Etterstadsletta vest – bedre tilrettelegging for syklende og gående

Bymiljøetaten har gjort det tryggere og mer attraktivt å sykle og gå langs Etterstadsletta.

  • Forprosjektfasen ble gjennomført fra november 2022 til september 2023.
  • Anleggsarbeidet startet 7. april 2025 og vil pågikk frem til høsten 2025.

Hva har vi gjort?

Vi har bygget en bedre og tryggere løsning for syklende og gående ved å gi hver brukergruppe sitt eget område. Strekningen er en mye brukt pendlerrute for syklister og en viktig turvei for beboere. Tiltaket ble gjennomført ved å oppgradere gang- og sykkelveien til sykkelvei med fortau, i henhold til gjeldende reguleringsplan.

Se også informasjon om etterstadsletta øst-prosjektet som omfatter den resterende delen av strekningen.

Hvor skjedde det?

Prosjektet omfattet området fra gangbroen i Biskop Jens Nilssens vei til Etterstadsletta 82. I tillegg ble snarveien fra Alnastien til Etterstadkroken oppgradert.

Hvorfor gjorde vi dette?

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.

Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Prosjektet Etterstadsletta vest inngikk i Plan for sykkelveinettet.

Gjennomføring

Forprosjektfasen ble gjennomført fra november 2022 til september 2023, og resulterte i tegninger, kostnadsanslag, grunnundersøkelser, naturkartlegging og vurdering av ny belysning. Det ble også sendt ut informasjon og arrangert beboermøte.

Anleggsarbeidet startet 7. april 2025 og ble ferdigstilt 30.oktober 2025. Arbeidet inkluderte prøvegraving, kabelpåvisning, rivning av asfalt, fjerning av trær og busker, masseutskifting, opparbeiding av ny vei, montering av kantstein, etablering av ny belysning og ballfangernett, samt asfaltering.

Tiltak i forbindelse med oppgraderingen

  • Trær som ble felt i den østre delen av prosjektet er erstattet med nye lokale tresorter.
  • Busker og hekker har blitt flyttet og erstattet med nye
  • Ballbingen ble holdt åpen under hele byggefasen, og nytt ballfangernett er satt opp.
  • Benker langs strekningen er erstattet med nye.
  • Snarveien fra Alnastien til Etterstadkroken er oppgradert med trapp, og stein er gjenbrukt.

Hvem var ansvarlig?

Tiltakshaver: Bymiljøetaten.

Kontakt

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Prosjektleder Caroline Ovaska
Telefon

Entreprenør Østlandske Vei og Betong AS

Kontaktperson
Rolf Jarle Johansen
E-post