Hellerud – tilrettelegging for gående og syklende
Bymiljøetaten har evaluert trafikksikkerhetstiltaket bestående av automatisk bussbom i Hellerudveien og manuell bom i Ivar Welles vei.
Evaluering av tiltak
Hensikten med evalueringen er å undersøke om bommene har bidratt til økt trafikksikkerhet for myke trafikanter og redusert biltrafikk, i tråd med bystyrets vedtak 45/2018.
Bymiljøetatens anbefaling er:
-
Bymiljøetaten anbefaler å videreføre bussbommen i Hellerudveien. Dette forutsetter ny reguleringsplan.
-
Bymiljøetaten anbefaler i tillegg reguleringsplan og, om nødvendig, ekspropriasjon for å etablere fortau i den nordligste delen av Hellerudveien.
Her kan du lese fullstendig rapport: “Bussbom i Hellerudveien, evalueringsrapport”
I forbindelse med evalueringen ble det gjennomført en spørreundersøkelse, sendt ut 07.06.2024, blant beboere i området om opplevd trafikksituasjon før og etter tiltaket. Svarene på spørreundersøkelsen kan du lese i kapittel 4 i evalueringsrapporten lenket til ovenfor: «Bussbom i Hellerudveien”.
Hva er gjort?
Siden 2018 har Bymiljøetaten jobbet med ulike tiltak for å bedre trafikksikkerheten for gående og syklende, samt å bidra til trafikkreduksjon og fartsdemping på Hellerud. Gjennomførte tiltak inkluderer blant annet fartshumper og kryssinnstramminger, parkeringsfjerning og etablering av snarvei mellom Tvetenveien og Rundtjernveien. Bymiljøetaten har også arbeidet med et forprosjekt for å bygge fortau i nordre del av Hellerudveien. Fortausprosjektet ble avsluttet fordi vi ikke lykkes med å komme til en minnelig avtale om grunnerverv.
I november 2019 foreslo Bymiljøetaten å etablere en automatisk bussbom i Hellerudveien, med supplerende sperring i form av en manuell bom i Ivar Welles vei. Tiltaket ble foreslått som et ettårig prøveprosjekt med en påfølgende evaluering. For å kunne etablere bommene var man avhengig av å få dispensasjon fra veiformålet, noe Plan- og bygningsetaten (PBE) innvilget 13. januar 2022. Bommene stod ferdigbygget i desember 2022 og ble satt i drift 1. februar 2023.
Andre trafikksikkerhetstiltak i området:
-
Fartshumper og kryssinnstramminger
-
Tydelig skilting av fartsgrensen på 30 km/t langs Hellerudveien
-
Snarvei, mellom Tvetenveien og Rundtjernveien
-
Sykkelfelt i Rundtjernveien
Hvorfor gjør vi dette?
Bakgrunnen for dagens situasjon med automatisk bussbom i Hellerudveien og manuell bom i Ivar Welles vei er den mangeårige situasjonen hvor Hellerudveien og Stordamveien har fungert som snarvei mellom Tvetenveien og Ytre Ringvei. Dette førte blant annet til mye uønsket trafikk – særlig i rushtid. Hellerudveien er i tillegg smal og uten fortau, og opplevdes derfor som utrygg for skolebarn og andre myke trafikanter. Det har vært et ønske fra beboere å gjøre noe med situasjonen, noe som medførte til at bystyret fattet et vedtak om å utrede muligheten for bussbom i Hellerudveien, som Bymiljøetaten har fulgt opp.
Hva skjer videre?
Under prøveprosjektet har bommen i Hellerudveien vært avhengig av dispensasjon fra gjeldende regulering. Dispensasjonen gikk ut 25. juni 2024, og bommene har stått i åpen stilling siden dette. Bymiljøetaten har søkt Plan- og bygningsetaten (PBE) om forlengelse av dispensasjon fra reguleringsplanen for å kunne holde bommen i drift. Saken er ikke ferdig behandlet og Bymiljøetaten er blitt bedt om supplerende informasjon i saken. Bymiljøetaten vil opprettholde denne søknaden og oversende nødvendig dokumentasjon til PBE parallelt med arbeider for å følge opp anbefalingene fra evalueringen.
I løpet av høsten og vinteren 2025 planlegger Bymiljøetaten å starte reguleringsplanarbeid for å innføre bussbom i Hellerudveien permanent og etablere fortau i nordenden av Hellerudveien.
Dokumenter
Bussbom i Hellerudveien, evalueringsrapport (PDF)
Byggesaksprosessen er dokumentert på Plan- og bygningsetatens saksinnsyn (sak 202457813)
Oppsummering og svar på uttalelser til forslag om trafikksikkerhetstiltak i Hellerudveien, sendt 30. oktober 2020 (PDF 1MB)
Nærinfo om bussbom sendt til beboere 6. mai 2020 (PDF 0,4MB)
Notat – alternative løsninger (PDF 2MB)