Deling av eiendom/tomt

Du kan søke om å dele eiendommen din eller skille ut en tomt.

Hvem kan søke?Kopier lenke til denne overskriften

Det er ingen spesielle krav til hvem som kan søke om deling av eiendom/tomt. Søknaden må være signert av alle eiere (hjemmelshavere) til de eiendommene som er involvert i endringene.

Hva får du ved en delingstillatelse?Kopier lenke til denne overskriften

  • Du får opprettet en ny selvstendig eiendom med eget gårdsnummer og bruksnummer.
  • Den nye eiendomsgrensen blir oppmålt, og du får satt ned offentlige grensemerker der det er mulig.
  • De nye grensene blir registrert i matrikkelen (eiendomsregisteret), og den nye eiendommen med det nye gårds- og bruksnummeret, blir tinglyst.
  • Du får blant annet tilsendt matrikkelbrev som viser kart over ny eiendom og arealstørrelse på den nye eiendommen.

Slik søker du om deling av eiendom/tomtKopier lenke til denne overskriften

Ved deling av eiendom fatter vi først vedtak om opprettelse av ny eiendom (del 1), så skal den/de nye eiendomsgrensen(e) måles opp (del 2).

En søknad skal minimum bestå av

Del 1:

  • nabovarsling
  • søknadsskjema
  • kart
  • følgebrev
  • annen relevant dokumentasjon

Del 2:

  • rekvisisjon av oppmålingsforretning

Nabovarsling

Når du søker om opprettelse av eiendom, må du varsle naboene. Nabovarslingen må være gjennomført før du sender søknaden til kommunen.

Til varselet må du legge ved beskrivelse av tiltaket, med kart som viser det som skal skje på eiendommen.

Hvordan lage naboliste og sende nabovarsel?

Direktoratet for byggkvalitet har en oversikt over digitale løsninger som kan benyttes for å lage nabolister og å sende digitalt nabovarsel via Altinn.

Finn digitale løsninger for nabovarsling

  • Send nabovarsel via en digital løsning eller lag naboliste for manuell varsling.
  • For manuell varsling kan du bruke skjemaet for nabovarsel fra Direktoratet for byggkvalitet. Send nabovarselet rekommandert i posten, lever det personlig eller varsle på e-post.
  • Når du sender inn søknaden til kommunen, skal du legge ved kopi av dokumenter for nabovarslingen. Husk å legge ved gjenpart som viser hva du har varslet om, og kvittering som viser hvilke eiendommer som er varslet. Finn skjemaet for opplysninger gitt i nabovarsel og kvittering for nabovarsel.
  • Du må også sende inn eventuelle merknader fra naboer og dine/søkers kommentarer til merknadene.

Les mer om nabovarsel.

Fyll ut søknadsskjemaet

Søknaden må være signert av alle eiere (hjemmelshavere) til eiendommene som er involvert i endringene.

Søknadsskjema finner du på nettsidene til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK) under avsnittet om tiltak uten ansvarsrett. Det finnes ingen digital søknadsløsning for deling og arealoverføring ennå. Derfor må du bruke skjemaene i pdf-format. Åpne menyen "Tiltak uten ansvarsrett" og velg skjema "5153 Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett".

Kart

Legg ved et kart som viser dagens situasjon for eiendommen. Tegn inn ønsket ny grense på kartet. Kartet må vise eiendomsgrensene, alle bygninger på eiendommen, og avkjørsel/adkomster. Kartet må vise eiendommens gårdsnummer og bruksnummer.

Lag følgebrev

I følgebrevet skal du gi opplysninger om alle relevante forhold som du ikke får beskrevet i søknadsskjemaet, eller som ikke framgår av kartet.

Relevante forhold som må avklares i søknaden er:

  • tomteutnyttelse både for tomt som søkes fradelt, og for gjenværende tomt
  • størrelse på uteoppholdsareal for tomtene
  • avkjørsler, atkomster og parkeringsløsning for eiendommene
  • oversikt over vann- og avløpsledninger som krysser eiendommene
  • om det er behov for forhåndsuttalelse fra andre kommunale etater/myndigheter. Dette må i så fall vedlegges søknaden.
  • søknad om dispensasjon, hvis tiltaket ikke er i samsvar med reguleringsplan eller lov. Les mer om generelle regler for dispensasjon (vær oppmerksom på at noe av denne informasjon kun gjelder for byggesøknader)

Lever søknaden med vedlegg

Du kan levere søknaden med vedlegg til Plan- og bygningsetaten per post, per e-post, eller ved å møte opp hos oss.

Finn kontaktinformasjon til Plan- og bygningsetaten

Hva skjer etter at du har levert søknaden?Kopier lenke til denne overskriften

Deling av eiendom er en todelt prosess:

1. Behandling av søknaden

Første del av prosessen består av søknadsbehandlingen etter plan- og bygningsloven. Vi avslutter første del med et vedtak (delingstillatelse eller avslag) som sendes til søker. Faktura for første del av prosessen faktureres på vedtakstidspunktet.

