Sykkeltilrettelegging i Sars' gate

Bymiljøetaten er i gang med forprosjekt for oppgradering av Sars' gate. Hensikten er forbedret fremkommelighet for fotgjengere, syklister og kollektivreisende, samt at Sars' gates grønne profil styrkes.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten skal utarbeide forprosjekt for sykkelløsning i Sars' gate, mellom Carl Berner og Tøyen, samt for strekket Jens Bjelkes gate fram til Vahls gate.

I tillegg til å sikre en attraktiv sykkeltrasé mellom Carl Berners plass og Grønland/Tøyen skal forprosjektet finne løsninger som:

  • Bidrar til at Sars’ gate bli en attraktiv og trygg gate å gå og oppholde seg i
  • Gir gode løsninger for syklister
  • Sikrer god framkommelighet for buss og en godt tilrettelagte holdeplasser
  • Gir trafikksikre løsninger for alle trafikantgrupper
  • Legger til rette for HC-parkering, varelevering og sykkelparkering
  • Opprettholde et parkeringstilbud, fortrinnsvis gjennom fellesløsninger som bildeleordning, ladeplasser, taxi etc.

  • Bidrar til å forebygge oversvømmelse på Grønland med overvannstiltak i Sars’ gate
  • Forbedrer vekstforholdene for eksisterende trær
  • Tydeliggjør inngangspartiet til Botanisk hage

Forprosjektet skal vektlegge gode og kapasitetssterke overvannsløsninger. Løsningene for overvann skal reduserer risiko for oversvømmelse i Sars’ gate og tilgrensende områder. Det skal vises tiltak der overvannet er en positiv ressurs for blågrønne løsninger.

Hvor skjer det?

I Sars' gate i bydel Grünerløkka. Sars' gate går langs Botanisk hage, fra Ring 2/ Finnmarkgata ved Carl Berner til Jens Bjelkes gate på Tøyen. Det skal også sees på løsning for Jens Bjelkes gate kvartalet mellom Sars' gate og Vahls gate.

Hvorfor gjør vi dette?

Sars' gate inngår i Plan for sykkelveinettet og er en vesentlig lenke sentralt i Oslo som mangler i dagens sykkelveinett. Sykkelfeltet i Sars' gate vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i området, samt mot fremtidig sykkelfelt i Helgesens gate.

Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Målet med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Hvem er ansvarlig?

Oslo kommune ved Bymiljøetaten er tiltakshaver for prosjektet.

Hva skjer når?

Arbeidet med forprosjektet startet i mars 2023 og skal pågå fram til juni 2025. I januar 2024 ble Norconsult AS gitt i oppdrag å bistå Bymiljøetaten i arbeidet. Lokal medvirkning i prosjektet planlegges gjennomført våren 2024.

Som del av forprosjektet skal Bymiljøetaten innhente informasjon om behovene til beboerne i nærområdet og brukere av gata. Bymiljøetaten vil gjerne komme i kontakt med de som har kunnskap om bruken av gata eller behov som bør tas hensyn til i arbeidet med forprosjektet. Ta kontakt med oss på adressen postmottak@bym.oslo.kommune.no og merk eposten med «23/13767 Forprosjekt Sars gate».

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Lars Olav Farstad
Telefon