Tilrettelegging for gående og syklende i Majorstuveien og Middelthuns gate

Bymiljøetaten skal bedre tilretteleggingen for gående og syklende i Majorstuveien og Middelthuns gate, på strekningen fra Kirkeveien/Middelthuns gate ned til Professor Dahls gate.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten skal bedre forholdene for gående og syklende på en strekning på ca. 650 meter mellom Frognerparken og Slottsparken.

Målet for prosjektet er å etablere strekningen via Majorstuveien som den foretrukne sykkeltraséen mellom Frognerparken og Slottsparken, og gjøre strekningen trygg og attraktiv for gående.

Forprosjektet er en oppfølging av den forenklede konseptvalgutredningen (KVU) «Frognerparken til Slottsparken» (PDF) (PDF, 26.99MiB).

Utgangspunktet er «Nødvendighetsalternativet» fra KVU-en. Alternativet baseres på trafikkreduksjon og veivisning for syklende, med sykkelfelt på utvalgte steder. I tillegg skal det blant annet vurderes kryssinnstramminger, «sykkelprioritert gate» og utformingen av krysset Majorstuveien/Professor Dahls gate/Uranienborgveien.

Hvor skjer det?

Strekningen det gjelder går fra Ring 2 ned Middelthuns gate, Neuberggata, Maries Gate, Majorstuveien og ned til Professor Dahls gate.

Hvorfor gjør vi dette?

Prosjektstrekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og utgjør første del av en trasé mellom Frognerparken og Slottsparken.

Dagens trafikkmengde, smale fortau, bratte motbakker og kryssutforming gjør det utrygt å gå og sykle på deler av strekningen. Ruten er lite intuitiv, selv med forsterket veivisingsskilting.

Hensikten med å tilrettelegge strekningen er å forbedre sikkerheten og trygghetsfølelsen for myke trafikanter, tydeliggjøre strekningen som sykkeltrase og å redusere biltrafikk, som igjen kan gjøre det tryggere å sykle på strekningen.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.

Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett, og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Når skjer dette?

Forprosjektet startet i slutten av 2024 og er planlagt ferdigstilt sommeren 2026.

En eventuell anleggsperiode ligger lenger frem i tid, med estimert oppstart i 2027 eller 2028.

Medvirkning

Vinteren 2025

Vinteren 2025 innhentet Bymiljøetaten innspill fra beboere i nærområdet.

Her kan du lese et notat som oppsummerer innspillene vi har mottatt i første runde og Bymiljøetatens kommentarer (PDF) (PDF, 190.89KiB)

Høsten 2025

Innspillene fra den tidlige medvirkningsrunden vinteren 2025 er alle lest og vurdert, og vil være en del av arbeidet videre.

Bymiljøetaten har arbeidet med tekniske analyser og utformingen av prosjektet, og har nå kommet frem til et utkast til løsning som vi gjerne vil presentere og få videre innspill på.

Digitalt informasjonsmøte 27. august kl. 18:30–19:30

I det digitale informasjonsmøtet ga vi en generell informasjon om prosjektet, status og prosessen videre. Vi presenterte også arbeidet og vurderingene som er gjort til nå, samt den foreløpige løsningen.

Her kan du se opptak av møtet

Møtet starter etter 19 minutter og 45 sekunder. Dersom du ser på møtet på mobil må du ha lastet ned Teams. Dersom du ser møtet på PC kan du enten se møtet via Teams eller direkte i nettleseren.

Presentasjonen fra møtet (PDF) (PDF, 3.79MiB)

Åpen kontordag 4. september kl. 14:00–20:00 på Deichman Majorstuen

I etterkant av informasjonsmøtet vil vi også holde en åpen kontordag, der du kan møte prosjektet og snakke med oss direkte. Vi oppfordrer alle interesserte til å komme.

På kontordagen vil også Asplan Viak, som er prosjektets rådgivende ingeniør, være til stede i tidsrommet 14:00–17:00.

Den åpne kontordagen vil avholdes på Deichman Majorstuen, Harald Hårfagres gate 2.

Telefontid

Ønsker du å snakke med oss på telefon har prosjektleder avsatt tid til dette 8.–12. september 2025 mellom klokken 12:00 og 13:30. Du kan nå oss på 21 80 21 80 - spør etter Mak Cemalovic.

Frist for innspill

Vi vil gjerne høre hva du tenker om den foreslåtte løsningen vi presenterer. Du kan sende inn innspill til oss til postmottak@bym.oslo.kommune.no, merk e-posten med «24/116752 Forprosjekt Majorstuveien».

Frist for innspill: Fredag 19. september 2025.

Det vil fremdeles være mulig å sende innspill til prosjektet etter dette, men vi vil da ha mindre mulighet til å ta hensyn til disse i prosjekteringsarbeidet.

Nettsiden vil oppdateres gjennom hele prosjektet.

Andre prosjekter i nærheten

Kontakt oss

Mak Ćemalović

Prosjektleder, Bymiljøetaten

Telefon

21 80 21 80

E-post

postmottak@bym.oslo.kommune.no Merk e-posten «24/116752 Forprosjekt Majorstuveien»

Dokumenter

Frognerparken til Slottsparken: Forenklet KVU for gang- og sykkeltilrettelegging (PDF) (PDF, 26.99MiB)