Praktisk hjelp med boligen

Denne siden er for deg som bor i kommunal bolig og trenger praktisk hjelp med boligen. Som leietaker har du ansvaret for vedlikehold inne i boligen.

Viktig informasjon til deg som leier bolig av Boligbygg

I denne videoen får du viktig informasjon om hvordan du kan bo trygt og godt hjemme. Du finner flere videoer med nyttig informasjon på vår YouTube-kanal.

Ringeklokke

Hvis callingen/ringeklokken ikke virker:

  • Sjekk om lyden er slått på. Hvis det lyser rødt på callingen inne i boligen din, kan det bety at lyden er slått av. Trykk to ganger på tale-kappen (knappen har ofte bilde av en munn) for å skru lyden på igjen.
  • Sjekk om ringeklokken virker hos naboen. Hvis den heller ikke virker hos naboen, kan det være en feil som gjelder alle i oppgangen. Gi beskjed til Boligbygg (logg inn) slik at vi kan fikse problemet.
  • Hvis du hører at det ringer på, men ikke får åpnet døren med knappen på callingen, kan det være en feil. Meld fra til Boligbygg (logg inn).

Nøkler

Mistet nøkkel til oppgangsdør

Dette gjelder for deg som bor i en kommunal gård som Boligbygg eier:

  • Ta kontakt med Boligbygg for å bestille ny nøkkel.
  • Du må betale for ny nøkkel. Prisen er for tiden er 400 kroner for vanlig nøkkel (oppgang) og 200 kroner for elektronisk nøkkelbrikke.
  • Hvis du bor i et borettslag eller sameie, må du ta kontakt med det borettslaget eller sameiet du bor i for å bestille ny nøkkel.

Mistet nøkkel til boligen eller til postkassen

Hvis du har reservenøkkel, kan du kopiere den hos et firma som slipper nøkler.

Hvis du bruker samme nøkkel til både oppgangsdør og boligen, må du kontakte Boligbygg slik at vi kan bestille ny nøkkel.

Hvis du har mistet alle nøkler til boligen eller postkassen din, må en låsesmed bytte lås. Dette må du selv betale for, og det kan koste opptil flere tusen kroner. Du kan bestille låsesmed på egen hånd, eller kontakte Boligbygg som kan hjelpe deg med bestillingen.

Reservenøkkel

Det er lurt å ha en reservenøkkel til boligen og postkassen, enten hos familie eller en nabo du stoler på. Husk at du ikke har lov til å kopiere nøkkel til oppgangsdøren.

Hvis du mister en nøkkel, kan du ta med reservenøkkelen til et firma som sliper nøkler, og bestille en kopi av reservenøkkelen. Dette er mye billigere og enklere enn å bytte ut hele låsen.

Vann på bad og kjøkken

Det renner eller drypper vann

Hvis det renner vann hele tiden, kontakt Boligbygg med én gang. Vi bestiller fagfolk som kan hjelpe deg.

Mens du venter på hjelp, bør du stenge stoppekranen for å stanse vannet i boligen. Stoppekranen finner du som regel på badet eller under kjøkkenvasken.

Drypper det vann under vasken når vannet renner ut? Sjekk koblingene og pakningene til rørene under vasken. Hvis det er sprekk i røren, ta kontakt med Boligbygg.

Kondens/fuktighet/vanndråper på toalett eller rør er ikke lekkasje. Det oppstår fordi det er varmt i rommet og kaldt vann i rørene eller toalettet. Da kondenserer luften til vanndråper på den kalde overflaten. Tørk opp vannet og sørg for god ventilasjon i rommet.

Det er ikke vann i kranen

Hvis det mangler vann i kranen på kjøkkenet:

  • Sjekk om du har elektronisk lekkasjestopper (aquastop) i skapet under vasken. Den stopper vannet i kranen hvis det blir fuktig i området under vasken. Hvis det er vannsøl under vasken, må du tørke opp og sørge for at det er helt tørt før vannet kan komme tilbake.
  • Spør om naboen din har vann. Hvis naboen din rett over eller under deg heller ikke har vann, tyder det på at det er rørleggerarbeid i bygningen. Sjekk om det er informasjonsoppslag på i oppgangen eller postkassen.
  • Stengt vann kan også gjelde et større område. Se om det er stengt vann der du bor.

