Parkgate i Seilduksgata

Bymiljøetaten er nå i ferd med å ferdigstille en del av Seilduksgata som en parkgate. Strekningen mellom Falsens gate og Københavngata utvikles nå til å bli en grønn mikropark. 

I juli og august ble det gjennomført en undersøkelse for å kartlegge innbyggernes ønsker for Parkgata. 225 innbyggere besvarte undersøkelsen og kom med innspill og behov.

De aller fleste respondentene svarte at de ønsket mer grønt, flere blomster og flere sitteplasser i Seilduksgata.

Noen beboere og besøkende uttrykte motstand mot ytterligere reduksjon av bilparkering.

Se oppsummering av undersøkelsen under "Hva skjer når i 2025 - høst" nedenfor.

Hva skal vi gjøre?

Gaten er nå i ferd med å utvikles til en mikropark ved å tilføre typiske parkelementer og kvaliteter. Strekningen er opparbeidet som et grønt byrom ved hjelp av en variasjon av planter og blomster som vil styrke det biologiske mangfoldet og bedre overvannshåndteringen. Parkgata er utviklet for å bidra til et triveligere nabolag og tilrettelegge for opphold og aktivitet for innbyggerne.

Valg av gate og innhold er basert på innspill fra bydelen, FAU og innbyggerne, en undersøkelse og kartlagte muligheter for utvikling.

Gaten vil alltid være tilgjengelig for nødetater og samfunnskritiske funksjoner.

Hvordan jobber vi med innholdet i gata?

Illustrasjonene viser grovt hvordan gata er i ferd med å ferdigstilles med en fordeling av areal for opphold, lek, beplantning, gange og sykkel. Tilbakemeldingene vi fikk på undersøkelsen er tatt videre inn i planleggingen av innholdet. 66 prosent av innbyggerne svarte at de ønsket mer grønt, og en stor andel ønsket seg flere blomster. Tilbakemeldingene vil tydelig komme til uttrykk i bedene som vil skape et grønt uttrykk gjennom hele året.

Tilrettelegging for opphold og plassering av benker er også under utvikling, og det planlegges egne områder i gata for aktivitet for barn i alle aldre. Benker inntil lekeområdet for barna blir prioritert.

Det kom også et klart uttrykk om at flere opplevde strekningen som mørk og utrygg om kvelden. For å løse dette er det iverksatt et arbeid for å se på ulike muligheter for hvordan belysningen skal etableres for å skape et oversiktlig og hyggelig byrom, også når det er mørkt.

Hvor skjer det?

Seilduksgata mellom Falsens gate og Københavngata er en blindvei på ca. 715 kvadratmeter og ligger i bydel Grünerløkka.

Hvorfor gjør vi dette?

Seilduksgata mellom Falsens gate og Københavngata fremsto som en lite innbydende og slitt bakgate, preget av ujevne asfaltflater, noe parkering og forsøpling. Som blindvei med begrenset sikt og plassering av returpunkt for glass og metall, søppelkasser og pakkebokscontainere ble området opplevd som utrygt og lite tilgjengelig. Dette var særlig utfordrende fordi strekningen utgjør en del av en viktig skolevei, men manglet både tilstrekkelig belysning og gode løsninger for gående og syklende. I sin tidligere form ble området i liten grad benyttet av andre enn de som er nødt til å gå der.

Strekningen ligger nærme Grünerhallen, Dælenenga idrettsplass, Grünerløkka skole og Seilduken barnehage. Mange av byrommene i nærheten har organisert aktivitet.

I det siste året har gata vært brukt til riggområde for anleggsarbeidet i Helgesens gate, Københavngata og Sofienberggata. Bymiljøetaten vil opprettholde sperringene og vil ikke gjeninnføre de 12 gateparkeringsplassene som har vært i blindveien tidligere.

Tilrettelegging for opphold og plassering av stedstilpassede benker er utviklet, og det er tilrettelagt egne områder i gata for aktivitet for barn i alle aldre. Benker inntil lekeområdet er prioritert slik at de voksne kan sitte i nærheten.

Det kom også et klart uttrykk om at flere opplevde strekningen som mørk og utrygg om kvelden.

Derfor er det utviklet et tilpasset lyskonsept for å skape et hyggelig byrom både på dagen og når det er mørkt. Lyskildene er etablert med armatur der lyskilden er vendt ned mot innholdet på bygulvet for å skape stemning, men også for å skjerme beboere og dyreliv. Lysstolpene og den oppgraderte støyskjermen inn mot barnehagen har fått samme farge som den røde teglsteinen på Freia-bygget og gir parkgata en tydelig stedsidentitet.

Hvem er ansvarlig?

Tiltakshaver: Bymiljøetaten

Utførende entreprenører: Hadeland Maskindrift AS

Elektro: Omexom

Anleggsgartner: Agaia AS

Hva skjer når i 2025?

Vår

  • Oppstart medvirkning

Sommeren

  • 2.7.2025: Gjennomføring av undersøkelse der både naboer og forbipasserende ble invitert til å delta
  • Prosjektering
  • FAU ved Grünerløkka skole disponerte gatearealet for aktivitet i sommerferien.
  • Ladestasjonene ble fjernet og vil bli flyttet til en ny lokajson i nærheten som blir bestemt våren 2026.

Høst

Les mer

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Brumilda Miftari, merk henvendelsen med 25/58646.
Telefon