Bygdøy – sykkelvei med fortau mellom Bygdøylokket og Folkemuseet
Bymiljøetaten skal tilrettelegge for syklister og fotgjengere på Bygdøy. Vann- og avløpsetaten vil samtidig utbedre eksisterende vannforsyning.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten mottok i 2024 bestilling fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel om å gjenoppta arbeidet med å tilrettelegge for syklende og gående på Bygdøy. Prosjektet skal også sikre bedre fremkommelighet for utrykningskjøretøy og busser i den eksisterende veibanen.
Bestillingen forutsetter at tilretteleggingen skal skje innenfor den gjeldende reguleringen fra 2012, eventuelt med nødvendige justeringer i tråd med gatenormalen og krav til overvannshåndtering. Strekningen som omfattes er mellom Bygdøylokket og Folkemuseet, langs den eksisterende veibanen. Tilretteleggingen innebærer;
- Etablering av en tilnærmet gjennomgående ensidig sykkelvei med fortau
- Tilrettelegging for kryssing og kobling til turveinettet
Under overskriften Nyttige lenker og dokumenter nederst på siden kan du lese mer om de foreslåtte løsningene
Konsekvenser av tiltaket
Prosjektet vil innebære en utvidelse av veisnittet for å gi tilstrekkelig plass til blant annet fotgjengere, syklister, overvannsløsninger og utrykningskjøretøy. De viktigste konsekvensene er;
- Bedre trafikksikkerhet og opplevd trygghet
- Bedre fremkommelighet for buss og store kjøretøyer
- Felling av trær langs traseen
- Beslag av areal/dyrka mark
- Påvirkning på kulturmiljøet i form av landskapsmessige endringer
- Bortfall av kollektivfeltet inn mot Bygdøylokket
Det vil være behov for midlertidige anleggsområder i anleggsfasen.
Av hensyn til kostnader og drift anbefaler og forutsetter forprosjektet asfalterte dekker.
Materialvalg er imidlertid noe som vanligvis bestemmes i gjennomføringsfasen, og det vil potensielt kunne gjøres endringer på dette, blant annet etter dialog med antikvariske myndigheter.
Under overskriften "Nyttige lenker og dokumenter" kan du lese mer om hvilke konsekvenser tiltaket får i dokumentet "Tegninger med forklaringer".
Hvilke endringer er gjort?
Etter innspill fra lokalsamfunnet i 2024/2025 og dialog med grunneier og ansvarlige myndigheter ble det gjort flere endringer fra løsningen som ble fremlagt i 2016 og som var utgangspunktet for forprosjektet. Disse endringene inngikk i løsningen som ble fremlagt i forbindelse med søknad om rammetillatelse med tilhørende nabovarsel sommeren 2025.
Blant endringene finner man tosidig i stedet for ensidig fortau langs Kongsgårdsalléen, reduksjon av arealinngrep forbi kollen etter Kongsgården, smalere veisnitt langs sommerresidensen, etablering av mur ved Musejordet for å begrense inngrep i akebakken og dyrket mark, samt grøntrabatt i stedet for asfalt mellom kjørebane og sykkelveien i Dronning Blancas vei -på strekningen mellom krysset ved Wedels vei og krysset ved Bygdøyveien.
Hva skjer når?
Forprosjektet ble gjenopptatt våren 2024.
I 2024 og 2025 har det vært gjennomført medvirkning med lokalsamfunnet, samt dialog med grunneier og ansvarlige myndigheter.
Innspillene Bymiljøetaten mottok i forbindelse med medvirkningen høsten 2024 ble samme høst oppsummert og delvis svart ut i et eget notat. Dette notatet ble i juni 2025 oppdatert på bakgrunn av avklaringer gjort i forprosjektfasen. Se dokumentet Innspill og svar under Nyttige lenker og dokumenter.
Søknad om rammetillatelse med tilhørende nabovarsel ble sendt sommeren 2025. Se dokumentet Nabovarsel rammesøknad under Nyttige lenker og dokumenter.
Prosjektet har høsten 2025 en pågående dialog med Riksantikvaren for å tilpasse prosjektet til kulturmiljøet på Bygdøy. Dette vil trolig ta noe tid. Beslutning om eventuell gjennomføring vil trolig skje først våren/sommeren 2026. Dette vil igjen trolig påvirke tidspunkt for anleggsoppstart og ferdigstillelse. Forventet oppstart er våren 2027 og forventet ferdigstillelse slutten av 2028.
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med å etablere sykkelvei med fortau på strekningen er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående. Dagens tilbud holder ikke den standarden mange av byens innbyggere ønsker og forventer.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.
Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Strekningen mellom Bygdøylokket og Folkemuseet inngår i Plan for sykkelveinettet.
Bygdøy med alle sine museer er en stor turistattraksjon. En god gang- og sykkeltilrettelegging vil kunne avlaste øvrig veinett og transportformer, og sikre en bedre trafikkflyt.
Vannforsyningen skal samtidig fornyes som en del av prosjektet, for å sikre en bedre og tryggere fremtidig vannforsyning.
Hvem er ansvarlig?
Bymiljøetaten er ansvarlig og tiltakshaver for prosjektet. Vann- og avløpsetaten har ansvar for å fornye vannforsyningen i området.
Nyttige lenker og dokumenter
- Innspill og svar - dokument med tematisk gjennomgang av innspill og svar på innspill fra medvirkningsrunden høsten 2024 og sommeren 2025
- Tegninger med forklaringer - løsning presentert i forbindelse med søknad om rammetillatelse med tilhørende nabovarsel sommeren 2025 (se s. 1–7)
- Nabovarsel rammesøknad - nabovarsel som ble sendt i forbindelse med søknad om rammesøknad sommeren 2025
- Her finner du bestillingen fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel
- Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Kontakt oss
Magnus Meinert, Prosjektleder
E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no
Merk epost med «24/89453»