Gateoppgradering – Helgesens gate, Københavngata og Sofienberggata
Bymiljøetaten har ferdigstilt tiltak i Helgesens gate, Sofienberggata og Københavngata for trygg ferdsel, byliv og lokal overvannshåndtering.
- Bymiljøetaten har ferdigstilt tiltaket
Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften
Helgesensgate (strekningen fra Tøyenparken til Toftes gate)
Strekningen fra snuplassen ved Tøyenparken til Toftes gate er ca. 1000 meter. Eksisterende løsning mellom Tromsøgata og Monrads gate beholdes, slik at arbeidsområdet blir på ca. 750 meter. Gata er i dag toveisregulert for trafikk, og tilrettelagt for gående med tosidig fortau med varierende fortausbredde.
Helgesens gate er en viktig del av sykkelveinettet for Oslo, og i 2018 ble det derfor gjennomført strakstiltak på de delene hvor det var mulig å tilrettelegge innenfor kantsteinbreddene. Langs store deler av strekningen er det derfor tilrettelagt for sykkel i form av oppmerkede, røde sykkelfelt, med bredde mellom 1,5 og 2 meter, på den ene eller begge sider av gata. Der det ikke er tilrettelagt, må syklister i dag sykle i blandet trafikk.
Ved å enveisregulere Helgesensgate mot vest langs Sofienbergparken, blir det mulig å etablere et sykkelfelt på 2 til 2,2 meter, i tillegg til en breddeutvidelse av fortauet til henholdsvis 3 til 3,5 meter. Øst for Tromsøgata beholdes dagens kjøremønster med toveisregulering, med unntak av kvartalet Monrads gate - Finnmarksgata. I dette kvartalet beholdes dagens kjøremønster med enveisregulering mot vest.
Kvartalet tilrettelegges for sykkel med motstrøms sykkelfelt på ca. 2 meter i østgående retning, og sykling i blandet trafikk mot vest. Mellom Finnmarksgata og Tøyenparken fjernes parkering, og det opparbeides tosidig sykkelfelt.
Antall parkeringsplasser reduseres fra 58 til 0 plasser. Dagens situasjon for HC- parkering vil opprettholdes med 6 plasser, én plass må flyttes til Teglverksgata. Varelevering ved PostNor flyttes til Københavngata.
Plantegning Helgesens gate (vest)
Plategning Helgesens gate (midtre del)
Plantegning Helgesens gate (øst)
Sofienberggata (strekningen fra Kirkegårdsgata til Trondheimsveien)
Som følge av enveisregulering i Helgesensgate vil det være nødvendig å endre kjøremønsteret i Sofienberggata, samt mindre trafikksikkerhetstiltak.
Sofienberggata enveisreguleres mot øst og som del av trafikksikkerhetstiltak i Sofienberggata erstatter skråstilt parkering med langsgående parkering og krysningspunkt for gående strammes inn.
Antall parkeringsplasser reduseres fra 79 til ca. 71 plasser som følge av å fjerne skråstilt parkering.
Se plantegning for Sofienberggata
Etablering av hurtigladere ved Sofienberggata 23
Bymiljøetaten skal i forbindelse med prosjektet Hurtigladere etablere nye ladepunkter utenfor Sofienberggata 23 B-D. Arbeidet vil medføre behov for anleggsarbeid over en kortere periode. De nye ladestolpene vil være hurtigladere, som gir høy ladeeffekt og dermed kortere ladetid for elbiler. Tilhørende strømskap til ladeinfrastrukturen vil etableres på nordsiden av parkingsarealene i retning mot Sofienberg parken. I perioden arbeidet pågår vil parkeringsarealet være utilgjengelig. Det vil bli satt opp gjerder rundt anleggsområdet, og skilt med midlertidig parkeringsforbud vil plasseres ut minimum 24 timer før arbeidene starter. Vi oppfordrer derfor alle til å følge med på skiltingen minst én gang i døgnet.
Anleggsarbeidene vil kunne medføre noe støy og i perioder redusert fremkommelighet på grunn av sperringer.
Københavngata (strekningen mellom Helgesens gate og Seilduksgata)
I Københavngata planlegges gateopprusting som skal bidra til bedret overvannshåndtering, økt byliv og forbedret trafikksikkerhet. Dette medfører at skråstilt parkering fjernes, fortauene utvides, krysningspunktene strammes inn, samt det etableres regnbed.
Antall parkeringsplasser reduseres fra 67 til ca. 10 plasser. Det etableres 3 nye lommer for varelevering fordelt i kvartalene.
