Oppgradering av Ole Bulls gate og Johan Svendsens gate

Oslo kommune skal gjøre det tryggere å gå og sykle på Torshov. Vi skal også bedre fremkommeligheten for bussen.

Hva skal vi gjøre?

Det har vært gjennomført et forprosjekt for å øke fremkommeligheten for å gående, syklende og kollektivtransporten, i tillegg til å oppgradere Sæveruds plass som lokal møteplass. Prosjektet er stoppet og et nytt forslag ble lagt frem for behandling av byrådet i oktober 2024.

Hva er gjort?

Bymiljøetaten informerte høsten 2022 innbyggerne på Torshov om hvilke tiltak forprosjektet anbefalte å gjennomføre. Forslaget ble stoppet ved et innbyggerforslag «Nei til storstilt fjerning av kommunale parkeringsplasser på Torshov». Etter behandling i bystyret 25. mai 2023 ble prosjektet satt på vent ved at bystyret ba byrådet gjøre en ny vurdering og komme tilbake med en ny sak der andre tiltak kan erstatte behov for sykkelfelt. Det ble også bedt om at Bymiljøetaten skulle sikre god medvirkning fra bydelsutvalget, lokalmiljøet og andre berørte parter i prosessen med nytt forslag.

Bymiljøetaten oversendte i oktober 2024 svar på bestillingen fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel (MOS). Dette svaret inneholder vurderinger som Bymiljøetaten ble bedt om å gjøre av bystyret og MOS. I påvente av ny bystyrebehandling vil prosjektet fortsatt være stilt i bero.

Medvirkning

Fra september 2023 til januar 2024 gjennomførte Rambøll på oppdrag fra Bymiljøetaten en medvirkningsprosess der formålet var å synliggjøre ulike aktørers meninger, holdninger og perspektiver til den planlagte sykkeloppgraderingen. Arbeidet er oppsummert i Medvirkningsrapport Torshov 23.2.2024.

Rapporten viser at svært mange ikke ønsker sykkeltilrettelegging langs Johan Svendsens gate og det er betydelig motstand mot tiltak som reduserer antall kommunale bilparkeringsplasser på Torshov. De viktigste argumentene mot sykkelfelt er ønsket om å bevare et mangfoldig nabolag og at beboere ikke ønsker mer trafikk inn i bakgårdene. Vi har også mottatt enkelte innspill fra beboere og andre som er positive til forslaget om sykkeltilrettelegging på strekningen, eller foreslår løsninger som kombinerer sykkelfelt og bevaring av parkeringsplasser. Vi erfarer at de viktigste argumentene for dette synspunktet er at det oppleves utrygt å sykle på strekningen slik den er i dag, og at en bedre sykkeltilrettelegging kan føre til at flere velger å sykle i hverdagen. Alle målgrupper ser behov for trafikksikkerhetstiltak på strekningen og en oppgradering av Sæveruds plass, uavhengig av om de er positive eller negative til sykkeltilrettelegging.

Rapporten vil i sin helhet inngå i den fullstendige saken Bymiljøetaten sender til byrådsavdeling for miljø og samferdsel som vår oppfølging av bystyrets vedtak.

I forbindelse med oppstarten av medvirkningsprosessen 1. september 2023 ble nabolaget varslet om tiltaket. I etterkant av varselet mottok Bymiljøetaten spørsmål fra innbyggere som ble besvart, spørsmålene og svarene er oppsummert her.

Opprinnelig forslag

I det tidligere løsningsforslaget ønsket vi å etablere sykkelfelt i nordgående retning fra Torshovgata til Nordkappgata og vurdere sykkelfelt i sørgående retning i Johans Svendsens gate, fra Agathe Grøndahls gate til Hegermanns gate. For en sikker og god løsning foreslo vi sykkelfelt på baksiden av bussholdeplassene.

Samtidig med nytt sykkelfelt ville vi også se på mulighetene for å lage mer trafikksikre løsninger i kryssene. Dette spesielt med tanke på at det er flere barnehager i området og strekningen er skolevei til barneskole. Vi foreslo blant annet å lage et nytt gangfelt over Johan Svendsens gate ved Johan Selmers gate for å bedre forholdene for myke trafikanter. Sæveruds plass foreslos oppgradert som lokal møteplass.

Beboerparkering

Forslaget med sykkelfelt i nordgående retning medførte bortfall av rundt 80 parkeringsplasser langs strekningen. De to HC-plassene skulle opprettholdes med flytting 50 meter sørover eller til nærmeste sidegate. Med sykkelfelt også i sørgående retning ville rundt 30 parkeringsplasser til blitt fjernet.

Hvorfor gjør vi dette?

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Underlag og lenker

Kontakt oss

Telefon: 21 80 21 80 E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no

Merk gjerne henvendelsen med saksnummer 22/33506