Oppgradering av Ole Bulls gate og Johan Svendsens gate

Oslo kommune skal gjøre det tryggere å gå og sykle på Torshov. Vi skal også bedre fremkommeligheten for bussen.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten informerte høsten 2022 beboere på Torshov om hvilke tiltak vi ønsket å gjennomføre for å gjøre det tryggere for gående og syklende i Ole Bulls gate og Johans Svendsens gate, samt bedre fremkommeligheten for bussen og oppgradere Sæveruds plass som lokal møteplass. Det var mange som ikke var enige i tiltakene, og prosjektet ble av bystyret satt på vent i bystyremøtet 24. mai 2023.

Nytt løsningsforslag skal etter planen legges frem for bystyret før sommeren 2024, denne gangen inkludert en grundig medvirkningsprosess.

Fra september 2023 til januar 2024 har Bymiljøetaten med støtte fra Rambøll gjennomført en rekke medvirkningstiltak med viktige interessentgrupper på Torshov.

Alt som er kommet frem i dette arbeidet er samlet i en medvirkningsrapport som du finner her

Rapporten viser i grove trekk at det er betydelig motstand mot tiltak som reduserer antall kommunale bilparkeringsplasser på Torshov, men at alle interessentgruppene ser behov for trafikksikkerhetstiltak på strekningen og oppgradering av Sæveruds plass, uavhengig av om det er positive eller negative til sykkeltilrettelegging.

Rapporten vil i sin helhet inngå i den fullstendige saken Bymiljøetaten sender til byrådsavdeling for miljø og samferdsel som vår oppfølging av bystyrets vedtak.

Nabolaget ble varslet om medvirkningsprosessen per epost 1. september 2023. I etterkant av dette varselet har vi fått noen spørsmål; disse finner du her sammen med svar fra oss.

Opprinnelig forslag

I det tidligere løsningsforslaget ønsket vi å etablere sykkelfelt i nordgående retning fra Torshovgata til Nordkappgata og vurdere sykkelfelt i sørgående retning i Johans Svendsens gate, fra Agathe Grøndahls gate til Hegermanns gate. For en sikker og god løsning foreslo vi sykkelfelt på baksiden av bussholdeplassene.

Samtidig med nytt sykkelfelt ville vi også se på mulighetene for å lage mer trafikksikre løsninger i kryssene. Dette spesielt med tanke på det er flere barnehager i området og strekningen er skolevei til barneskole. Vi foreslo blant annet å lage et nytt gangfelt over Johan Svendsens gate ved Johan Selmers gate for å bedre forholdene for myke trafikanter. Sæveruds plass foreslos oppgradert som lokal møteplass.

Beboerparkering

Forslaget med sykkelfelt i nordgående retning medførte bortfall av rundt 80 parkeringsplasser langs strekningen. De to HC-plassene skulle opprettholdes med flytting 50 meter sørover eller til nærmeste sidegate. Med sykkelfelt også i sørgående retning ville rundt 30 parkeringsplasser til blitt fjernet.

Hvorfor gjør vi dette?

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no

Merk gjerne henvendelsen med saksnummer 22/33506