Ulvenveien – tilrettelegging for syklende og gående

I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien

Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften

I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien, en strekning på cirka 500 meter.

Det skal bygges sykkelfelt i motbakken opp forbi avkjøringa til Østre Aker kirke. Før krysset med Ulvensplitten blir det systemskifte til sykkelvei med fortau på venstre side, sett nordover (se illustrasjoner). Denne løsningen opprettholdes over Ulvenveien bru og opp til krysset med Standardveien, der prosjektet slutter.

Det skal bygges toveis sykkelvei på vestsiden av boa
Broa over motorveien bli endret ganske betydelig. Østlig fortau fjernes og kjørefeltene flyttes helt øst på broa. På vestsiden opprettholdes dagens fortau og det bygges toveis sykkelvei mellom fortau og veibane. Kreditering: Oslo kommune/Bymiljøetaten.

Fra Karl Staffs vei og 140 m nordover blir det fortsatt sykling i blandet trafikk. Hele prosjektstrekningen vil få ny asfalt og bedre belysning.

300 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - AJAXError: Failed to fetch (0): https://api.maptiler.com/maps/79adf164-6825-4f19-8239-52582627143a/style.json?key=l4ZxSXKkrA16jgVeYWUE

Når skjer det?Kopier lenke til denne overskriften

Anleggsarbeidene startet i begynnelsen av april 2025. Oppgraderingen startet i gangveien langs Østre Aker kirkegård, fra nedgangen av gangbroa over E6/Strømsveien. Nå er fortauene på begge sider, samt sykkelveien, fullført til avkjøringen til Østre Aker kirke. På denne strekningen gjenstår nå kun den østlige veibanen. Fra brakkeriggen må fotgjengere nå benytte fortau på vestsiden av Ulvenveien.

Det er satt opp tung sperring langs fortauet over brua, fra Standardveien til innkjøring til Ulvenveien 111. Her skal fortauet fjernes på vestsiden av brua før vi legger ny membran, legger nye rør og kabler, før vi bygger nytt fortau og ny sykkelvei. Mens vi arbeider på vestsiden av brua ledes fotgjengere over på det østlige fortauet. Det er krav om tofelts biltrafikk over brua gjennom hele anleggsperioden.

Anleggsstart blir i gangveien langs gravlunden
Fotgjengere henvises det vestlige fortau.
Fortauet på vestsiden av Ulvenveien er ferdig asfaltert og fotgjengere ledes nå hit. Kreditering: Oslo kommune/Bymiljøetaten.
Gangveien er ferdig avrettet

Det er satt opp tung sperring langs fortauet over brua, fra Standardveien til innkjøring til Ulvenveien 111. Her ska fortauet fjernes på vestsiden av brua før vi legger ny membran, legger nye rør og kabler, før vi bygger nytt fortau og ny sykkelvei. Mens vi arbeider på vestsiden av brua ledes fotgjengere over på det østlige fortauet. Det er krav om tofelts biltrafikk over brua gjennom hele anleggsperioden.

Østlig fortau over brua blir steng
Det er satt opp sperring over brua
Arbeider i brua over Ulvenspliten

Trafikkøya i krysset ved Persveien er fjernet for å sikre god trafikkavvikling mens det står tung sperring langs fortauet over brua. Parkeringsplassene langs Ulveneveien på begge sider av innkjøringen til Østre Aker kirke er fjernet for godt.

Det var planlagt å flytte utgående busslomme, i retning mot Alnabru, til Persveien. Reaksjonene på flytteplanene har medført at det er besluttet å beholde dagens plassering. Det vil derfor kun bli mindre justeringer på holdeplassene og lehus fra dagens plassering.

Bussholdeplassene forblir på samme sted som i dag
Brakkerigg

Det planlegges for at prosjektet står ferdig ferdig høsten 2026.

Hvorfor gjør vi dette?Kopier lenke til denne overskriften

Ulven gjennomgår store endringer. Det har i lang tid vært et logistikk- og lagerområde hvor veisystemene har vært dominert av tung trafikk, lite tilrettelagt for gående og syklende. Nå har Ulven blitt en mer levende del av byen bestående av kontorbygg, boliger, skoler og generelle sentrumsfunksjoner.

Som følge av endringene forventes stor økning av antall gående, syklende og kollektivreisende. Som følge av utviklingen har Bymiljøetaten fått i oppdrag å tilpasse Ulvenveien til den vedtatte gåstrategien for Oslo (2023). Målet i strategien er at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene.

Ulvenveien inngår også i Plan for sykkelveinettet, og er en viktig forbindelse mellom Hovinbyen og Teisen, Tvetenveien og Bryn, i tillegg til å være en lokal hovedfartsåre.

Prosjektets hovedgrep er å oppnå en sikker og godt framkommelig løsning for myke trafikanter langs Ulvenveien, separat fra øvrig trafikk. Sykkelveien anlegges på motsatt side for de tungt trafikkerte kryssene med Persveien og Ulvensplitten.

Hvem er ansvarlig for prosjektet?Kopier lenke til denne overskriften

Bymiljøetaten er ansvarlig for å etablere sykkelvei med fortau på strekningen.

Arbeidstid

Normalarbeidstid er fra mandag til torsdag fra kl. 07:00–19:00. Ved behov kan det også jobbes fredager.

Entreprenør: Østlandske Vei og Betong (ØVB)

Rolf Jarle Johansen
Nabokontakt
E-post

Bymiljøetaten

Lars Olav Farstad
Prosjektleder
Telefon