Parkgate i Seilduksgata
Bymiljøetaten bygger om en del av Seilduksgata til å bli en parkgate. Strekningen mellom Falsens gate og Københavngata utvikles nå til å bli en grønn mikropark.
I juli og august gjennomførte vi en undersøkelse for å kartlegge innbyggernes ønsker for Parkgata. 225 innbyggere besvarte undersøkelsen.
- De aller fleste respondentene svarte at de ønsker mer grønt, flere blomster og flere sitteplasser i Seilduksgata.
- Noen beboere og besøkende uttrykte motstand mot ytterligere reduksjon av bilparkering.
Se oppsummering av undersøkelsen under "Hva skjer når i 2025 - høst" nedenfor.
Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften
Gaten utvikles til en mikropark ved å tilføre typiske parkelementer og –kvaliteter. Strekningen opparbeides som et grønt byrom ved hjelp av en variasjon av planter og blomster for å styrke det biologiske mangfoldet og bedre overvannshåndteringen. Parkgata skal bidra til et triveligere nabolag og tilrettelegge for opphold og aktivitet for innbyggerne.
Valg av gate og innhold er basert på innspill fra bydel, FAU og innbyggerne, en undersøkelse og kartlagte muligheter for utvikling.
Gaten vil alltid være tilgjengelig for nødetater og samfunnskritiske funksjoner.
Hvordan jobber vi med innholdet i gata?Kopier lenke til denne overskriften
Illustrasjonene viser grovt hvordan gata nå er i ferd med bygges opp med en fordeling av areal for opphold, lek, beplantning, gange og sykkel. Tilbakemeldingene vi fikk på undersøkelsen er tatt videre inn i planleggingen av innholdet. 66% av innbyggerne svarte at de ønsket mer grønt, og en stor andel ønsket seg flere blomster. Dette er klare tilbakemeldinger som vil vises på plantelisten for å skape et grønt uttrykk gjennom hele året.


Tilrettelegging for opphold og plassering av benker er også under utvikling, og det planlegges egne områder i gata for aktivitet for barn i alle aldre. Benker inntil lekeområdet for barna blir prioritert.
Det kom også et klart uttrykk om at flere opplevde strekningen som mørk og utrygg om kvelden. For å løse dette er det iverksatt et arbeid for å se på ulike muligheter for hvordan belysningen skal etableres for å skape et oversiktlig og hyggelig byrom, også når det er mørkt.
Hvor skjer det?Kopier lenke til denne overskriften
Seilduksgata mellom Falsens gate og Københavngata er en blindvei på ca. 715 kvadratmeter og ligger i bydel Grünerløkka.
Hvorfor gjør vi dette?Kopier lenke til denne overskriften
Seilduksgata mellom Falsens gate og Københavngata fremstår i dag som en lite innbydende og slitt bakgate, preget av ujevne asfaltflater, noe parkering og betydelig forsøpling. Som blindvei med begrenset sikt og plassering av returpunkt for glass og metall, søppelkasser og pakkebokscontainere oppleves området som utrygt og lite tilgjengelig. Dette er særlig utfordrende fordi strekningen utgjør en del av en viktig skolevei, men mangler både tilstrekkelig belysning og gode løsninger for gående og syklende. I sin nåværende form benyttes området i liten grad av andre enn de som er nødt til å gå der.
Strekningen ligger nærme Grünerhallen, Dælenenga idrettsplass, Grünerløkka skole og Seilduken barnehage. Mange av byrommene i nærheten har organisert aktivitet.
I det siste året har gata vært brukt til riggområde for anleggsarbeidet i Helgesens gate, Københavngata og Sofienberggata. Bymiljøetaten vil opprettholde sperringene og vil ikke gjeninnføre de 12 gateparkeringsplassene som har vært i blindveien tidligere.
Parallelt med at Bymiljøetaten jobber med ny utforming av gata lar vi FAU ved Grünerløkka skole disponere veiarealet sommeren 2025
Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften
Tiltakshaver: Bymiljøetaten
Utførende entreprenører: Hadeland Maskindrift AS
Elektro: Omexom
Anleggsgartner: Agaia AS
Hva skjer når i 2025?Kopier lenke til denne overskriften
Vår
- Oppstart medvirkning
Sommeren
- Gjennomføring av undersøkelse, sendes ut til alle naboer 2.7.2025, er lagt inn på kommunes medvirkningsportal og gjøres tilgjengelig i gata slik at forbipasserende kan delta.
- Prosjektering
- FAU ved Grünerløkka skole disponerer gatearealet sommeren 2025.
- Uke 31: Fjernes ladestasjonene og reetableres på en ny lokasjon i nærheten. Sted er ennå ikke bestemt, men informasjon kommer så raskt vi vet.
Høst
- 22. august: Spørreundersøkelse avsluttet og svarene oppsummert: Hvordan kan Seilduksgata bli en grønn, attraktiv og trygg parkgate?
- 1. september: Oppstart arbeid
- Medio november: Ferdigstilling av oppgraderingen
Byggeperiode:
- Arbeidet vil foregå i arbeidstiden og vil ikke medføre tiltak som innebærer krav om støyvarsling.
- I uke 36 starter Hadeland Maskindrift opp arbeider med å fjerne asfalt, legging av kantstein og klargjøring for asfaltering.
- Ukene 37 og 38: I disse ukene blir strekningen asfaltert og det blir gravd ut og bygget opp høyder for å etablere grøntområde.
- Ukene 39-42: I denne perioden blir det lagt ut jord, etablert belegg og opparbeidet plassbygde benker.
- Ukene 43-46: I de siste fire ukene av arbeidet vil det utføres overflatearbeid med planting av grønt og opparbeidelse av parkmiljø frem til planlagt ferdigstillelse av parkgaten i midten av november.
Les mer
-
Oslo kommunes handlingsplan for økt byliv 2018 - 2027 - Mål om bedre opplevelseskvaliteter i byrommene og gatene våre
-
Mål om klimatilpasning og overvannshåndtering - Klimatilpasningsstrategi for Oslo kommune
-
Mål om økt gangeandel – Oslo kommunes gåstrategi
-
Mål om økt biologisk mangfold i byen - Handlingsplan for biologisk mangfold i Oslo Byrådssak 1080/23
-
Oslotrær - Mål om flere trær i byen