker. Store og stabile stokker og steiner ble lagt i et stort plantebed for å lage en spennende sti for lek og opphold. Paviljongen ble laget med tak for å fungere som et samlingssted for nabolaget, lunsjsted for barnehager og for å ly for regnet. Det ble plantet trær, tørketålende stauder, prydgress og bregner for å vise frem en variasjon av arter.

Her kan du se kartet som viser kjøremønsteret etablert for å lage Bylivsgata Torshov.

Kjøremønsteret ble etablert med kjøreendring fra toveis til enveiskjørt strekning med begrenset gjennomkjøring i delen av Torshovgata. Det ble innført motorvognforbud med unntak for kjøring til Trikkestallen (fra vest).

Gateparkeringen ble fjernet i Torshovgata mellom Per Kvibergs gate og Ole Bulls gate og det ble tilpasset fremkommelighet for nødetatene og adkomst til Trykkestallen gjennom hele kvartalet.

Varelevering

Varelevering til Trikkestallen ble ivaretatt gjennom hele tiltaksperioden.

Tilgjengelighet for nødetatene

Bylivsgata og endret kjøremønster ble tilpasset nødetatenes behov, og ble derfor ikke fysisk sperret av.

Øvrig tilgjengelighet

Adkomst til eiendommer og tilgjengelighet for varelevering gjelder i hele perioden.

Evaluering

Bylivsgata Torshov ble evalueret ut fra trafikale konsekvenser og bylivseffekt. Undersøkelsene ble gjennomført tellinger av biltrafikk, myke trafikanter og opphold før og underveis i prosjektet.

Varighet

Bylivsgata Torshov åpnet 30. juni 2023 og ble tatt ned i september 2024 for asfaltering og reetablering av fartsdump. Arealet ble tilbakeført med opprinnelig kjøremønster.

Gjenbruksplan og materialbruk

Ved nedrigging av bylivsgata ble alle materialene brukt i andre kommunale prosjekter. Flere av elementene fra bylivsgata ble benyttet til å bygge opp Tøyen basketpark.

Leverandører og samarbeidspartnere

  • Landskapsarkitekt: BOGL
  • Etablering, drift og vedlikehold: Agaia
Illustrasjon av Bylivsgata Torshov
Illustrasjon av bylivsgata Torshov. Kreditering: BOGL.

Tidligere bylivsgater

Bylivsgatene 2023 og 2024

Evaluering av bylivsgatene

Svar på vår spørreundersøkelse

Spørreundersøkelsen «Har du noen tilbakemeldinger du vil dele med oss om Bylivsgata Torshov?» er nå lukket.

Kontakt

Bymiljøetaten