Vasken eller sluket er tett

Toalettet er tett

Se video med informasjon om vann i boligen din på vår Youtube-kanal.

Brannsikkerhet

Røykvarsler

  • Hvis røykvarsleren lager et pip med jevne mellomrom, må du bytte batteri. Du bør bytte batteri i røykvarsleren en gang i året.
  • Er røykvarsleren gammel, kan du bytte den mot en ny.

Du kan få gratis batteri eller ny røykvarsler hos Boligbygg.

Brannslokkingsapparat

Du bør sjekke brannslokkingsapparatet ditt med jevne mellomrom.

  • Sjekk at måleren på apparatet peker mot det grønne området.
  • Står måleren til brannslokningsapparatet på rødt, kan du ta apparatet med til Boligbyggs kundesenter og bytte det mot et nytt.
  • Det er også lurt å snu på apparatet noen ganger slik at pulveret flytter på seg inni apparatet.

Se hvordan du skifter batteri i røykvarsleren og sjekker brannslokkingsapparatet i denne videoen

Informasjon om brannvern på flere språk finner du hos Norsk brannvernforening

Se video om brannsikkerhet på vår YouTube-kanal.

TV og internett

Hvis du bor i et borettslag eller et sameie, er det borettslaget/sameiet som styrer TV-avtalen og hva som er inkludert. Se video om TV og internett nederst på denne siden.

Hvis du leier bolig i en eiendom som eies av Boligbygg, har boligen din TV og internett fra Telia eller Telenor og følgende avtale gjelder hos deg:

Telia

OBS - ny avtale: På Telia sine nettsider finner du informasjon om hvilken avtale som gjelder for deg. Her kan du også bestille utstyret du trenger for å få tilgang til TV og internett.

Ta kontakt med Telia hvis du har spørsmål om TV og internett i boligen din.

Telenor

  • Dekoder finnes allerede i boligen, og gir tilgang til 36 TV-kanaler. Du trenger bare å koble en TV til dekoderen.
  • Mangler leiligheten dekoder?
    • Ring Telenor på telefon 815 81 381.
    • Fortell at det gjelder en nyinnflyttet leilighet og at dekoder mangler.
    • Oppgi adressen din og fortell at du leier av Boligbygg.
  • Internett og ekstra kanaler
    • Hvis du ønsker internett eller ekstra kanaler, ta kontakt med Telenors kundesenter for privatkunder på telefon 915 09 000.
    • Hvis du ønsker internett eller ekstra TV-kanaler må du inngå en egen avtale med Telenor som du må betale selv.

    • Telenor sender deg en ny dekoder for tilleggstjenester. Det er viktig at tar vare på dekoderen som allerede er i boligen din.

Fungerer ikke dekoderen som den skal? Ta kontakt med Telenor på 815 81 381.

Parabolantenner er ikke tillatt i noen av Boligbyggs eiendommer.

Se video om TV og internett på vår YouTube-kanal.

Temperatur og inneklima

Det er viktig at du lufter ofte. Fuktig luft er vanskeligere å varme opp enn tørr luft. Selv om det blir kaldere rett etter at du har luftet boligen, vil det gå raskt å varme opp luften igjen.

Hvis du ikke lufter kan det bli vanskelig å få temperaturen opp fordi luften blir fuktig av for eksempel dusjing og matlaging.

Kald bolig

Man regner 20-22 grader som god innetemperatur. Hvis det er kaldere enn det i boligen, sjekk om varmekilder fungerer som de skal:

  • Panelovn: Sjekk av/på-bryter og at stikkontakt er satt i. Sjekk også om termostaten er satt på riktig temperatur. Hvis ovnen ikke virker som den skal, ta kontakt med Boligbygg.
  • Radiator: Radiatoren regulerer seg etter utetemperaturen. Hvis det er kaldt ute, men radiatoren er kald eller lunken, meld fra til Boligbygg (logg inn).
  • Varmekabler/regulator (termostat): Hvis varmekablene ikke virker, sjekk om sikringen har gått. Hvis ikke dette hjelper, meld fra til Boligbygg (logg inn).

