Grenseveien – forprosjekt og regulering
Bymiljøetaten er i gang med forprosjekt og utarbeidelse av reguleringsplanforslag for Grenseveien. Målet er å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende.
- 2023: Oppstart forprosjekt
- Dersom reguleringsplanen blir vedtatt og prosjektet får bevilgning, vil anleggsarbeidene i Grenseveien tidligst kunne starte i 2030, men dette er foreløpig svært usikkert.
Hvor skjer det?
Forprosjektet omfatter:
- Grenseveien mellom Hovinveien og Grensesvingen
- Vestsiden av fremtidig Malerhaugveien (mellom Grenseveien og Grønvoll allé) og Grønvoll allé
- Innspurten mellom Grenseveien og Intility Arena
Hvorfor gjør vi dette?
Strekningen er ikke tilrettelagt for sykkel. Behovet for et eget sykkelanlegg mellom Hasle og Helsfyr er hovedgrunnen til at prosjektet settes i gang. Å legge bedre til rette for gående er også en viktig del av arbeidet vi skal i gang med. I 2023 vedtok Oslo bystyre Gåstrategi for Oslo. Målet er at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene.
Dagens situasjon
Grenseveien er opparbeidet med fortau på begge sider av vegen, langs hele strekningen. Breddene på fortauene varierer, men de er i stor grad smalere enn 3 meter. Det er til dels store avstander mellom gangfeltene på tvers av Grenseveien. Dermed oppleves Grenseveien som en trafikal barriere for myke trafikanter, og det oppnås lite effektive ganglinjer og betydelige omveier. Gang- og sykkelbru over Grenseveien ivaretar god og trafikksikker krysning.
Både Hasle og Helsfyr er viktige kollektivknutepunkter med buss og T-bane. Området rundt Helsfyr har mange arbeidsplasser, med mange tilreisende hver dag. Langs strekningen fra Hasle til Helsfyr finner vi holdeplassene: Gladengveien, Valle og Fyrstikktorget.
Store deler av Grenseveien har en grønn innramming med voksne trær på én, eller begge sider av veien. Dette er en viktig kvalitet som bør søkes videreført. Hovindammen og deler av Nøtteskogen er kategorisert som svært viktige naturtyper.
Fremtidige planer
Fra 2021 til 2023 ble det gjennomført en utredning (KVU) som så på ulike konsept for Grenseveien. Utredningen landet på et konkret forslag («sykkelveg med fortau» på sørvestsiden av Grenseveien) for hvordan gata skal inndeles. Det er dette forslaget vi nå jobber videre med og skal prosjektere.
Vi tar utgangspunkt i følgende prinsipiell utforming:
- Opphøyde sykkelfelt mellom Økernveien og Hovinveien i begge retninger (føres bak holdeplass ved busstopp)
- Sykkelvei på 4 meter langs vestsiden av gata fra Hovinveien og sørover (føres bak holdeplass ved busstopp)
- Tosidig fortau på 3 meter
- Kollektivfelt i én retning (3,5 meter) der det er plass
- Ett kjørefelt for bil i hver retning (3,5 meter i retning uten kollektivfelt og 3,25 meter i retning med kollektivfelt)
- Sidestilt grøntrabatt (minimum 1 meter) mellom sykkelfelt og kjørebane, samt ved gangfelt og forbi holdeplass
Sum tverrsnitt: 21,25 m
Medvirkning
Spørreundersøkelse
I desember 2024 gjennomførte vi en spørreundersøkelse for å kartlegge hvordan beboere og brukere av gaten opplever Grenseveien, og deres behov og ønsker for gata. Det er utarbeidet en innsiktsrapport som oppsummerer viktige funn fra undersøkelsen. Innspillene er et viktig kunnskapsgrunnlag for videre planlegging av Grenseveien.
Informasjonsmøter
Vinteren 2024/2025 ble borettslag, sameier og andre utvalgte brukere invitert til informasjonsmøter.
Åpen ettermiddag onsdag 7. mai 2025
Som en fortsettelse av medvirkningsprosessen ble naboer invitert til et fysisk møte for å gi innspill til den foreløpige planen for oppgraderingen av Grenseveien. Så godt som alle borettslag og gårdeiere var representert blant de besøkende.
Hva skjer når?
- Forprosjekt: Bymiljøetaten startet forprosjektet i desember 2023.
- Offentlig ettersyn: Vi har som mål kunne sende reguleringsplanen til offentlig ettersyn sommeren 2027. Forprosjektet vil dermed trolig være ferdig høsten 2028.
- Oppstart anleggsarbeid: Dersom reguleringsplanen blir vedtatt og prosjektet får bevilgning, vil anleggsarbeidene i Grenseveien tidligst kunne starte i 2030, men dette er foreløpig svært usikkert.
Hvem er ansvarlig?
Bymiljøetaten er ansvarlig og tiltakshaver for prosjektet. Multiconsult er etatens rådgiver i prosjektet.
Nyttige lenker og dokumenter
- Gåstrategi for Oslo (PDF)
- Bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel
- Hva er en reguleringsplan?
- Følg saken i Saksinnsyn (Saksnr. 202460006)
Kontakt
Bymiljøetaten er tiltakshaver
Prosjektleder Hilde Bjørdal Telefon: 23 48 20 30 E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no (merk e-post «Forprosjekt Grenseveien»)