Industrigata, Fearnleys gate og Ole Fladagers gate – tilrettelegging for myke trafikanter

Bymiljøetaten oppgraderer Industrigata for gående og syklende. Det etableres gatetun med regnbed i Ole Fladagers gate og bredere fortau i Fearnleys gate.

Hva skal vi gjøre?

I Industrigata, mellom Bogstadveien og Løvenskiolds gate, planlegger vi tiltak som skal bedre fremkommeligheten for gående og syklende. Gata går i en stigning fra Løvenskiolds gate til Majorstuveien. Her skal vi etablere et sykkelfelt opp bakken. Mellom Majorstuveien og Bogstadveien vil vi også vurdere å forlenge dagens sykkelfelt i en retning. Her er ikke løsning bestemt enda.

Vi planlegger også å gjøre en rekke andre tiltak på strekningen:

  • Kryssoppstramminger
  • Nytt opphøyd gangfelt mellom Briskeby brannstasjon og Kiwi
  • Nye gatelys på strekningen
  • Sette i stand ødelagt fortau
  • Asfaltere kjørebane og fortau

Ole Fladagers gate

For å hente strøm til ny belysning i Industrigata må vi grave opp Ole Fladagers gate mellom Industrigata og Fearnleys gate. I medvirkningsprosessen vi hadde i 2023/24 lærte vi fra representanter fra Uranienborghjemmet at det smale fortauet på strekningen her er vanskelig å bruke for gående. Vi planlegger derfor å reetablere Ole Fladagers gate som gatetun. Det innebærer at gående og kjørende har et felles areal på samme nivå som de deler. Det brukes eget trafikkskilt for gatetun som innebærer at kjøring skal skje i gangfart og med vikeplikt for gående.

For å håndtere regnvann fra øvre del av Industrigata og Ole Fladagers gate skal det etableres et regnbed nederst i gatetunet. Dette skal bidra til å redusere risikoen for vannskader ved kraftig nedbør. På grunn av dette blir det ikke lenger plass til parkering i Ole Fladagers gate, mellom Industrigata og Fearnleys gate og vi må derfor fjerne de to parkeringsplassene her.

Fotografi av gatetun i Dybwads gate.
Bildet viser Dybwads gate i samme nabolag, som er ett eksempel på hvordan et gatetun kan se ut. Dette ble etablert på 80-tallet. Kreditering: Oslo kommune / Bymiljøetaten.

Fearnleys gate

I medvirkningsprosessen vi hadde 2023/24 lærte vi at fremkommeligheten i Fearnleys gate til tider kunne være dårlig, særlig om vinteren. Det har gjort vareleveringer til Uranienborghjemmet vanskelig. Brann og redningsetaten bekreftet også at i en krisesituasjon ville de også kunne hatt problemer med å komme frem. Fremkommeligheten til gående er også dårlig, med smale fortau på begge sider.

Bredden på kjørebanen i Fearnleys gate mellom Majorstuveien og Uranienborghjemmet har vi målt fem meter. Dagens krav til veibredde for å etablere gateparkering er 5,5 meter. Vi ser derfor behov for å fjerne parkeringsplassene på denne strekningen. Gata vil bygges om på strekningen ved at kjørebanen blir én meter smalere og fortauet på østsiden blir én meter bredere. Nytt tverrsnitt er vist under.

Illustrasjon av tverrsnitt av gateløsning i Fearnleys gate.
Tverrsnitt av ny løsning i Fearnleys gate. En meter av dagens kjørebane brukes til å utvide østre fortau. Eksisterende tre i gata blir bevart. Kreditering: Tverrsnitt av ny løsning i Fearnleys gate. En meter av dagens kjørebane brukes til å utvide østre fortau. Eksisterende tre i gata blir bevart. Kilde: streetmix.net, Oslo kommune/Bymiljøetaten.

For å sikre god adkomst til Uranienborghjemmet og boliger i Fearnleys gate mens vi bygger gatetunet i Ole Fladagers gate gjennomføres arbeidene i Fearnleys gate først.

