Sandakerveien og Nycoveien – oppgradering

Bymiljøetaten oppgraderer Sandakerveien og Nycoveien for tryggere ferdsel, mer byliv og bedre overvannshåndtering.

Hva skal vi gjøre?

Vi skal oppgradere en ca. 570 meter lang strekning sentralt på Storo–Lillo i bydel Sagene. Prosjektet inkluderer oppføring av brede fortau og opphøyde sykkelfelt, samt tilrettelegging av holdeplasser for busser.

Målet er å forbedre framkommeligheten for myke trafikanter og øke trafikksikkerheten for alle brukergrupper. Samtidig legges det stor vekt på å sikre et grønt preg og forbedre oppholdsområder innenfor planområdet. Vi ser frem til å skape et mer trygt og estetisk tiltalende bymiljø.

 I tillegg er det nødvendig med fornying av VA-anlegg. Prosjektet utføres derfor i tett samarbeid med Vann- og avløpsetaten (VAV).

For å gi gaten et nytt og grønt preg vil vi plante 12 nye trær langs østsiden av gaten i de to sørligste kvartalene. I tillegg vil vi bevare de eksisterende trærne i området. De nye trærne vil bestå av tresortene «fuglekirsebær» og «spisslønn». Vi skal også etablere regnbed langs gaten, som vil bli beplantet med en blanding av hardføre vakre planter som trives i både tørre og våte forhold. Regnbedene vil håndtere overvannet og bidra til å redusere belastningen på byens avløpssystem og minimere risikoen for oversvømmelser ved mye nedbør. Det vil også bli etablert flere benker langs gaten.

Oppgraderingen omfatter etablering av opphøyde røde sykkelfelt på begge sider av gaten. Sykkelfeltene vil bli 2,2 meter brede, med unntak bak bussholdeplassene hvor de reduseres til 1,8 meter av trafikksikkhetshensyn. De nye regnbedene og grøntarealene vil på deler av strekningen fungere som en buffer mellom biler og syklister.

For å forbedre trafikksikkerheten for gående, spesielt for skolebarn, skal vi også etablere en signalregulert fotgjengerovergang nord i prosjektet (mellom Sandakerveien 101 og 108). Fortauene vil gjennomgående bli 3 meter brede, med unntak av fortauet på vestsiden i Nycoveien som vil forbli 2,5 meter som i dag. Vi skal videre opprettholde god kollektivdekning i den nye bygaten.

Antallet bussholdeplasser langs strekningen vil bli opprettholdt, men for å tilpasse dem til den nye gateutformingen vil vi flytte alle holdeplasser litt nordover i forhold til dagens plassering. Bussholdeplassene vil få taktile ledelinjer og granittdekke.

I likhet med bussholdeplassene vil alle overganger ha tydelige ledelinjer. Vi legger stor vekt på tilgjengelighet for alle brukergrupper, og eksisterende vannrenner vil derfor fjernes for å skape en jevn overflate uten hindringer. I stedet for vannrenner vil vi gi fortauet tilstrekkelig fall slik at vann naturlig ledes bort.

Som en del av gateoppgraderingen vil beboerparkeringene utenfor Lillo gård og på strekningen mellom Amtmann Meinich gate og Treschows gate bli fjernet. De fleste parkeringsplassene langs strekningen er uoppmerkede. Antallet parkeringsplasser her vil variere litt ut ifra avstanden mellom de parkerte bilene. Men det er totalt ca. 17 plasser som fjernes.

Det vil imidlertid være 10 tilgjengelige beboerparkeringer i Sandakerveien på strekningen mellom Birch-Reichenwalds gate og Amtmann Meinich gate, hvorav 2 er HC-parkeringer. Det vil også være 2 vareleveringslommer på strekningen, en utenfor Nycoveien 2 og en utenfor Sandakerveien 78.

Plantegning sørligste del (PDF, 661.41KiB)

Plantegning midtre del 1 (PDF, 871.37KiB)

Plantegning midtre del 2 (PDF, 550.22KiB)

Plantegning nordligste del (PDF, 513.91KiB)

Hvor skjer det?

Prosjektet omfatter Sandakerveien fra Treschows gate og videre opp i Nycoveien til Vitaminveien. 50 m.

Hva skjer når?

Anleggsarbeidet startet i september 2024 og er planlagt å vare varer frem til sommeren 2026. Arbeidstider er planlagt:

  • Mandag til torsdag: 07:00 – 19:00
  • Fredag: 07:00 – 16:00

Ved behov kan det forekomme avvik fra disse tidene.

