Konseptvalgutredning (KVU) for Hauketo – Ljabru

Bymiljøetaten skal utarbeide konseptvalgutredning (KVU) for Hauketo-Ljabru.

  • Arbeidet med utredningen startet opp høsten 2023, og skulle vært ferdig høsten 2024.
  • På grunn av områdets kompleksitet må det brukes mer tid på utredningen som nå er planlagt ferdig sommeren 2025.
  • Utredningen vil bli sammenstilt i en sluttrapport som gir grunnlag for videre beslutning om investering.

Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften

Bymiljøetaten skal utrede alternative konsepter for sammenhengende sykkeltilrettelegging mellom Hauketo i sør (A) og Ljabru i nord (B). I tillegg skal det også se på koblingen mot Ljabruveien i øst (C). Utredningen vil være beslutningsgrunnlag for fremtidig utforming av strekningen.

Hva er en konseptvalgutredning (KVU)?

  • Gjøres i en tidlig fase av byområdeutvikling
  • Faglig utredning som skal danne grunnlag for å ta beslutning om investering
  • Analyserer behov, etablerer mål og krav. På bakgrunn av dette lages det ulike konsepter som rangeres etter gitte krav hvor endelig konsept anbefales.

Hvorfor skal vi gjøre det?Kopier lenke til denne overskriften

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, som er et bystyrevedtak som sier at det skal tilrettelegges for sykling i eget anlegg.

  • Kollektivtrafikken opplever store utfordringer, og det er behov for å sikre fremkommeligheten for busser som skal til og fra Hauketo stasjon.
  • I dag er det dårlig tilrettelagt for gående og syklende i området, med ensidige løsninger i form av fortau eller gang- og sykkelvei.
  • Hauketo ligger sør i Oslo (mellom Holmlia og Nordstrand). Hauketo fremstår i dag som et bilbasert område.
  • Veiene Ljabrudiagonalen, Nedre Prinsdals vei, Ljabruveien og Ekebergveien er alle høyt trafikkerte veier som går inn mot, eller gjennom Hauketo.

Sykkelstrategi for Oslo

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. som ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015. Visjonen er at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Bystyrevedtak 2018

I mai 2018 fattet Bystyret følgende vedtak: «Bystyret ber byrådet inkludere sammenkopling av sykkelvei sørfra til Hauketo med sykkelvei nordfra til Ljabru i planene for 2025-nettet.»

Les hele vedtaket i eInnsyn

Hva skjer når?Kopier lenke til denne overskriften

  • Arbeidet med utredningen startet opp høsten 2023, og skulle vært ferdig høsten 2024.
  • På grunn av områdets kompleksitet må det brukes mer tid på utredningen som nå er planlagt ferdig sommeren 2025.
  • Utredningen vil bli sammenstilt i en sluttrapport som gir grunnlag for videre beslutning om investering.

Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften

Bymiljøetaten er ansvarlig for utredningen. Bymiljøetaten arbeider tett sammen med andre aktører for å sikre at konseptene som utarbeides i best mulig grad er tilpasset øvrige planer og strategier i området.

500 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - AJAXError: Failed to fetch (0): https://api.maptiler.com/maps/79adf164-6825-4f19-8239-52582627143a/style.json?key=l4ZxSXKkrA16jgVeYWUE

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Vidar Valvik

Assisterende prosjektleder
Ragnhild Hoel Århus