Løvenskiolds gate – tilrettelegging for gående og syklende

Bymiljøetaten forbedrer forholdene for gående og syklene i Løvenskiolds gate fra Frognerveien til Briskebyveien.

  • Arbeidene i Løvenskioldsgate startet opp sommeren 2023.
  • Strekningen mellom Frognerveien og Tors gate ble ferdigstilt i juni 2024
  • Strekningen mellom Tors gate og Gyldenløves gate ble ferdigstilt i november 2024.
  • Strekningen mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien er planlagt startet opp i 2026.

Hva skal vi gjøre?

Løvenskiolds gate er en av gatene som inngår i Plan for sykkelveinett i Oslo. Denne gaten er valgt ut til å være pilotstrekning for en løsning vi kaller «sykkelprioritert gate». Mer informasjon om sykkelprioritert gate (oslo.kommune.no)

Den første delstrekningen av Løvenskiolds gate ble ferdigstilt i 2024. Vi planlegger å ferdigstille delstrekk 2 i løpet av 2026. Strekningen er 150 meter lang, og går fra Gyldenløves gate til Briskebyveien.

Her vil gata ha to separate utforminger:

  • De første 50 meterne er det relativt flatt, og går gjennom Arno Bergs plass. Her vil fontenen i gata prege utforming av strekningen.
  • De siste 100 meterne går i stigning opp til Briskebyveien. Her vil vi pilotere hvordan sykkelprioritert gate fungerer for syklende opp og ned bakken.

Parkering

På strekningen det er snakk om, Gyldenløves gate – Briskebyveien, er det 10 parkeringsplasser i dag. Det skal ikke fjernes noen parkeringsplasser – dagens parkeringsplasser vil beholdes. Med dagens skisser, foreslås det også lagt til ca. 4 parkeringsplasser, slik at det vil bli ca. 14 parkeringsplasser på strekningen totalt. Dette kan derimot endre seg dersom skissene endres i planleggingen.

Løvenskiolds gate fra Gyldenløves gate til Schives gate – Arno Bergs plass

Denne strekningen har høy kulturhistorisk verdi. Det vil prege utformingen. Vi kommer til å legge mye vekt på å ta vare på kvalitetene plassen har. Vi ønsker også innspill til hvilke kvaliteter som ønskes forbedret. Et konkret mål er å redusere mengden asfalt og erstatte en del med grønt eller naturstein.

Foreløpig plan er å beholde dagens kjøremønster. Biltrafikk kan passere på nordsiden av fontenen, mens sørsiden kun blir for gående og syklende. Gateløpet sør for fontenen kan derfor gjøres litt smalere, slik at fontenen og parken kan knyttes tettere sammen.

Rundt fontenen ble det på 70-tallet planlagt for en oval plass. Vi skal nå se på muligheten for å etablere denne. Det vil da også være viktig å se på gode gangforbindelser for å krysse plassen, spesielt kryssing av Løvenskiolds gate i vest, hvor det mangler gangfelt langs Gyldenløves gate.

Første skisse av mulig utforming av Arno Bergs plass. Endelig løsning vil bli presentert i løpet av vinteren. Kreditering: Oslo kommune.

Løvenskiolds gate fra Schives gate til Briskebyveien

Denne delstrekningen går i en stigning fra Schives gate opp til Briskebyveien. Det fører til hastighetsforskjell mellom syklende og kjørende opp bakken. Vi vil derfor beholde dagens kjøremønster som ikke tillater kjøring opp Løvenskiolds gate. Da slipper vi eget sykkelfelt opp bakken, og har plass til å beholde dagens parkeringsplasser. Gata vil imidlertid beholde muligheten for utrykningskjøretøy å kjøre i begge retninger, siden det er en viktig trasé for dem.

Strekningen vil ligne mye på den som allerede er bygd i deler av Løvenskiolds gate, med rødasfalt i kjørebanen og steinsetting som buffer til parkerte biler. Det er i dag ti parkeringsplasser på strekningen. Foreslått kryssoppstramming og endring til gjennomgående fortau kan gi plass til noen ekstra parkeringsplasser etter ombygging. Siden det kun er parkering på en side her vil kjørebanen bli gjort noe smalere enn i dag. Vi ønsker innspill på hva dette ekstra arealet ønskes brukt til. I skissen under er det foreslått et omtrent to meter bredt felt som kan ta unna regnvann, og kanskje beplantes.

Første skisse av mulig utforming av Løvenskiolds gate mellom Schives gate og Briskebyveien. Endelig løsning vil bli presentert i løpet av vinteren. Kreditering: Oslo kommune.

Vi ønsker innspill

For å delta med innspill til utforming av delstrekk 2 mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien kan du benytte vår portal for medvirkning (medvirkning.oslo.kommune.no)

Frist for innspill er satt til 12. desember 2025.

Hva har vi gjort?

Delstrekning 1

I 2024 bygde vi ferdig den første pilotstrekningen av sykkelprioritert gate i Løvenskiolds gate mellom Frognerveien og Gyldenløves gate.

