Innkrevingsetaten
Hva kan vi hjelpe deg med?
Chatten er åpen hverdager 09:00 - 15:00. Utenfor åpningstid, kan du bruke vårt kontaktskjema (logg inn) for å sende oss en henvendelse.
Ny organisering, nytt navn og organisasjonsnummer fra 2026
Fra 1. januar 2026 etableres to nye etater i Oslo kommune: Økonomi- og forvaltningsetaten og Digitaliseringsetaten. Endringene innebærer at Innkrevingsetaten, Utviklings- og kompetanseetaten og Oslo Origo avvikles.
Økonomi- og forvaltningsetaten får ansvaret for tjenestene som i dag ligger i Innkrevingsetaten. Organisasjonsnummeret til den nye etaten er 935 346 282. Les mer om organisasjonsendringen.
Om oss
Innkrevingsetaten (INE) er en fagetat under Byrådsavdeling for finans. Konstituert direktør i INE er Hilde Fagerhøi.
Våre hovedoppgaver er:
- utskriving, saksbehandling og innkreving av eiendomsskatt
- regnskapsføring og innkreving av kommunale avgifter (renovasjonsgebyr, vann- og avløpsgebyr og feie- og tilsynsgebyr)
- regnskapsføring og innkreving av ileggelser fra Bymiljøetaten
- fakturering, innkreving og inkasso for etater og bydeler
- saksbehandling og forvaltning av kommunens legater
Innkrevingsetaten het tidligere Kemnerkontoret. Navnet ble endret 1. november 2020 etter at Skatteetaten tok over skatteoppkreveroppgavene fra kommunene.
For leverandører og samarbeidspartnere
Organisasjonsnummer: 976 819 934.
Innkrevingsetaten er miljøfyrtårnsertifisert. Ta kontakt med oss for å få tilsendt vår miljø- og klimarapport.
Ledige stillinger
Kunngjøringer fra Innkrevingsetaten
Postjournal
Kontakt
- Telefon
- 21 01 40 04
- Besøksadresse
-
Nydalsveien 24
0484 OSLO
- Postadresse
-
Postboks 4594 Nydalen
0404 OSLO
Telefontid
- Mandag
- Tirsdag
- Onsdag
- Torsdag
- Fredag
- Lørdag Stengt
- Søndag Stengt
- Mandag
- Tirsdag
- Onsdag Stengt
- Torsdag Stengt
- Fredag Stengt
- Lørdag Stengt
- Søndag Stengt
- Mandag
- Tirsdag
- Onsdag Stengt
- Torsdag Stengt
- Fredag
- Lørdag Stengt
- Søndag Stengt