Avbøtende tiltak i Vaterlandsparken

Vaterlandsparken vil være preget av stor byggeaktivitet i området de neste 10 til 15 årene. I den forbindelse vil det gjennomføres tiltak som skal sikre trygg ferdsel og tilrettelegge for opphold i området.

Hvorfor gjør vi dette?

Den fremtidige byggeaktiviteten i området Oslo S, Vaterland og Grønland vil prege området i mange år fremover. Med fire vedtatte detaljreguleringer, fem som ligger inne til behandling samt ulike byggesaker, kommer det til å bli flere byggeprosjekter i gang på samme tid i området. Se oversikt over planlagte prosjekter her: Oslo S-området Ombyggingen av Oslo Spektrum og Landsbrukskvartalet ble begge iverksatt i 2025. Lenke til saksdokumenter: Saksinnsyn – Plan- og Bygningsetaten, Oslo kommune

Utbygging av Spektrumkvartalet

Anleggsarbeidene til flere av prosjektene vil skje tett på Vaterlandsparken og det vil bli behov for å finne ulike alternative ruter både for gående og annen trafikk. Deler av parken berøres nå av utbyggingen av spektrumkvartalet. I forbindelse med riving av bygget så er det sommeren 2025 etableret anleggsvei fra Sonja Henies plass til Stenersgata.

Anleggsvei etablert ifm riving av Spektrumkvartalet sommeren 2025
Kreditering: Catherine Bjørn Olsen / Oslo kommune.

Det er satt opp tydelig merking for alternativ trase og informasjonskart som beskriver de ulike gangrutene.

Merket gangvei langs anlegget til Spektrumskvartalet
Kreditering: Catherine Bjørn Olsen / Oslo kommune.

Parken skal være imøtekommende og trygg i byggeperioden

Bymiljøetaten vil i årene fremover jobbe aktivt for at parken skal fremstå som imøtekommende og trygg i byggeperioden. Dette gjøres ved å åpne opp siktlinjer, rydde i vegetasjonen, se på alternative løsninger for fremkommelighet og ferdsel for gående og syklende. Vi samarbeider med nabolagspoliti, bydel, utbyggere og grunneierne rundt parken for å finne fram til de gode tiltakene. Fysiske tiltak er ikke alene nok til å endre miljøet i parken, men er en viktig brikke i å gjøre området tryggere.

Hva skal vi gjøre?

For å aktivisere parken, tilrettelegge for ferdsel og øke tryggheten er det nå etablert en ny gangsti og siktlinje diagonalt fra Smalgangen opp mot det nordvestlige hjørnet mot Brugata.

Entra og Grønland-Vaterlandsamarbeidet har montert lysinstallasjonen «Røtter» på hver side av gangstien for å bidra til økt trivsel og tryggere ferdsel. Installasjonen er flyttbar og driftes av samarbeidet. Skulpturen og monteringen er delvis finansiert med bylivstilskudd. Tilskuddet deles ut årlig til aktører som skal bidra til å skape mer liv og aktivitet i byen. Det kan søkes om støtte til små og store utendørstiltak og -aktiviteter hvor man tar i bruk byens gater, plasser, torg eller veiareal.

Lysinnstallasjon fra Void etablert i Vaterlandsparken langt ny gangvei
Lysinstallasjonen «Røtter» uviklet av Void er montert i Vaterlandsparken. Kreditering: Hanna Nygaard.

Trær

Tre av de yngste trærne fra den doble trerekka langs Lilletorget 1 ble i 2024 flyttet ned til de store gamle piletrærne ved elvebredden. Slik sikrer vi at denne delen av parken får store og sunne trær i mange år fremover.

Elva

Nærhet til elva er en viktig del av Vaterlandsparkens identitet. Derfor ber dekket oppgradert langs elva og vegetasjon fjernes for å åpne opp og legge bedre til rette for å gå og sitte langs elvekanten.

Oslo kommune har laget en mulighetsstudie for Vaterlandsparken. Mulighetsstudien er tatt inn i forslag til reguleringsplan for Lilletorget 1. Denne planen er ikke vedtatt.

Hvem skal gjøre det?

Med flere byggeprosjekter i gang samtidig, kan det oppstå ønsker og behov for å bruke offentlige gater og byrom til rigg og anleggsområder. Dette vil kreve tilpasninger, tilrettelegginger, skjerming og innføring av midlertidige tiltak. Bymiljøetaten samarbeider med aktørene om å begrense negative effekter i utbyggingsfasen.

Bymiljøetaten vil som forvalter av området prioritere å sikre trygg ferdsel for gående og syklister i byggeperioden. Dette skal gjøres med god skilting, utbedring av dekker og mer belysning. For å bidra til aktivitet og opphold skal det legges til rette for arrangementer, attraksjoner, aktiviteter og kulturtiltak.

Søk i byleie.no om du ønsker å gjennomføre arrangementer eller aktiviteter i parken.

Hvor skjer det?

Vaterlandsparken ligger i bydel Grünerløkka og har broforbindelse over til Bydel Gamle Oslo.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for forvaltningen av Vaterlandsparken. Entra og Grønland-Vaterlandsamarbeidet leier grunnen der lysinstallasjonen skal monteres av Oslo kommune, og dekker selv strøm og vedlikehold. Lysinstallasjonen er godkjent av Bymiljøetaten som et midlertidig tiltak.

Hva skjer når?

2025

Vår

Spektrumkvartalet starter opp sitt prosjekt, anlegger anleggsvei og har merket gangvei ut fra Vaterlandsparken.

Vår/høst

Det gjennomføres flere oppgraderinger i Olafiagangen. Akershus kollektivterminaler skal sette opp et nytt gjerde mot bussterminalen som vil bidra til at området blir lysere og mer åpent. Gjerdet vil bli en delvis erstatning av eksisterende mur med et transparent lamellgjerde. Det vil belyses med dynamisk effekt- og stemningsbelysning som vil bidra til et mer attraktivt og trygt miljø i hele gangen og inn i passasjen mot terminalen.

2024

Vinter

Entra etablerer lysinnstallasjonen «Røtter» på oppgradert gangsti fra passasjen og inn mot Vaterlandsparken.

Høst

Treflytting og etablering av sti gjennom parken, utbedringer av dekket langs elva.

Sommer

Etablert ny blomstereng og staudefelt. Beskjæring og fjerning av vegetasjon.

Fremtidig utvikling i nærområdet til parken

Vaterlandsparken ligger midt i et område med mange pågående planprosesser og byggeprosjekter som vil påvirke området over flere år.

  1. Nylig vedtatte private detaljreguleringer: Landbrukskvartalet, Oslo Spektrum, Christian Kroghs gate 2 og Gunerius-kvartalet.
  2. Pågående private detaljreguleringer: Biskop Gunnerus gate 14 b, Galleri Oslo, Nye Oslo S, Lilletorget 1 og Schweigaards gate 41–53 – gjenåpning av Hovinbekken.
  3. Planarbeid for: Biskop Gunnerus gate, Schweigaards gate, gjenåpning av Akerselva og ombygging av Nylandsveien (også kjent med navnet riksvei-, bygatenett og blågrønn struktur)
  4. Kommende anbefalinger/funn i mulighetsstudie for plassering av bussterminal
  5. Ulike avhengigheter som areal og funksjonsbehov, tekniske fysisk løsninger og analyser

Les mer

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Mari Tharaldsen E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no