Forprosjekt Hausmannsgate og Maridalsveien

Målsetningen er å bedre forholdene for gående, syklister og kollektivtrafikken i Hausmanns gate og nedre Maridalsveien. Deler av Fredensborgveien, Rosteds gate og Osterhaus gate inngår i tiltaksområdet.

  • Bydel Grünerløkka; Byutviklings- og næringskomiteen, 2. juni, 2025
  • Bydel St. Hanshaugen; Komiteen for «Folkehelse og nærmiljø» 10. juni, 2025

Første del av forprosjektet med mål om å bedre forholdene for gående, syklister og kollektivtrafikken i Hausmanns gate og nedre Maridalsveien er nå avsluttet. Deler av Fredensborgveien, Rosteds gate og Osterhaus gate inngår i tiltaksområdet.

Hva skal vi gjøre?

I forprosjektets første del har Bymiljøetaten kartlagt mulighetene for å bedre legge til rette for gående og syklende, i tillegg til å få etablert en sammenhengende sykkeltrase fra Maridalsveien til Grønland. Fasen var basert på en en trafikkanalyse og operasjonalisering av Konseptvalgutredningen Sykkeltilrettelegging i Hausmannsgate og Maridalsveien (2021) for å kartlegge muligheter og løsninger.

Forprosjektets fase to starter nå opp med regulering og prosjektering. I løpet av 2026 planlegger vi å informere om mulige løsninger, varsle om oppstart av reguleringsplan og gjennomføre åpent møte for innbyggerne og interesserte. Muligheter for en oppstart av tilrettelegging i sidegatene før 2030 vil bli kartlagt i denne fasen av forprosjektet. Prosjektet har en planlagt ferdigstilling i 2030.

Hvordan skal vi gjøre det?

Som en del av forprosjektet første del ble det vurdert hvilke behov brukere av gatene har gjennom ulike behovskartlegginger. Prosjektets trafikkanalyse vurderte konsekvenser av fremkommeligheten ved de ulike kartlagte alternativene.

Behovskartleggingen viste mulighetene for å etablere sykkelfelt i Hausmanns gate med mål om å ikke redusere fremkommeligheten for verken kollektivtransport eller biler. Videre at det kan være et godt fremkommelighetstiltak å etablere signalregulert kryss i Maridalsveien x Fredensborgveien.

Alle berørte innbyggere i området ble invitert til å svare på en spørreundersøkelse 9. mai, 2025.

Se resultatene fra spørreundersøkelsen. (PDF, 2.1MiB)

Grovt kan vi inndele innspillene som kom inn i tre hovedkategorier:

  • De som ønsker bedre tilrettelegging for gående, grønt og byliv, til fordel for både syklende og kjørende. Her omhandler innspillene ønsker om redusert hastighet for alle trafikantgrupper, og at gaten i større grad blir tilrettelagt for gående og byliv, med bredere fortau og mer grønt. Det er mange innspill om at både bilister og syklister (inkludert elsyklister og elsparkesyklister) opptrer lite hensynsfullt overfor gående.
  • De som ønsker økt sikkerhet og tilrettelegging for syklende. Strekningen oppleves av mange syklende som konfliktfylt, og et område der man som syklende føler seg utrygg i møte med harde trafikanter.
  • De som ønsker økt fremkommelighet for kjørende, og bedre muligheter for parkering.

I forprosjektfase to skal vi nå kartlegge videre for å ta stilling til utforming og plassering av kantstopp, vegetasjon og grøntareal i tilknytning til veianlegget.

Hvor skjer det?

Prosjektområdet er Hausmanns gate fra krysset i Nylandsveien til krysset Maridalsveien/Fagerborgveien. I tillegg inngår deler av Fredensborgveien, Rosteds gate, Møllergata og Osterhaus gate og der det kartlegges muligheter for å etablere en egen og mer tilrettelagt løsning for syklende på grunn av et smalt gatesnitt i øvre del av Hausmanns gate.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å tilrettelegge for myke trafikanter på strekningene er å bedre fremkommeligheten gående og tilrettelegging for syklende mellom nord og sørøst via Oslo sentrum. Dette er en viktig hovedtrasé i sykkelveinettet. Sykkelfelt i Fredensborgveien vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i Maridalsveien, Møllerveien, Torggata, Bernt Ankers gate, Chr. Kroghs gate og Nordbygata, samt mot fremtidige sykkelfelt i Møllergata mot sørvest, Markveien mot sørøst og Grønland i sør.

Tilretteleggingen er viktig for å øke trafikksikkerheten for syklende og redusere omfanget av sykling på fortauet i arbeidet med å utvikle en gangvennlig bystruktur og sikre omgivelser for de gående i tråd med Oslo kommunes gåstrategi.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategien for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.

Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Hvem er ansvarlig?

  • Bymiljøetaten
  • Norconsult er ansvarlig for Konsekvensutredningen for sykkeltilrettelegging i Maridalsveien og Hausmannsgate (KVU, 31.5.2021). De var også prosjekterende i forprosjektfasen del 1 og ansvarlig for gjennomføringen av trafikkanalysen og spørreundersøkelsen blant innbyggerne i tiltaksområdet i 2025.
  • Det blir utlyst ny konkurranse på Doffin for å tilknytte prosjekterende rådgiver for forprosjektets del to i løpet av desember 2025.

Kostnadsestimat

Prosjektets kostnadsestimat er 20 millioner kroner og omfatter forprosjektets fase 1 og 2.

Hva skjer når?

Vår og sommer 2025

  • Fase 1 av prosjektet startet, med planlagt ferdigstillelse i slutten av august
  • Medvirkning med nødetatene
  • Varsling av oppstart av forprosjektet til innbyggerne langs strekningene i tiltaksområdet
  • Uke 19 og 20: Gjennomføring av en spørreundersøkelse i regi av Norconsult 9-17. mai.
  • Uke 23 og 24: Presentasjon for bydelspolitikerne i komiteene i bydel Grünerløkka og St. Hanshaugen

Høsten 2025

  • Oppstart av forprosjektets fase 2 som omfatter forprosjekt, regulering og prosjektering
  • Utlysning av prosjekterende for fase 2

2026

  • Informasjon om prosessen i fase 2 og mulige løsninger
  • Varsling og oppstart av reguleringsplan for området
  • Invitasjon til åpent møte for å vise frem forslag og få innspill

2030

  • Planlagt ferdigstilling

Kontakt

Bymiljøetaten