Sykkeltilrettelegging i Sars' gate
Bymiljøetaten har ferdigstilt forprosjektet for Sars' gate for å vurdere løsninger som kan gi bedre fremkommelighet for gående, syklende og kollektivreisende, lokal overvannshåndtering og en grønnere gateprofil.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal utarbeide forprosjekt for sykkelløsning i Sars' gate, mellom Carl Berner og Tøyen, samt for Jens Bjelkes gate mellom Lakkegata og Vahls gate.
I tillegg til å sikre en attraktiv sykkeltrasé mellom Carl Berners plass og Grønland/Tøyen skal forprosjektet finne løsninger som:
- Bidrar til at Sars’ gate bli en attraktiv og trygg gate å gå og oppholde seg i
- Gir gode løsninger for syklister
- Sikrer god framkommelighet for buss og godt tilrettelagte holdeplasser
- Gir trafikksikre løsninger for alle trafikantgrupper
- Legger til rette for HC-parkering, varelevering og sykkelparkering
-
Opprettholder et parkeringstilbud, fortrinnsvis gjennom fellesløsninger som bildeleordning, ladeplasser, taxi etc.
- Håndterer overvann lokalt
- Gir lavere belastning på det kommunale ledningsnettet
- Forbedrer vekstforholdene for eksisterende trær
- Tydeliggjør inngangspartiet til Botanisk hage
Her kan du se kart over planområdet.
Overvannsløsninger
Forprosjektet skal vektlegge gode og kapasitetssterke overvannsløsninger. Løsningene for overvann skal reduserer risiko for oversvømmelse i området. Det skal vises tiltak der overvannet er en positiv ressurs for blågrønne løsninger.
Trær
I Jens Bjelkes gate på strekningen mellom Vahls gate og Lakkegata foreslås eksisterende trær flyttet og ny trerekke anlagt. Dette både fordi dagens trær ikke vil tåle påkjenningen av anleggsgjennomføringen og fordi trærnes plassering ikke lar seg kombinere med trafikksikre og gode løsninger for gang- og sykkeltrafikk.
Hvor skjer det?
I Sars' gate i bydel Grünerløkka. Sars' gate går langs Botanisk hage, fra Ring 2/ Finnmarkgata ved Carl Berner til Jens Bjelkes gate på Tøyen. Det skal også sees på løsning for Jens Bjelkes gate mellom Lakkegata og Vahls gate.
Hvorfor gjør vi dette?
Sars' gate inngår i Plan for sykkelveinettet (PDF, 48.96MiB) og er en vesentlig lenke sentralt i Oslo som mangler i dagens sykkelveinett. Sykkelfeltet i Sars' gate vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i området, slik som det nye sykkelfeltet i Helgesens gate.
Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Målet med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
- Oslo kommunes satsing på sykkel
- Bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel
- Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Hvem er ansvarlig?
Oslo kommune ved Bymiljøetaten er tiltakshaver for prosjektet.
Hva skjer når?
Arbeidet med forprosjektet startet i mars 2023 og ble ferdigstilt i mai 2025. Norconsult AS ble gitt i oppdrag å bistå Bymiljøetaten i arbeidet med prosjektering og medvirkning. Lokal medvirkning i prosjektet ble gjennomført fra våren 2024.
I medvirkningsrunden med naboer, næringsliv, skoler, foreninger og andre berørte interessenter, fikk vi inn nyttige innspill om Sars gate og planområdet. Resultatene er nå sammenstilt, inkludert i forprosjektrapporten og offentliggjort.
Du kan lese en oppsummering av alle innspill og våre svar inndelt etter tematikk, her.
Prosjektet jobber nå videre med tekniske og økonomiske avklaringer og ekstern kvalitetssikring inn mot beslutning om gjennomføring, våren 2026. Dersom prosjektet går til gjennomføring, vil anleggsarbeidene trolig kunne starte i 2029.