I noen saker er tillatelsen til deling gitt med betingelser. Dersom vi har stilt betingelser i delingstillatelsen, må betingelsene være oppfylt før kommunen kan starte andre del av prosessen (oppmålingen). Eksempler på betingelser kan være krav om riving av bygning, eller krav om tinglysing av en rettighetserklæring. En rettighetserklæring er et dokument som gir en eiendom eller kommunen rettigheter på en annen eiendom. Eksempler på forhold som kan sikres i en rettighetserklæring er atkomstvei over annen eiendom eller vann- og avløpsledninger over annen eiendom.

2. Oppmåling av nye eiendomsgrenser

Andre del prosessen består av oppmåling av eiendomsgrenser. Hvis vi gir tillatelse til å dele eiendommen, består andre del av prosessen av en saksbehandling etter matrikkelloven. Denne inneholder blant annet oppmåling av nye grenser, en såkalt oppmålingsforretning. De nye eiendomsgrensene blir målt opp og vist på stedet / i terrenget. Partene er til stede og bekrefter de nye eiendomsgrensene.

Saksbehandlingsprosessen med oppmåling avsluttes med at vi tinglyser den nye eiendommen med nytt gårds- og bruksnummer og sender ut matrikkelbrev som viser de nye grensene. Faktura for oppmålingen og matrikuleringen faktureres samtidig.

Dersom eiendommen har en tinglysningssperre/urådighet, må eier av urådigheten samtykke til deling av eiendommen.

Vi tar kontakt med deg og avtaler tidspunkt for oppmålingsforretning.

Kommunens frister for behandling av saken

Kommunen skal behandle søknaden din innen 3–12 uker. Hvis søknaden har mangler og vi ber om mer informasjon, vil tiden det tar fra vi etterspør informasjonen til søknaden er komplett, komme i tillegg.

Hvis vi må etterspørre flere opplysninger i saken, tar vi kontakt med den som står oppført som søker i punkt 7 i søknaden. Er det lagt ved følgebrev til søknaden, vil vi kontakte den som har signert følgebrevet. Det skal kun være én søker/kontaktperson til saken.

Saken er normalt ferdigbehandlet innen 19 uker fra vi har gitt delingstillatelse. Om vinteren kan det være vanskelig å få gjennomført oppmålingsforretning på grunn av klimatiske forhold. Tidsfristene oppgitt over løper derfor ikke i perioden 15. november til 15. mars.

Tilleggskrav ved søknad om fradeling av anleggseiendomKopier lenke til denne overskriften

Hva er en anleggseiendom?

En anleggseiendom er en type eiendom som er forskjellig fra vanlig grunneiendom. En anleggseiendom strekker seg over eller under en annen eiendom (grunneiendommen). En anleggseiendom kan bare opprettes hvis overflateiendommen fortsatt kan utnyttes til et selvstendig formål. En søknad om fradeling av anleggseiendom foregår på samme måte som en søknad om fradeling av grunneiendom. I tillegg kommer det noen flere krav til søknaden.

Hvordan skal anleggseiendommen avgrenses?

  • Anleggseiendommen skal være klart og varig adskilt fra andre eiendommer.
  • Anleggseiendommen skal være avgrenset av en fysisk bygningskonstruksjon.
  • Vurder om trappeløp, heissjakter o.l. som går fra grunneiendom til anleggseiendom, bør tilhøre grunneiendommen.

Søknaden må inneholde dokumentasjon som viser avgrensning av anleggseiendommen

Anlegget må ha fått igangsettingstillatelse i en byggesak

For nybygg eller nytt anlegg må igangsettingstillatelse i byggesak være gitt før opprettelse av anleggseiendom kan gjennomføres.

Er anleggseiendommen en selvstendig byggetomt?

Hvis anlegget ikke er en byggetomt, er saken avhengig av dispensasjon fra plan- og bygningsloven § 26-1

Du kan lese mer om kravene til en anleggseiendom i matrikkellova § 11 og matrikkelforskriften § 29

Rekvisisjon av oppmålingsforretningKopier lenke til denne overskriften

Du må sende oss en rekvisisjon av oppmålingsforretning for at vi skal kunne gjøre oppmåling av nye eiendomsgrenser. Det er først når de nye eiendomsgrensene er målt opp at de nye eiendommene kan føres i matrikkelen og tinglyses.

Rekvisisjon av oppmålingsforretning sendes inn som et vedlegg til søknaden. Dersom dette ikke sendes inn vil det bli stilt som en betingelse i vedtaket for videre saksgang.

Bruk følgende skjema: Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring for søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven og annet tilsvarende lovverk (kartverket.no)

ForhåndskonferanseKopier lenke til denne overskriften

For kompliserte saker/tilfeller kan det være nyttig å bestille forhåndskonferanse før du søker om deling av eiendom. I en forhåndskonferanse vil du blant annet få en forhåndsvurdering av om tomten tilfredsstiller kravene til å kunne deles.

Hva koster det?Kopier lenke til denne overskriften

Priser for alle plan- og byggetjenester finner du i gebyrforskriften

Har du spørsmål om deling av eiendom?Kopier lenke til denne overskriften

Hvis du har spørsmål om deling av eiendom, kan du ringe kommunens vakttelefon for deling på telefonnummer 23 49 11 16. Telefonen har åpent tirsdag og torsdag fra kl. 09:00 til kl. 15:00.