Vetlandsveien og Solbergliveien – tilrettelegging for gående og syklende
Bymiljøetaten skal gjøre det tryggere å gå og sykle på Oppsal i Vetlandsveien og Solbergliveien.
- Nye hovedledninger skal legges i Kampheimheimveien, Oppsalstubben og Oppsaltoppen
- Det blir noe redusert framkommelighet, samt anleggstrafikk, støy og rystelser
- Vannet blir stengt i korte perioder. Det blir varslet på SMS to virkedager i forkant
- Berørte naboer har fått og vil få direkte informasjon fra Vann- og avløpsetaten og entreprenør
- Arbeidene avsluttes høsten 2025
- Har du spørsmål om prosjektet kan du kontakte Vann- og avløpsetaten på tlf. 23 44 00 00 eller e-post: kunde@vav.oslo.kommune.no
Hva skal vi gjøre?
I Vetlandsveien og Solbergliveien skal vi gjøre det bedre å sykle og gå. I Vetlandsveien fra Solbergliveien opp til Vetlandsfaret etableres det sykkelprioritert gate med rød asfalt i kjørebanen og storgatestein langs parkeringsplassene.
Les mer om konseptet sykkelprioritert gate
Det skal også tilrettelegges for gående ved å utvide fortau, oppgradere belysning, og bygge ny holdeplass med lehus og benk.
Arbeidene for 2025 er nå stort sett ferdig. Det gjenstår fremdeles litt arbeid på bussholdeplass Vetlandsveien og oppmerking i gata.
Prosjektet er dermed i hovedsak ferdigstilt, men det gjenstår noe arbeid som vil utføres våren 2026;
Planting av gress og hekker langs prosjektområdet
- Legge rødasfalt i krysset Vetlandsveien x Solbergliveien
- Bygge sykkelprioritert gate i Vetlandsveien fra Kranveien til Vetlandsfaret
- Bygge gjennomgående fortau i Vetlandsveien i kryss Vetlandsfaret
- Noe veioppmerking
Hva har vi gjort?
Før vi startet arbeidene hadde vi innspillrunde med naboer, borettslag og lokalpolitikere. I dette dokumentet kan du lese informasjon om det opprinnelige forslaget og svar på innspill vi fikk: Svar på Innspill til sykkeltilrettelegging i Vetlandsveien og Solbergliveien.
2023
- I Solbergliveien har vi bygd sykkelfelt mellom Hellerudveien og Vetlandsfaret
- Sykkelfelt er etablert i deler av Solbergliveien
- Kryssoppstramming i Kampheimveien/Oppsalstubben
- Det er etablert gjennomgående fortau i Vetlandsveien over Kranveien
- Deler av Skøyenåsveien er oppgradert med ny asfalt og holdeplasser
- Busslinje 78A og 78B er flyttet til Skøyenåsveien
- Kjøreretning i Formerveien er endret og det er etablert ny bussholdeplass i veien
2024
- Skilting av enveiskjøring i Kampheimveien og Oppsalstubben
- Resten av Skøyenåsveien er asfaltert, og siste holdeplass (Løypeveien nordgående) er oppgradert
- Avkjørsel til Solbergliveien 93–99 (Stormyra borettslag) er flyttet fra Vetlandsveien til Solbergliveien.
- Solbergveien mellom Vetlandsveien og Vetlandsfaret er utvidet for å bedre fremkommeligheten. Kjørebanen er utvidet 75 cm og fortauet på sørsiden er utvidet til 3 meter.
- Ved Rema 1000 i Vetlandsveien er det satt opp gjerde for å hindre kjøring på fortau
- Fem parkeringsplasser bak fortauet ved Vetlandsveien 69A er fjernet
- Fortau på vestsiden av Vetlandsveien fra Solbergliveien til P-huset er utvidet
- Gjennomgående fortau i Vetlandsveien over Filerveien er etablert
2025
- Vetlandsveien ble i mars stengt for biltrafikk mellom Solbergliveien og Oppsaltoppen. Det er på strekningen bygd en sykkelvei med fortau og plantet åtte nye trær.
