Utvikling av Den gamle Veterinærhøgskolen er i full gang

Den gamle Veterinærhøgskolen på Adamstuen eies av Oslobygg KF og Linstow. Kommunen kjøpte eiendommen som et ledd i å gjøre Oslo til en grønnere, varmere, mer skapende by med plass til alle, målsettinger som deles av Linstow. Nå jobber Oslobygg og Linstow med å utvikle og åpne opp eiendommen, med tjenester og aktiviteter til glede for alle i bydelen.

Hva er allerede gjort?

Oslobygg og Linstow deler Byrådets ambisjoner om å skape liv og tilgjengeliggjøre området for innbyggerne i Oslo.

Linstow har leid ut store deler av sin eiendomsmasse. Blant annet er det etablert en KIWI-butikk som umiddelbart ble en suksess. Snart kommer et treningssenter, og i september flytter Oslo Nye Høyskole inn. Flere av byggene er leid ut til kontorlokaler, til kunstnere, og om ikke lenge blir det etablert en nabolagscafe.

Oslobygg jobber også fortløpende med å skape aktivitet både innendørs og mellom byggene. I 2023 ble uteområder og idrettsflater oppgradert. Dette gjelder fotballbanen og volleyballbanen, samt at det ble etablert streetbasket og bocciabane. Dyrkningslaget som ble etablert foran bygg 11 i fjor, skal også være her i år.

Hovedbygget er snart ferdig rehabilitert og skal huse Voksenopplæringen fra høsten 24. I tillegg oppgraderes noen av byggene til å bli atelierer for kunstnere. Utleie av dette skjer via Kulturetaten.

I byggene 2, 3 og 4 vil det være ulike aktiviteter av maks to måneders varighet inntil videre. Vi har søkt om bruksendring her for å kunne ha mer langvarige leiekontrakter på sikt. Her har det vært filminnspillinger, utstillinger, bar med mer.

Hva planlegger vi på litt lengre sikt?

Oslobyggs andel av den gamle Veterinærhøgskolen er 50,5 mål og 26 800 kvadratmeter bygg. Linstow har tilsvarende 15 mål og litt over 30 000 kvadratmeter bygg av den opprinnelige eiendommen.

Oslobygg og Linstow samarbeider om utviklingen av området, og har sammen definert innsatsområder for utviklingen:

• Helsefremmende sted
  • En bærekraftig bytransformasjon
  • Synergier fra flerfunksjonalitet
  • Samarbeid og involvering for en levende utvikling

Linstow og Oslobygg har engasjert tre arkitekt-team som frem til mai jobber med et parallelloppdrag. Basis for dette oppdraget er et ambisjonsdokument som partene har utviklet. Målet med oppdraget er å få innspill til overordnede strategiske grep. Resultatene fra arbeidet til de tre teamene vil munne ut i en utstilling på området i juni, hvor alle som er interessert kan komme med innspill. Mer informasjon om dette vil komme så snart tid og sted for utstillingen er besluttet.

Ambisjonsdokument for utvikling av Den gamle Veterinærhøgskolen (pdf)

Vi samarbeider også med Plan- og bygningsetaten om å åpne området til andre formål enn «offentlige formål», som er den regulerte bruken per i dag, slik at også private leietakere og virksomheter kan vurderes.

Utviklingen vil foregå både etter et langsiktig perspektiv, men også et kortsiktig. Der det kun er behov for enkle tiltak for å ta i bruk bygg eller utearealer, ønsker vi midlertidig bruk. Et vesentlig poeng er uansett at vi ikke legger opp til midlertidig bruk som hindrer god langsiktig utvikling av eiendommen.

Vi utreder også muligheten til å etablere en midlertidig skole der Lindern skole ligger. Hvis vi får finansiering til dette, er vi klare til å starte arbeidene første kvartal 2025.
Eiendommen må gjennom en reguleringsprosess for å kunne utvikles optimalt.

Medvirkning

Det er gjennomført medvirkningsprosess med både kommunale aktører (Utdanningsetaten, Kulturetaten, Bymiljøetaten, Deichman og bydel St.Hanshaugen) og nabolag/øvrige interessenter for sikre at alle ønsker behov kommer på bordet så tidlig som mulig.

Det er fortsatt mulig å komme med innspill til hva eiendommen kan benyttes til. Send en epost til Oslobygg eller Linstow (se kontaktinfo under).

Vi avholder informasjonsmøter mer eller mindre fortløpende. Forrige store infomøte var initiert av Lindern Vel, og ble holdt 14. februar.
Presentasjonen fra dette møtet finner du her (pdf)

Hva skjer når?

Linstow og Oslobygg har produsert en felles flyer som viser ambisjoner og målsettinger for utviklingen av området på lang sikt. Flyeren har også et kart som viser alle byggene nummerert, og hva som er tenkt kortsiktig for noen av byggene.

Klikk her for å komme til flyeren (PDF)

Det er fortsatt mulig å komme med innspill

Oslobygg KF

Linstow AS