Colbjørnsens gate – tilrettelegging for myke trafikanter
Oslo kommune ved Bymiljøetaten skal forbedre forholdene for gående og syklende i Colbjørnsens gate mellom Skovveien og Parkveien.
Hva skal vi gjøre?
Som en del av prosjektet med å oppgradere Briskebytrikken skal deler av Colbjørnsens gate graves opp. Vi benytter derfor muligheten til å samtidig oppgradere løsningen for syklende i gata. Løsningen vi velger for syklende på strekningen vil bli det vi kaller «sykkelprioritert gate». Dette blir den tredje pilotstrekningen for sykkelprioritert gate. Dette er et konsept hvor syklister prioriteres i gaten og hvor det legges til rette for sykling i blandet trafikk.
Det som er unikt for pilotstrekningen i Colbjørnsens gate er at vi deler opp kjørebanen med steinsetting. I midten av gata blir det et felt med storgatestein som er omtrent en meter bredt. For kjørende vil det oppleves ubehagelig å krysse dette for å kjøre forbi en syklist. Vi ønsker derfor å se om utformingen fører til redusert hastighet blant kjørende. Vi ønsker også å finne ut om det er en løsning som gjør at det vil føles tryggere for syklende å sykle to i bredden. Illustrasjon av løsningen ligger i bildekarusellen over.
Endring av parkering
Som følge av prosjektet vil det bli endringer i parkeringsplassene. Det er i dag ikke gateparkering langs prosjektstrekningen. Forslaget er at det etableres seks nye plasser for beboerparkering mellom Oscars gate og Inkognito terrasse.
Dagens varelevering foreslås flyttet litt nærmere Inkognito terrasse.
Se illustrasjon av planlagt løsning i Colbjørnsens gate, mellom Inkognitogata og Inkognito terrasse.
Hvor skjer det?
De planlagte tiltakene er i Colbjørnsens gate, mellom Skovveien og Parkveien, i bydel Frogner.
Vi ønsker innspill – løsning mellom Skovveien og Oscars gate
Som et avbøtende tiltak til stengning av Ring 1 ble det midlertidig enveiskjørt i Colbjørnsens gate mellom Oscars gate og Skovveien. Vi ønsker nå innspill på om dette kjøremønsteret skal beholdes, eller om strekningen skal endres til en sykkelpassasje.
Årsaken til at vi vurderer å stenge for gjennomkjøring her er at det vil redusere biltrafikken i hele Colbjørnsens gate. Det vil gjøre det tryggere og mer attraktivt for de som velger å sykle på strekningen. Gevinsten av dette må veies opp mot ulempen av økt biltrafikk i andre gater.
For å delta med innspill og medvirkning kan du benytte vår portal for medvirkning. Frist for innspill til første fase er 31. oktober 2025.
Når skjer det?
Arbeidene vil skje i flere etapper og samkjøres med det som gjøres i Briskebytrikkprosjektet (se link til prosjektet over).
Foreløpig fremdriftsplan er:
Oktober - november 2025: Colbjørnsens gate fra Oscars gate til Inkognitogata
Vinter 2025 – sommer 2026: Briskebytrikken arbeider med krysset Inkognitogata x Colbjørnsens gate
Sommer/høst 2026: Colbjørnsens gate ferdigstilles fra Inkognitogata til Parkveien
Hvis det blir ombygginger i Colbjørnsens gate mellom Skovveien og Oscars gate blir det siste etappe høsten 2026 eller våren 2027.
Støyende arbeider:
Det vil være noen korte perioder med støy i forbindelse med fjerning og legging av asfalt. Arbeidene planlegges gjennomført innenfor vanlig arbeidstid 07.00 – 19.00 på hverdager.
Hvorfor gjør vi dette?
Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og sentrum.
Formålet med å velge akkurat løsningen «sykkelprioritert gate» og ha en pilotstrekning her, er å teste utformingsløsninger som ivaretar sammenheng i sykkelveinettet - på strekninger der syklistene sykler i blandet trafikk. Det vil si strekninger hvor syklende og kjørende deler areal, i motsetning til strekninger med sykkelfelt eller sykkelvei.
Fordelen med konseptet «sykkelprioritert gate» er at vi kan tilrettelegge for sykkel, samtidig som vi ikke behøver så stor gatebredde. Løsningen frigir plass på siden av veien til for eksempel bredere fortau, varelevering og parkeringsplasser.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.