Se plantegning for Københavngata
Forskning på stedegne arter i Københavngata
Bymiljøetaten gjennomfører i samarbeid med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) et forskningsprosjekt på stedegne arter i Københavngata.
Københavngata fungerer i dag som en flomvei, og ved store nedbørsmengder flommes Helgesens gate og Sofienbergparken over. Vannet må forsinkes eller samles før det når Helgesens gate.
Det er etablert regnbed (blomsterbed) på hver side av Københavngata. Gjennom et lite hull i kantsteinen kan vannet strømme inn i regnbedet.
Et regnbed er en beplantet forsenkning i terrenget som er utformet for å samle, fordrøye og rense overvann fra omgivelsene. Det ser ofte ut som et vanlig blomsterbed, men under vegetasjonen finnes et system av filtermedium og drenslag som hjelper vannet å infiltrere ned i grunnen. Dette bidrar til å forhindre oversvømmelse og redusere belastningen på avløpssystemet. Disse tiltakene vil også redusere vannmengdene mot Helgesens gate og Sofienbergparken.
I regnbedene er det etablert en kombinasjon av stedegne arter og vanlig kultiverte planter. Stedegne arter er arter som genetisk tilhører Osloområdet og områdene rundt. Prosjektet har samlet frø og dyrket opp disse plantene for å se om de er sterkere enn tradisjonelle planter.
Det etterspørres bruk av stedegne arter i flere og flere prosjekter, og bruk av stedegne arter i prosjekter som naturbaserte løsninger er ønskelig med tanke på økning av det biologiske mangfoldet, mindre risiko for spredning av uønskede arter, og for å styrke den lokale identiteten og opplevelsesverdien. I henhold til naturmangfoldloven har man et ansvar for å ta vare på naturen med dens biologiske og landskapsmessige mangfold og de økologiske prosessene. Det er lite kunnskap om hvordan stedegne arter klarer seg i urbane miljø, og dette vil testes ut i Københavngata.
Plantingen i Københavngata vil ha et "naturalistisk" preg. Artene er plantet i flere sjikt, og de enkelte artene er ikke plantet i klart definerte grupper eller blokker, men i blandinger. Naturalistiske staudebeplantinger skiller seg dermed fra konvensjonelle staudebeplantinger ved å etterligne den romlige og strukturelle formen man finner i semi-naturlig vegetasjon. I disse beplantningene vil derfor artene være i ulike utviklingsstadier, og det fører til variasjon gjennom året, slik som ulike stadier av blader, blomster og frøstander. Det er begrenset erfaring med etablering av grøntanlegg med flersjiktet blandingsplanting med stedegne arter, og dette vil bli testet ut i Københavngata.
Den flersjiktede blandingsplantingen etterligner både naturens design og funksjon.
Trær
Bymiljøetaten vil bevare trærne i området. Det plantes ni nye trær i Københavngata.
Se nytt kjøremønster for gatene
Hvor skjer det?Kopier lenke til denne overskriften
I Helgesens gate på strekningen mellom Tøyenparken og Toftes gate. Samt i Københavngata mellom Seilduksgata og Helgesens gate. Oppgradering av Sofienberggata skjer mellom Kirkegårdsgata og Trondheimsveien.
Les om andre sykkelprosjekter i området:
Hvorfor gjør vi dette?Kopier lenke til denne overskriften
Hensikten med å etablere sykkelfelt i Helgesens gate er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende. Helgesens gate er en viktig lenke i Plan for sykkelveinettet for Oslo (Oslo kommune, 2018), for tryggere sykling mellom øst og vest i byen. Tiltakene i gata vil også gi bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister og gående lokalt på Grünerløkka og Sofienberg.
Københavngata fungerer som flomvei ved store nedbørsmengder, men er ikke utformet for dette i dag. Dagens utforming er også lite attraktiv med tanke på ønsket prioritering av gående og levende byrom i sentrum.
Hvorfor sykkeltilrettelegging
Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.
Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og er en del av en viktig rute mellom øst og vest i byen. Sykkelfeltet i Helgesens gate vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i området, samt mot fremtidig sykkelfelt i Toftes gate.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
- Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften
Bymiljøetaten er ansvarlig for prosjektet.
Hva skjer når?Kopier lenke til denne overskriften
Anleggsarbeidene ble ferdigstilt i juni 2025, og prosjektet er avsluttet.
Åpningsmarkering:
Det ble arrangert offisiell åpningsmarkering for naboer og publikum 10. juni i Sofienbergparken øst, med taler, snorklipping av byråden og enkel servering til alle fremmøtte.