Sommeren 2023 startet vi forberedelsene til ombyggingene ved å skilte nytt kjøremønster. Hensikten var å fjerne gjennomkjøring med bil i Løvenskiolds gate. For å fordele biltrafikken fra Løvenskiolds gate i veinettet rundt er det innført enveiskjøring i Odins gate, Eckersbergs gate og Tors gate.

Våren 2024 bygde vi en sykkelpassasje i Løvenskiolds gate mellom Tors gate og Balders gate. For å hindre ulovlig kjøring i gata er det satt opp hev/senk-pullerter i sykkelpassasjen. Nødetatene har mulighet til å passere disse.

Illustrasjon av foreslått kjøremønster mellom Frognerveien og Gyldenløves gate
Illustrasjon av kjøremønster som ble etablert 2023 mellom Frognerveien og Gyldenløves gate. Kreditering: Oslo kommune.

Delstrekning 2

Høsten 2023 endret vi kjøremønster for bil i Løvenskiolds gate mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien. Vi skiltet slik at biltrafikk ikke lengre kan passere østsiden av fontenen i Løvenskiolds gate på Arno Bergs plass. Vi skiltet også forbudt for motorvogn å kjøre opp Løvenskiolds gate fra Schives gate til Briskebyveien. Dette gjorde vi for å separere biltrafikk fra syklende opp bakken.

Som følge av endringen ble det fjernet seks parkeringsplasser i Løvenskiolds gate.

Illustrasjon av kjøremønster
Illustrasjon av kjøremønster som ble etablert 2023 mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien. Kreditering: Oslo kommune.

Pilotering av sykkelprioritert gate i Løvenskiolds gate

Løvenskiolds gate er en pilotstrekning for å teste ut den nye løsningen «sykkelprioritert gate». Strekningen mellom Frognerveien og Gyldenløves gate er den første pilotstrekningen som ble bygd i Oslo. Her er vi ferdig med å anlegge en rekke tiltak for å synliggjøre at gata skal prioriteres for gående og syklende. Dette inkluderer blant annet:

  • Rød asfalt i kjørebanen og bruk av delesymbol
  • Gjennomgående fortau i kryss
  • Ved Balders hage vil det komme et nytt byrom som inkluderer benker og trær
Illustrasjon av Løvenskiolds gate som sykkelprioritert gate.
Illustrasjon av Løvenskiolds gate som sykkelprioritert gate. Kreditering: Oslo kommune.

Som en del av pilotarbeidet vil vi gjennomføre grundige evalueringer. Det inkluderer både før- og etterundersøkelser i selve Løvenskiolds gate, samt trafikksituasjonen i gatene rundt. Blant annet vil vi evaluere hvorvidt tiltaket påvirker samspill, trafikksikkerhet og fremkommelighet for de som går, sykler og kjører i området. I tillegg skal vi undersøke hvordan løsningen oppleves av trafikantene gjennom en spørreundersøkelse.

Etterundersøkelser gjøres i 2025. Disse vil brukes for å se om det er nødvendig å gjøre justeringer i det som er bygget (skilting, oppmerking og lignende). Hvis erfaringene er gode, er målet å gjøre sykkelprioritert gate til en normert løsning som inkluderes i «Gatenormal for Oslo».

Når skjer dette?

Neste anleggsperiode i Løvenskiolds gate, som er for delstrekk to, er tenkt startet opp våren 2026 og vil vare omtrent et halvt år.

Første delstrekning av Løvenskiolds gate, som utgjør «pilotstrekningen», ble startet opp sommeren 2023. Her ble strekningen mellom Frognerveien og Tors gate ferdigstilt i juni 2024, og strekningen mellom Tors gate og Gyldenløves gate ferdigstilt i november 2024.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelprioritert gate i Løvenskiolds gate er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og Majorstuen. Tilrettelegging for syklende i Løvenskiolds gate vil kobles sammen med eksisterende og planlagt sykkelanlegg i Industrigata og Elisenbergveien.

Formålet med å velge akkurat løsningen «sykkelprioritert gate» og ha en pilotstrekning her, er å teste utformingsløsninger som ivaretar sammenheng i sykkelveinettet - på strekninger der syklistene sykler i blandet trafikk. Det vil si strekninger hvor syklende og kjørende deler areal, i motsetning til strekninger med sykkelfelt eller sykkelvei.

Fordelen med konseptet «sykkelprioritert gate» er at vi kan tilrettelegge for sykkel, samtidig som vi ikke behøver så stor gatebredde. Løsningen frigir plass på siden av veien til byrom, fortau, varelevering, parkeringsplasser og oppholdsarealer. Bymiljøetaten har ønsket å teste løsninger som muliggjør dette i Oslo. Vi har lagt til grunn at løsningen krever at vi får ned trafikken og farten samtidig som strekningen allerede er brukt av en del syklister.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Innspill til planen

Høsten 2022 ba vi om innspill til planen. Innspillene og svarene vi ga kan du lese her.

Har du spørsmål eller innspill kan du sende disse på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen med 22/38616. Alle henvendelser er offentlige og blir arkivert.

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Aslak Heggland
Telefon