Kald trekk fra vinduene

Har du panelovn under vinduet? Denne må stå på for å varme opp den kalde luften som faller ned fra vinduet når det er kaldt ute. Hvis du mangler panelovn i et rom med vinduer, meld fra til Boligbygg (logg inn) slik at vi kan montere en ny ovn hjemme hos deg.

Har du gammelt vindu, kan det være at gummilisten inni karmen er slitt. Du kan bytte gummilisten selv, eller meld fra til Boligbygg (logg inn). for å få hjelp til dette.

Dårlig luft i boligen

Ventilasjon er viktig for å ha et godt innemiljø. Dette kan du gjøre for å få bedre inneluft:

  • Alle ventilasjonsluker bør være åpne hele året. Du finner disse øverst på vinduene og/eller på veggen.
  • Åpne vinduer/balkongdør og luft ut i noen minutter hver dag.
  • Tørk bort vannsøl for å unngå fukt.
  • Skru kjøkkenviften på når du lager mat.
  • Hold boligen ren og ryddig.
  • Ikke sett møbler, særlig seng og sofa, inntil yttervegger. Dette kan bli gode vekstforhold for mugg og sopp. La det være minimum 10 centimeter avstand til veggen.
  • Hvis du har fått mugg/sopp på glatte flater i boligen, kan du vaske det bort med Klorin (1 dl per liter vann). Klorin dreper muggen/soppen. Du får kjøpt Klorin i vanlig dagligvarebutikk.
  • Hvis det har kommet sopp/mugg på gipsplater, sponplater eller andre porøse materialer, må vi kanskje bytte ut deler av veggen. Meld fra til Boligbygg (logg inn). sånn at en fagperson kan komme til boligen og undersøke problemet.

Se video med flere råd om hvordan du kan få bedre inneklima på vår YouTube-kanal.

Elektrisitet og hvitevarer

Komfyren virker ikke

Har du komfyrvakt? Hvis den piper, trykk på knappen på komfyrvakten for å vise at du er til stede. Hvis du ikke trykker på knappen, kutter komfyrvakten til slutt strømmen til komfyren din. Da må du skru av alle plater, trykke på knappen på komfyrvakten og skru komfyren på igjen.

I mange boliger er det en bruksanvisning til komfyrvakten på innsiden av kjøkkenskapet som du kan ta en kikk på. Du kan også se video om komfyrvakt.

Noen komfyrvakter går på batteri. Hvis batteriet er tomt, se hvordan du bytter batteri i komfyrvakt i denne videoen eller i bruksanvisningen.

Har du sjekket om sikringen har gått? Noen sikringsskap har ikke kapasitet til at du benytter alle platene og stekeovnen samtidig. Skru av alle platene og stekeovnen og vipp opp sikringen eller bytt sikring hvis det er gammel type sikring. Slå på én og én plate, men ikke alle på fullt.

Hvis dette ikke hjelper, kan det være at komfyren er ødelagt. Da må du selv kjøpe en ny komfyr. Kontakt boligkontor i bydelen din hvis du trenger hjelp til å kjøpe komfyr.

Koble til oppvaskmaskin på kjøkkenet

  • Sjekk er om det er opplegg for oppvaskmaskin i boligen du leier. Det er egen kran og et avløpsrør for dette under vasken på kjøkkenet hvis du har opplegg for oppvaskmaskin.
  • Når du har skaffet en oppvaskmaskin, hør med butikken om du kan bestille med montering, eller ta kontakt med en autorisert rørlegger for å montere maskinen. Dette fordi du kan bli holdt økonomisk ansvarlig for vannskader hvis oppvaskmaskinen kobles opp feil.

Skifte lysstoffrør

Se hvordan du skifter lysstoffrør i denne videoen.

