Ulvenveien – tilrettelegging for syklende og gående
I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien
Hva skal vi gjøre?
I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien, en strekning på cirka 500 meter.
Det er bygget sykkelfelt i motbakken opp forbi avkjøringa til Østre Aker kirke. Ved krysset med Ulvensplitten blir det systemskifte hvor sykkelvei med fortau ledes over til venstre side, sett nordover (se illustrasjoner). Denne løsningen opprettholdes over Ulvenveien bru og opp til krysset med Standardveien, der prosjektet slutter.
Fra Karl Staffs vei og 140 m nordover blir det fortsatt sykling i blandet trafikk. Hele prosjektstrekningen vil få ny asfalt og bedre belysning.
Hvor skjer det?
Når skjer det?
Anleggsarbeidene startet ved Karl Staffs vei i gangveien langs Østre Aker kirkegård i begynnelsen av april 2025. Per starten av november er utbedringene fra Karl Staffs til påkjøringsrampe til E6 komplett.
Det er satt opp tung sperring langs fortauet over brua, fra Standardveien til innkjøring til Ulvenveien 111. Asfalten på brua skal fjernes før det legges ny membran, legger nye rør og kabler, før vi bygger nytt fortau og ny sykkelvei. Mens vi arbeider på vestsiden av brua ledes fotgjengere over på det østlige fortauet. Det er krav om tofelts biltrafikk over brua gjennom hele anleggsperioden.
Når skal prosjektet være ferdig?
Prosjektet skal etter planen være ferdig høsten 2026.
Hvorfor gjør vi dette?
Ulven gjennomgår store endringer. Det har i lang tid vært et logistikk- og lagerområde hvor veisystemene har vært dominert av tung trafikk, lite tilrettelagt for gående og syklende. Nå har Ulven blitt en mer levende del av byen bestående av kontorbygg, boliger, skoler og generelle sentrumsfunksjoner.
Som følge av endringene forventes stor økning av antall gående, syklende og kollektivreisende. Som følge av utviklingen har Bymiljøetaten fått i oppdrag å tilpasse Ulvenveien til den vedtatte gåstrategien for Oslo (2023). Målet i strategien er at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene.
Ulvenveien inngår også i Plan for sykkelveinettet, og er en viktig forbindelse mellom Hovinbyen og Teisen, Tvetenveien og Bryn, i tillegg til å være en lokal hovedfartsåre.
Prosjektets hovedgrep er å oppnå en sikker og godt framkommelig løsning for myke trafikanter langs Ulvenveien, separat fra øvrig trafikk. Sykkelveien anlegges på motsatt side for de tungt trafikkerte kryssene med Persveien og Ulvensplitten.
Hvem er ansvarlig for prosjektet?
Bymiljøetaten er ansvarlig for å etablere sykkelvei med fortau på strekningen.
Arbeidstid
Normalarbeidstid er fra mandag til torsdag fra kl. 07:00–19:00. Ved behov kan det også jobbes fredager.