- I august strammet vi opp krysset Vetlandsveien x Oppsaltoppen. Det ble også bygd gjennomgående fortau i krysset. Skiltingen i Oppsaltoppen ble endret slik at det er p-forbud foran barnehagen hele døgnet. Ved Oppsaltoppen 14 ble det skiltet fire nye parkeringsplasser
- I september og oktober ble kjørebanen og fortauet på nordsiden av Solbergliveien mellom Vetlandsveien og Vetlandsfaret utvidet
- I september startet vi også med å etablere kjørebanen på strekningen med sykkelprioritert gate. Vetlandsveien mellom Solbergliveien og Kranveien fikk rød asfalt og fem rader med storgatestein på hver side. Arbeidene ble ferdig i oktober
- I november ble krysset Vetlandsveien x Solbergliveien ferdigstilt som opphøyd kryss. Det er skiltet vikeplikt for kjørende i Solbergliveien som vil krysse Vetlandsveien
- Hev/senk-pullerter som sikrer mot kjøring i den bilfrie delen av Vetlandsveien ble satt i drift i november
- Bussholdeplassen Vetlandsveien er oppgradert
Parkering
Det er gjort en rekke tiltak som har påvirket antall parkeringsplasser i området. Nedlegging av bussholdeplasser i Vetlandsveien har gitt flere parkeringsplasser. Det samme har kryssoppstramminger i Kampheimveien og Solbergliveien gitt. Etablering av sykkelfelt i Solbergliveien har redusert antall parkeringsplasser. Det samme har etablering av sykkelvei Vetlandsveien mellom Oppsaltoppen og Solbergliveien. Totalt 15 parkeringsplasser ble fjernet der i 2025.
Totalt 18 parkeringsplasser er etablert for korttidsparkering mot avgift. Disse er i Solbergliveien, Vetlandsfaret og Vetlandsveien. Det er per nå ikke planlagt å øke antallet.
Trafikksikkerhet
Som følge av planlagte trafikkendringer er det gjennomført kryssoppstramminger i krysset mellom Kampheimveien og Oppsaltoppen for å gjøre skoleveien tryggere her. I august 2024 ble også Oppsalstubben og Kampheimveien enveiskjørte i hver sin retning. Det ble gjort siden det var forventet noe trafikkøkning i disse gatene i forbindelse med ombygging av Vetlandsveien. Som følge av tiltakene i Vetlandsveien og Solbergliveien ble fortauene i disse gatene utvidet flere steder. Hensikten med dette er å bedre forholdene for gående, spesielt om vinteren, da det er lettere å få til god brøyting av breiere fortau.
Kollektivtrafikk
I desember 2023 ble det gjort større endringer i kollektivtilbudet på Oppsal. Linje 61B ble erstattet av linje 58 med langt flere avganger.
Som følge av de planlagte tiltakene i dette prosjektet fikk linje 78A og 78B ny trasé. I stedet for å kjøre i Vetlandsveien går bussen nå i Skøyenåsveien og Formerveien.
For de som ikke vil være i stand til å gå til nærmeste holdeplass har Ruter lansert «Rosa busser» i bydel Østensjø. Da kan de som er over 67 år bestille minibuss som kjører dør til dør.
Les mer om aldersvennlig transport
Når skjer dette?
Bymiljøetaten informerte berørte i februar 2023. Det ble også holdt et informasjonsmøte på Oppsal samfunnshus i mars 2023.
Innspillperioden varte frem til 23. mars 2023. Det kom totalt 263 innspill.
Se for øvrig informasjon under overskriftene "Hva skal vi gjøre?" og "Hva har vi gjort?"
Prosjektet er i hovedsak ferdigstilt, men det gjenstår noe arbeid som vil utføres våren 2026.
Hvorfor gjør vi dette?
I Oslo har vi utfordringer knyttet til befolkningsvekst, transportbehov, luftkvalitet og arealbruk. Derfor er det nødvendig å legge bedre til rette for gående og syklende.
Strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet i Oslo. Sykkelfelt vil bedre både fremkommeligheten og trafikksikkerheten for de som sykler. Tiltaket vil bidra til å redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed også bedre forholdene for gående.
Ved å teste ut en ny løsning med sykkelprioritert gate får vi mer kunnskap om hvordan vi kan få til god sykkeltilrettelegging i gater med mindre biltrafikk uten behov for egne sykkelfelt.
Kontakt oss
Prosjektleder Aslak Heggland
Telefon: 2180 2180 E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen med 22/50837. Alle henvendelser er offentlige og blir arkivert.