Bylivsgata Nedre Grünerløkka

Med flere sitteplasser, mer grønt og serveringsareal ble bylivsgata etablert sommeren 2023.

Hva er bylivsgater?

  • En bylivsgate er å legge til rette for byliv ved å omgjøre veiareal med midlertidige tiltak. Gatene utvikles med medvirkning fra beboere og næringsliv for å kartlegge ønsker og behov.
  • Framtidens by skal være et sted innbyggerne og tilreisende vil være, og den skal være tilpasset hverdagsliv og et endret klima.
  • Bylivgatene i Oslo tester ut hvordan kritisk infrastruktur som fremkommelighet for nødetater, varelevering og tilgang til eiendom kan sikres, samtidig som det blir mindre trafikk og mer plass til natur og byliv.
  • Når vi etablerer bylivsgater, tar vi i bruk midlertidige trafikkreduserende tiltak som endring i kjøremønster, skilting og omdisponering av gateareal til nye by-opplevelser og bedre forhold for myke trafikanter.
  • Basert på tellinger og en marginal trafikkforflytning til sidegatene, videreføres kjøremønsteret og bylivstiltakene for å legge til rette for mer byliv.

Hva er gjort?

Bylivsgata Nedre Grünerløkka er bygget med et oppholds- og opplevelseskonsept for å oppnå mer byliv. Den er etablert på gatestrekningen mellom Hausmannsgate og Thorvald Meyers gate.

Tilrettelagt for aktivitet, opphold og opplevelse

Bylivsgata er bygget med et innhold tilrettelagt for aktivitet, opphold og opplevelser ved etablering av både kommersielle og ikke-kommersielle sitteplasser. Interaksjonen mellom park, vegetasjon og Søndre gate er forsterket med et stort amfi etablert i den solfylte skråningen ned mot Akerselva.

Amfi etablert ved bylivsgata Nedre Grünerløkka
Kreditering: Oslo kommune.

Langbord

Et høyt langbord med benker på hver side er etablert der Markveien møter Søndre gate mot elven. Et egnet bord til å møtes rundt, jobbe eller bare slappe av. Det er etablert et stort regnbed i bakgrunnen og den er tilrettelagt for barn og rullestolbrukere.

Skogsbunn med sti

På Ankerbrua er det anlagt skogsbunn med sti der man kan spasere i en eventyrhistorie langs statuene hentet fra eventyrene Kvitebjørn Kong Valemon, Tyrihans, Kari Trestakk og Peer Gynt. Det er etablert ulike sitteplasser, prydbeplantning og to spiselige hager.

Uteservering

I bylivsgata er det i utesesongen fra april til september tilrettelagt for uteserveringer i Søndre gate. Disse er i år etablert med nye, like og tilpassede møbler.

Uteserveringene har fått like møbler i 2025
Kreditering: Oslo kommune.

Bylivsgata Nedre Grünerløkka ligger i Bydel Grünerløkka på gatestrekningen mellom Hausmannsgate og Thorvald Meyers gate.

Parkeringsplassene i Søndre gate

For å gi plass til uteserveringene blir de 9 beboerparkeringsplassene i år fjernet permanent fra Søndre gate og blir dermed ikke reetablert til høsten som tidligere. En HC-plass i Søndre gate og 2 HC-plasser på Ankerbrua videreføres.

Innført kjøremønster på Nedre Grünerløkka

Ved etableringen av Bylivsgata Nedre Grünerløkka ble det innført et nytt kjøremønster. Tellinger og evalueringer viste at omleggingen kunne videreføres.

Endringene medførte omlegging fra toveiskjørt til enveiskjørt strekning strekning av Torggata og Ankerbrua med kjøreretning nordover.

Innføring av forbud mot gjennomkjøring i Markveien på strekningen fra Leirfallsgata til Søndre gate og Torggata fra Hausmanns gate til Søndre gate.

Innføring av påbudt venstresving inn Hausmannsgate for trafikk fra Torggata sør og innføring av svingeforbud venstre inn Torggata nord fra Hausmannsgate vest.

Tilltatelse til å sykle mot enveisreguleringen langs Torggata og Ankerbrua.

Bylogistikk

Vareleverende med målpunkt i Søndre gate kan kjøre via traseen Torggata – Ankerbrua som før. Traseen vil imidlertid ikke kunne benyttes for gjennomkjøring til Thorvald Meyers gate fra Hausmanns gate. Dette medfører at de som skal levere varer i Grünerløkka-området og som ikke først har stopp i Søndre gate, må velge andre traseer enn Torggata - Ankerbrua – Søndre gate.

For å øke tilgjengeligheten til Grünerløkka for vareleverende, vil skiltingen i krysset Trondheimsveien/Thorvald Meyers gate bli endret slik at varetransport unntas fra motorvognforbudet i Thorvald Meyers gate.

Innføring av motorvognforbud i nedre del av Markveien medfører at trafikk som tidligere kunne kjøre ned til Søndre gate og ut til Thorvald Meyers gate eller ned til Hausmanns gate, uten destinasjon i nedre del av Markveien eller Søndre gate, nå må svinge til venstre inn Leirfallsgata. Dette medfører at trafikken i Leirfallsgata har økt. Kjørende med destinasjon i nedre del av Markveien og Søndre gate, kan fortsatt kjøre til eiendommene.

Ankerkvartalet, Ankertorget P-hus, Torggata 57, Jakobs kirke og DOGA har alle atkomst fra Torggata og vil ha atkomst fra Torggata som før. Ved utkjørng fra eiendommene vil det ikke være mulig å kjøre tilbake mot Hausmanns gate siden Torggata er enveisregulert. Dermed blir utkjøringsruten nordover over Ankerbrua, inn i Søndre gate og frem til Thorvald Meyers gate.

Det er etablert en vareleveringslomme midt i Søndre gate som vil bli større etter nedriggingen av uteserveringsarealet.

Tilgjengelighet for nødetatene

Bylivsgata og endret kjøremønster er tilpasset nødetatenes behov, og er derfor ikke fysisk sperret av. Ambulanse, brannbil og politiet har alltid adgang til å kjøre gjennom bylivsgatene i forbindelse med sitt samfunnsoppdrag. Det er viktig at de som ferdes i gatene er oppmerksomme og viser hensyn. Gatene må ikke fysisk sperres av slik at det forsinker eller hindrer deres arbeid.

Øvrig tilgjengelighet

Adkomst til eiendommer og tilgjengelighet for varelevering gjelder i hele perioden.

Medvirkning

Det er gjennomført en medvirkningsprosess med offentlige aktører, næringsliv og innbyggere. Hensikten med prosessen er å avdekke hvilke krav, behov og ønsker som finnes. Prosjektet er fortløpende justert etter innspill i denne prosessen.

Evaluering

Bylivsgata evalueres ut fra trafikale konsekvenser og bylivseffekt. Det er gjennomført tellinger av biltrafikk, myke trafikanter og opphold før og underveis i prosjektet.

Vedlikehold

Bymiljøetaten har iverksatt forsterkende tiltak mot rotter om sommeren både ved paviljongen og i Søndre gate.

Leverandører og samarbeidspartnere

  • Drift og vedlikehold: Bymiljøetaten
  • Landskapsarkitekt: A-LAB

Kontakt

Bymiljøetaten