Ved planlagte aktiviteter utenom ordinær arbeidstid (etter kl. 19:00), nattarbeid eller ekstra støyende arbeider, vil det sendes varsel via kommunens e-posttjeneste til berørte adresser. I tilfelle uforutsette hendelser, vil det bli forsøkt å gi beskjed om varighet og årsak så tidlig som mulig.

Vi gjør oppmerksom på at Vann- og avløpsetaten for tiden sprenger tunnel under Storo for å anlegge ny vanntilførsel til byen. Spørsmål om disse sprengningene må rettes til Vann- og avløpsetaten.

Støy og ulemper

Det er etablert støy- og vibrasjonsmålere i gata. Dette for å kontrollere at støy og vibrasjoner holdes innenfor regelverket. Bydelsoverlegen har gitt støydispensasjon for anleggsarbeidene.

I anleggsperioden kan følgende ulemper forventes:

  • Støy og vibrasjoner
  • Omlagte bussruter
  • Støv
  • Begrenset fremkommelighet (adkomst til parkering, boliger og varelevering opprettholdes)
  • Fjernet gateparkering
  • Enveisregulering av trafikken i nordgående retning
  • Midlertidige gangpassasjer
Asfaltering i Sandakerveien.
Mens det pågår asfaltering vil det være perioder hvor det ikke er adkomst til innkjørsler/dører. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.

Det vil bli satt opp skilting for omkjøring, og kjøremønsteret vil bli løpende optimalisert for å minimere ulemper.

I slutten av november 2025 ble det åpnet for toveiskjøring mellom Vitaminveien og Nordpolen/Treschows gate.

Ruteendringer

Ruteendringer for buss kommuniseres av Ruter på deres nettside (ruter.no) og i Ruter-appen. Vær oppmerksom på følgende:

Entreprenør for prosjektet er Isachsen Anlegg, og det benyttes helelektrisk utstyr i anleggsarbeidet.

Slik gjennomføres arbeidene i Sandakerveien og Nycoveien (fasene er delvis overlappende)

  • Fase 1: Etablere midlertidig kjørebane på østsiden mellom Treschows gate til Birch-Reichenwalds gate. Arbeid mellom Treschows gate og Amtmann Meinichs gate – Vestsiden. Forberedende arbeider i Nycoveien – Østsiden
  • Fase 2: Arbeid mellom Amtmann Meinichs gate og Birch-Reichenwalds gate – Vestsiden
  • Fase 3: Arbeid mellom Birch-Reichenwalds gate og Nycoveien – Vestsiden
  • Fase 4: Arbeid i Nycoveien – Vestsiden
  • Fase 5: Arbeider fra Treschowsgate – Amtmann Meinichs gate – Østsiden
  • Fase 6: Arbeid mellom Birch-Reichenwalds gate og Nycoveien – Østsiden
  • Fase 7: Arbeid mellom Amtmann Meinichs gate og Birch-Reichenwalds gate – Østsiden
  • Fase 8: Arbeid mellom Birch-Reichenwalds gate og Nycoveien – Vestsiden
  • Fase 9: Arbeid i Nycoveien – Østsiden
  • Fase 10: I løpet av våren 2026 asfalterer vi øverste asfaltlag (slitelaget) og beplanter regnbed og trær i Sandakerveien og Nycoveien. Vi gjør også avsluttende arbeid for hele prosjektstrekningen.
I fase 5, mellom Treschowsgate og Amtmann Meinichs gate, på østsiden av Sandakerveien, er fortau, regnbed og sykkelvei ferdig bygget .
I fase 5, mellom Treschowsgate og Amtmann Meinichs gate, på østsiden av Sandakerveien, er fortau, regnbed og sykkelvei ferdig bygget. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.

Oppdatering av status per desember 2025

Så langt har vi gjennomført følgende oppgraderinger og tiltak:

  • Siden september 2024 har Bymiljøetaten arbeidet med å oppgradere Sandakerveien og Nycoveien. Hoveddelen av arbeidene er nå utført. Det jobbes hovedsakelig med arbeider på østsiden av veien mellom Birch Reichenwaldsgate og Vitaminveien. Resterende arbeider gjennomføres i løpet av våren.
  • fortau, sykkelfelt, veibane og regnbed på vestsiden av gata og opp til Birch Reichenwalds gate på østsiden av gata.
  • etablert nytt overvannsanlegg (overvannsrør og kummer)
  • rehabilitert vann- og avløpsledninger og kummer
  • kabelomlegginger
  • masseutskifting og etablering av kabelgrøfter
fortau og sykkelvei er ferdig bygget
Foran Nycoveien 2, bak den nye bussholdeplassen, er arealet mellom holdeplassen og husfasaden ferdig. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.