Strømmen er borte

Strømmen går når det brukes mer strøm enn sikringskursen er beregnet for. Sjekk i sikringsskapet til boligen din om:

  • en sikring er gått.
    • Hvis du har skrusikringer, må du sette inn en ny sikring.
    • Hvis du har automatsikringer, kan du vippe bryteren opp igjen.
  • jordfeilbryteren lyser rødt og/eller piper. Hvis dette skjer, må du:
    • 1. koble ut strømmen til alle elektriske apparater i boligen
    • 2. vippe opp sikringen
    • 3. sette inn en og en stikkontakt igjen. Start med vannkoker, brødrister, hårføner, støvsuger og lignende. Det er ofte de som kan slå ut jordfeilbryteren.

Hvis ingen sikringer er gått, kan det være at strømmen er borte i hele bygården du bor i eller et helt område. Sjekk for eksempel om naboen har strøm, eller se på infotavlen i oppgangen om det er planlagt strømutkobling.

Kjøkkenviften virker ikke

  • Hvis kjøkkenviften trekker dårlig, kan det være fordi den trenger en rens. Rengjør filteret som sitter oppe i viften og tørk bort fett. Hvis du har kullfilter, bør du bytte ut dette omtrent en gang i året, litt avhengig av hvor ofte du lager mat. Se hvordan du bytter kullfilter i denne videoen.
  • Hvis kjøkkenviften ikke trekker i det hele tatt, meld fra til Boligbygg (logg inn). Vi hjelper deg med å få reparert viften eller sette inn en ny kjøkkenvifte.

Skadedyr

  • De fleste dyr og insekter vi finner inne er ikke farlige, og det er vanlig at noen av disse dukker opp i boligen fra tid til annen. Hvis det er mange dyr eller insekter, er det et tegn på at du må holde leiligheten din renere.
  • Hvis du oppdager veggedyr, kakerlakker, mus eller rotter, meld fra til Boligbygg. Vi bestiller skadedyrkontroll og sørger for sanering. Boligbygg dekker kostnadene.
  • Er du usikker på hva slags dyr eller insekt du har funnet i boligen, kan du ta et bilde og sende det inn til oss. Vi kan sjekke hva slags dyr eller insekt det er.

Veggedyr

Veggedyr er et økende problem i alle storbyer. Les mer om veggedyr og hva du kan gjøre for å unngå det hos Folkehelseinstituttet.

Boligbygg dekker kostnad for sanering av veggedyr, men du må bidra til saneringen. Du må slippe inn firmaet som kommer til deg, rydde boligen, kaste avfall og pakke ned alt av klær og eiendeler.

Se video om skadedyr på vår YouTube-kanal.

Pusse opp selv

Vil du endre noe i boligen din, for eksempel male et rom eller bytte ut et badekar?

Ta kontakt med Boligbygg. Vi må godkjenne det som skal gjøres. Vi kan også gi deg mer informasjon om hva du må huske på når du skal pusse opp.

Fellesområder, oppgang og fasade

Bor du i en kommunal bygård? Da skal Boligbygg sørge for:

  • å klippe gresset før det blir for høyt
  • å strø og måke snø i våre gårdsrom og sette ut strøkasser som beboere kan bruke ved behov. Etter store snøfall kan det ta litt tid før måkebilen kommer.
  • å bytte lyspærer i fellesarealer som oppgang, kjeller, loft og gårdsrom
  • å reparere låser og callinganlegg i oppganger
  • å reparere knuste ruter i fellesområdene
  • å fjerne tagging i våre eiendommer
  • å reparere maskinene i vaskekjelleren der det finnes
  • ukentlig trappevask

Oppdager du feil og mangler, meld fra til Boligbygg (logg inn)

Hvis du og naboene dine vil gjøre noe ekstra for bomiljøet, kan dere søke Boligbygg om penger til beplantning eller andre tiltak for bedre trivsel.

Hvis du bor i et sameie eller borettslag, har sameiet eller borettslaget vanligvis ansvar for disse oppgavene. Se reglene der du bor. Hvis du er usikker på om du bor i en kommunal gård eller i et sameie/borettslag, sjekk leiekontrakten din.

Slik behandles dine personopplysninger

Oslo kommunes personvernerklæring for kommunal bolig (PDF)