Ulvenveien – tilrettelegging for syklende og gående

I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien

Hva skal vi gjøre?

I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien, en strekning på cirka 500 meter.

Det er bygget sykkelfelt i motbakken opp forbi avkjøringa til Østre Aker kirke. Ved krysset med Ulvensplitten blir det systemskifte hvor sykkelvei med fortau ledes over til venstre side, sett nordover (se illustrasjoner). Denne løsningen opprettholdes over Ulvenveien bru og opp til krysset med Standardveien, der prosjektet slutter.

Det skal bygges toveis sykkelvei på vestsiden av boa
Broa over motorveien bli endret ganske betydelig. Østlig fortau fjernes og kjørefeltene flyttes helt øst på broa. På vestsiden opprettholdes dagens fortau og det bygges toveis sykkelvei mellom fortau og veibane. Kreditering: Oslo kommune/Bymiljøetaten.

Fra Karl Staffs vei og 140 m nordover blir det fortsatt sykling i blandet trafikk. Hele prosjektstrekningen vil få ny asfalt og bedre belysning.

Hvor skjer det?

Når skjer det?

Anleggsarbeidene startet ved Karl Staffs vei i gangveien langs Østre Aker kirkegård i begynnelsen av april 2025. Per starten av november er utbedringene fra Karl Staffs til påkjøringsrampe til E6 komplett.

Det er satt opp tung sperring langs fortauet over brua, fra Standardveien til innkjøring til Ulvenveien 111. Asfalten på brua skal fjernes før det legges ny membran, legger nye rør og kabler, før vi bygger nytt fortau og ny sykkelvei. Mens vi arbeider på vestsiden av brua ledes fotgjengere over på det østlige fortauet. Det er krav om tofelts biltrafikk over brua gjennom hele anleggsperioden.

Ferdig gangvei mellom kirkegård og Ulvenveien.
Prosjektet har gjort seg ferdig på begge sider av gata fra Karl Staffs vei til påkjøringsrampe mot E6. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.
Bilde av den rød sykkelveien som starter omtrent ved avkjøring til Ulvenveien 125.
Sykkelveien starter omtrent ved avkjøring til Ulvenveien 125. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.
Rød sykkelvei som krysser Ulvenveien over til motsatt side av gata.
Ved Ulvenveien 111 skjer et såkalt systemskifte hvor sykkelveien krysser til motsatt side, og fortsetter på vestsiden av gata. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.
En gravemaskin og to arbeider som jobber med å byge holdeplass og sykkelvei.
Fra Ulvenveien 111 mot brua gjenstår det å bygge holdeplass og sykkelvei. Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.
Markert trasé som myke trafikanter må benytte alternativ på østsiden av anleggsarbeidene
Inntil nytt fortau er etablert på vestsiden av brua vil myke trafikanter ledes til bruas østside (merket grønt). Kreditering: Bymiljøetaten / Oslo kommune.

Når skal prosjektet være ferdig?

Prosjektet skal etter planen være ferdig høsten 2026.

Hvorfor gjør vi dette?

Ulven gjennomgår store endringer. Det har i lang tid vært et logistikk- og lagerområde hvor veisystemene har vært dominert av tung trafikk, lite tilrettelagt for gående og syklende. Nå har Ulven blitt en mer levende del av byen bestående av kontorbygg, boliger, skoler og generelle sentrumsfunksjoner.

Som følge av endringene forventes stor økning av antall gående, syklende og kollektivreisende. Som følge av utviklingen har Bymiljøetaten fått i oppdrag å tilpasse Ulvenveien til den vedtatte gåstrategien for Oslo (2023). Målet i strategien er at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene.

Ulvenveien inngår også i Plan for sykkelveinettet, og er en viktig forbindelse mellom Hovinbyen og Teisen, Tvetenveien og Bryn, i tillegg til å være en lokal hovedfartsåre.

Prosjektets hovedgrep er å oppnå en sikker og godt framkommelig løsning for myke trafikanter langs Ulvenveien, separat fra øvrig trafikk. Sykkelveien anlegges på motsatt side for de tungt trafikkerte kryssene med Persveien og Ulvensplitten.

Hvem er ansvarlig for prosjektet?

Bymiljøetaten er ansvarlig for å etablere sykkelvei med fortau på strekningen.

Arbeidstid

Normalarbeidstid er fra mandag til torsdag fra kl. 07:00–19:00. Ved behov kan det også jobbes fredager.

Entreprenør: Østlandske Vei og Betong (ØVB)

Nabokontakt
Rolf Jarle Johansen
E-post

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Lars Olav Farstad
Telefon