Gjenstående arbeider

  • etablering av regnbed, fortau og sykkelfelt på østsiden av veien fra Lillo gård til Vitaminveien
  • beplanting av regnbed og trær
  • asfaltering av slitelag i vegbanen (øverste lag av asfalt)

Det er gjennomført flere kommunikasjonstiltak i prosjektet

August 2024

21. august 2024 ble det holdt åpen kontorkveld/informasjonsmøte på Fernanada Nissen skole i forbindelse med byggestart. Til stede var Bymiljøetaten og entreprenør Isachsen.

19. august 2024 ble det sendt ut e-postvarslinger om oppstart av anleggsarbeidet i Sandakerveien og Nycoveien.

Juni 2025

12. juni 2025 ble det sendt ut e-postvarsling om fremdriftsstatus, samt hvilke arbeider som var planlagt gjennom sommeren.

Høsten 2025

26. august 2025 ble det sendt ut E-postvarsling om støyende arbeider: Prosjektet må rive gamle- og bygge nye kummer utenfor Sandakerveien 95. I den forbindelse måtte vi dessverre pigge bort en del gammel betong.

Gjennom høsten 2925 er det sendt regelmessige varsler om støyende arbeider og operasjoner som har blitt gjennomført utenfor oppsatt arbeidstid, samt arbeider som har medført ulemper utover det ordinær anleggsvirksomhet.

Nedre del av Sandakerveien
I Sandakerveien, mellom Amtmann Meinichs gate og Birch-Reichenwalds gate, gjenstår siste lag asfalt og gartnerarbeid. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.

Politiske beslutninger

Arbeidet med reguleringsplanen ble igangsatt sommeren 2018. Reguleringsplanen ble sendt til politisk behandling i januar 2021, og ble vedtatt 24. november 2021. Etter vedtatt reguleringsplan ble det utarbeidet en byggeplan for prosjektet.

Om du ønsker å få tilgang til oppdatert og relevant informasjon om byggesaken, kan du finne saken i Sakinnsyn. Arbeidene langs denne strekningen vil koordineres med andre gateopprustnings- og ombyggingsprosjekter i området.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Sandakerveien og Nycoveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og vil kobles til fremtidig sykkelfelt i Vitaminveien. Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Storo-Lillo er et område under transformasjon fra industri til tett bebyggelse med boligformål og næringslokaler. For at Storo og Lillo skulle bli et attraktivt og sammenhengende byområde, med gode overordnede forbindelser, var det et behov for overordnede føringer for bymessig utvikling. Det ble derfor i 2015 utarbeidet en Tiltaksliste for det offentlige rom på Storo og Lillo (TOR Storo-Lillo).

Oppgradering av Sandakerveien/Nycoveien er et viktig tiltak for å oppnå den ønskede utviklingen som fremgår av TOR Storo-Lillo. Tiltakslisten anbefaler at Sandakerveien og Nycoveien oppgraderes med tosidig fortau, sykkelfelt og beplantning, ettersom Sandakerveien og Nycoveien er viktige interne forbindelser i Storo-området. Det er skjedd store endringer i området Storo-Lillo, men den aktuelle strekningen har stort sett forblitt uendret siden 1970-tallet. Med de enorme endringene som er skjedd i området av bebyggelse, byliv, handel, trafikk, industri og infrastruktur i bakken, så er det på tide med oppgraderte løsninger som er i tråd med den øvrige byutviklingen i området.

Ettersom det er relativt høye bygg på hver side av gaten, er det viktig å etablere gatetrær som gir gaten et grønnere og frodigere preg. Etablering av vegetasjonsfelt med gatetrær og møblering vil virke skjermende for myke trafikanter og beboere langs gaten, samt være viktig for håndtering av overvann med drenering og infiltrasjon. Etablering av vegetasjonsfelt vil med andre ord gi et offentlig tilgjengelig grøntdrag gjennom området, og vil være viktig for den overordnede blågrønne strukturen på Storo-Lillo.

Dokumenter og plankart

Hvem er ansvarlig?

  • Bymiljøetaten er ansvarlig for prosjektet.
  • Ombyggingen finansieres gjennom utbyggingsavtaler mellom Oslo kommune og private utbyggere i området.

Spørsmål om praktisk utførelse (støy, sperringer, osv.) rettes til entreprenør Isachsens nabokontakt

Bymiljøetaten

prosjektleder
Karin Dalberg
Telefon