Parkering

  • Industrigata: 33 parkeringsplasser fjernes
  • Ole Fladagers gate: 2 parkeringsplasser fjernes.
  • Fearnleys gate: 10 parkeringsplasser fjernes. Dagens HC-parkering beholdes, men flyttes 20 meter.

Hvor skjer det?

  • I Industrigata, mellom Bogstadveien og Løvenskiolds gate, i bydel Frogner.
  • Samt i Ole Fladagers gate mellom Industrigata og Fearnleys gate.
  • Og Fearnleys gate mellom Ole Fladagers gate og Majorstuveien.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Industrigata er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

  • Industrigata inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og Fagerborg.
  • Dette tiltaket er en videreføring av sykkelfeltet som ble etablert lenger opp i Industrigata, nord for Bogstadveien i 2022.
  • Det nye sykkelfeltet i Industrigata vil også koble seg på eksisterende/kommende sykkelanlegg i Løvenskiolds gate.

Sykkelstrategi for Oslo

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for prosjektet.

Hva skjer når?

Dette ble gjort i 2025

  • Fearnelys gate: Arbeidene ble gjennomført våren 2025. Omskilting og fjerning av parkeringsplasser ble gjennomført først. Arbeidene med å utvide fortauet pågikk frem til sommeren.
  • Industrigata, fra Professor Dahls gate til Majorstuveien: Tiltakene i Industrigata startet opp i slutten av august 2025. Størsteparten av arbeidene på strekningen Professor Dahls gate til Majorstuveien ferdigstilles som planlagt før jul 2025. Det eneste som vil gjenstå er legging av rød asfalt i sykkelfelt, ettersom dette må gjøres når været tillater det til våren.
  • Ole Fladagers gate: Tilrettelagt med ny infrastruktur for å forbedre belysningen i gata.

Dette gjøres våren 2026

  • Industrigata, fra Professor Dahls gate til Majorstuveien: Legging av rød asfalt i sykkelfelt.
  • Industrigata, fra Professor Dahls gate til Briskeby brannstasjon/Løvenskioldsgate: denne strekningen kan ferdigstilles først etter Vann- og avløpsetaten er ferdig med sine gravearbeider i forbindelse med rehabilitering av gamle rør på strekningen, etter planen våren 2026. Gata vil derfor sluttføres/istandsettes først etter disse gravearbeidene er ferdigstilt. (se faktaboks om disse arbeidene under).
  • Ole Fladagers gate: Arbeid med nytt belegg og utforming av gaten planlegges våren 2026.

Vann- og avløpsetaten skal rehabilitere gamle vannrør i Industrigata, mellom Briskeby brannstasjon og Professor Dahls gate. Dette gjøres ved konvensjonell graving, og arbeidene starter ved Briskeby brannstasjon, og fortsetter nordover til Professor Dahls gate.

Gravearbeidene startet opp i november, og planlegges ferdigstilt ila februar 2026. Strekningen vil i perioden bli enveiskjørt nordover. Vi beklager ulempene, men det er behov for å utbedre gamle rør fra 1880 og 1934, før veien istandsettes. Strekningen vil derfor sluttføres først etter disse gravearbeidene er ferdigstilt.

For spørsmål om disse arbeidene, kontakt Vann- og avløpsetaten ved Robert Olestad på telefon: 46 86 27 33 eller e-post: robert.olestad@vav.oslo.kommune.no

Anleggsarbeid og støy

Anleggsarbeidene vil pågå på dagtid innenfor tidsrommet 07.00–19.00. Det kan bli redusert fremkommelighet i anleggsperioden, samt vanlig anleggsstøy.

Nettsiden vil holdes løpende oppdatert.

Innspill til planen

I løpet av vinteren 2023 ba vi om innspill til planen. Se alle svar i eInnsyn.

Saksinnsyn

Følg saken i saksinnsyn – saksnummer 2023/51586.

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Brumilda Miftari
Telefon