Observatoriegata – fremkommelighetstiltak for buss og sykkel

Bymiljøetaten planlegger å bedre fremkommeligheten for buss og tilrettelegge for gående og syklende i Observatoriegata mellom Solli plass og Parkveien.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten planlegger å bedre fremkommeligheten for buss og tilrettelegge for syklende i Observatoriegata mellom Solli plass og Parkveien. Tiltaket vil også gi en bedring av forholdende for gående.

For å bedre bussens fremkommelighet fjernet vi de avgiftsbelagte parkeringsplassene mellom Solli plass og Parkveien i november 2023. De to HC-parkeringsplassene øverst ved Solli plass er blitt flyttet til Observatorie terrasse. Det ble også markert opp et sykkelfelt.

I Observatoriegata vil vi også utvide fortauet og gjennomføre kryssinnstramminger som vil gi mer plass for gående og kortere krysningsavstand i kryss. Oppover mot Solli plass vil det fra Parkveien etableres ensidig sykkelfelt. I krysset mellom Observatoriegata og Parkveien planlegger vi å etablere et opphøyd kryssområde som senker farten og øker oppmerksomheten for kjørende og syklende, og gir bedre forhold for gående i krysset.

Hvor skjer det?

I Observatoriegata, mellom Solli plass og Parkveien, i bydel Frogner.

Hvorfor gjør vi dette?

Dagens kjørefeltbredder gir ikke mulighet for to busser å passere hverandre. For busslinje 21 byr dette på forsinkelser, da en av bussene må bli stående og vente for å slippe frem den andre. Som en av de mest trafikkerte busslinjene i Oslo er linje 21 særlig avhengig av god fremkommelighet. Ved å fjerne parkeringsplassene på strekket vil man løse fremkommelighetsutfordringen, og slik redusere forsinkelsene som forekommer på busslinjen.

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Observatoriegata er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet. Dette, sammen med utvidelse av fortau og innstramming av kryss på strekningen, vil også bedre forholdene for gående.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og Aker Brygge/Vika, samt er en naturlig rute lokalt i nabolaget. Ettersom Observatoriegata har en stigning opp mot Solli plass etableres det et sykkelfelt opp bakken, i tråd med løsning for sykling i blandet trafikk i gatenormalen.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for gjennomføring av prosjektet.

Hva skjer når?

Skilting av parkeringsforbud og oppmerking av sykkelfelt mellom Solli plass og Parkveien ble gjennomført i 2023.

De større fysiske tiltakene som innebærer ombygging av gata ble påbegynt sommeren 2025. Da ble blant annet utvidelse av fortau, kryssinnstramming og reasfaltering gjennomført, samt masseutskifting for å gi en bedre veioppbygging.

Selve Observatoriegata er nå ferdigstilt, men arbeidene med ombygning av krysset mellom Observatoriegata og Parkveien vil skje etter at Vann- og avløpsetatens arbeid i Observatoriegata er ferdig, trolig våren 2026.

Medvirkning

Bymiljøetaten har gjennomført en medvirkningsrunde, hvor det ble samlet inn innspill fra naboer og interessenter, som ble avsluttet august 2023.

Innspillene er oppsummert og svart ut i dette brevet.

Bymiljøetaten

Prosjektansvarlig
Marit Stadheim
Telefon