Sykkeltilrettelegging i Sinsenveien mellom Dag Hammarskjølds vei og Lørenveien
Bymiljøetaten skal gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle og gå langs Sinsenveien mellom Dag Hammarskjølds vei i nord til Lørenveien i sør.
Hvilket oppdrag har vi fått?Kopier lenke til denne overskriften
Bymiljøetaten skal oppgradere Sinsenveien mellom Dag Hammarskjölds vei og Lørenveien i tråd med føringene gitt i Veiledende plan for det offentlige rom Løren (VPOR Løren) og Plan for sykkelveinettet i Oslo.
Tiltaket er regulert i detaljreguleringsplan S-5157, som ble vedtatt av Oslo bystyre 07.12.2022, basert på gjennomført forprosjekt. Planforslaget lå ute til offentlig ettersyn fra 16.08.2021 til 11.10.2021.
Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften
Bymiljøetaten skal tilrettelegge bedre for gående og syklende i Sinsenveien mellom Dag Hammarskjølds vei i nord til Lørenveien i sør, en strekning på rundt 400 meter. Sinsenveien skal utformes som en bygate som gjør det naturlig for biltrafikken å holde lav fart. Gaten opparbeides med ett kjørefelt og sykkelfelt i hver retning, tosidig fortau og opphøyde gangfelt.
Vann- og avløpsetaten skal samtidig oppgradere nye ledninger for vann, overvann og spillvann.
Hvor skjer det?Kopier lenke til denne overskriften
Prosjektet befinner seg i bydel Grünerløkka og strekker seg langs Sinsenveien fra Dag Hammarskjølds vei i nord til Lørenveien i sør.
Hvorfor gjør vi dette?Kopier lenke til denne overskriften
Hensikten med å etablere sykkelfelt i Sinsenveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående. Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, som sier at strekningen skal tilrettelegges for sykling i eget anlegg.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo. I dag har Sinsenveien en varierende bredde på ca. 14–16 meter med toveis trafikk og stedvis dårlig tilrettelegging for gående og gaten har ingen sykkeltilrettelegging. Sinsenveien har smale fortau og mangler fortau i på nordøstsiden. Skiltet hastighet er 40 km/t. Det er en del transformasjon og boligutbygging i nordøstre del og planen grenser mot Sinsen hageby på vestsiden.
Hovedmålet med planen for området er å legge til rette for en fremtidsrettet, klimasmart og attraktivt byområde, der gange, sykkel og kollektivt prioriteres. Sinsenveien kategorisert som en samlegate i området Løren og Økern. Samlegater er definert som viktige gater som gir god tilgjengelighet og knytter Løren og Økern til omkringliggende områder. De inngår i bystrukturen og skal sørge for et oversiktlig kjøremønster og biltilgjengelighet der det trengs, i tillegg til god fotgjengere- og sykkeltilgjengelighet. Den nye utformingen vil gjøre Sinsenveien til en attraktiv gate som tilrettelegger bedre for gående og syklende.
Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften
Oslo kommune ved Bymiljøetaten er ansvarlig tiltakshaver i prosjektet og samarbeider tett med Vann- og avløpsetaten som skal oppgradere nye ledninger for vann, overvann og spillvann.
Hva skjer når?Kopier lenke til denne overskriften
Vi er nå i planleggingsfasen av prosjektet. Planlagt start for anleggsfase er senhøst eventuelt tidlig vår 2026 med en anleggsperiode på 1,5 år.
LenkerKopier lenke til denne overskriften
- Oslo kommunes satsning på sykkel
- Bakgrunnen for Oslo kommunes satsning på sykkel
- Plan for sykkelveinettet i Oslo
- Oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
- Veiledende plan for det offentlige rom Løren (VPOR Løren)
- Detaljregulering Sinsenveien mellom Lørenveien og Dag Hammarskjölds vei,bydel Grünerløkka, Byrådssak 230/22