Romsåsveien – sykkeltilrettelegging

Bymiljøetaten jobber med et prosjekt for å bedre tilretteleggingen for syklister og fotgjengere langs Romsåsveien, fra rundkjøringen østover til Trondheimsveien.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten arbeider med et prosjekt for å etablere sykkelvei med fortau langs Romsåsveien mellom rundkjøringen ved Grorud sentrum og opp til Trondheimsveien. Prosjektet er nå i gjennomføringsfase.

I tillegg til å legge bedre til rette for fotgjengere og syklister mellom Grorud sentrum og Romsås, har man i forprosjektet blant annet vurdert:

  • Behov for holdeplassutbedringer
  • Behov for bedre overvannshåndtering
  • Behov for økt belysning

Romsåsveien er i dag opparbeidet med brede kjørefelt og ensidig fortau med bredde på rundt 2,5 meter. Skiltet hastighet er 50 km/t. Det ble høsten 2023 satt opp skilting om parkeringsforbud langs deler av Romsåsveien og det har blitt opparbeidet et krysningspunkt over Romsåsveien mot gangveien som fører til Trondheimsveien.

Under forprosjektfasen har det blitt utarbeidet en forprosjektrapport med anbefalte løsninger med tegninger. I den anbefalte løsningen foreslås det å forskyve kjørebane mot Trondheimsveien slik at man får plass til sykkelvei med fortau og overvannshåndtering på nordsiden av Romsåsveien. Mellom rundkjøring og Ravnkollbakken vil fortauet få en bredde på 3 meter og sykkelveien 4 meter. Ny kjørebane vil ha en bredde på 7 meter. Øst for Ravnkollbakken er det behov for å redusere bredde på fortau til 2,5 meter og sykkelvei til 3 meter. Mellom sykkelvei og kjørebane er det en grøft med varierende bredde på 1,5- 2 meter som både vil fungere som buffer mellom kjørende og syklende samt håndtere overvann.

Se plantegning for prosjektstrekningen her

Hvor skjer det?

Prosjektet befinner seg i bydel Grorud og strekker seg langs Romsåsveien fra rundkjøringen ved Grorud senter til Rommiskogen. Prosjektstrekningen er på rundt 850 meter.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt langs Romsåsveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Romsåsveien inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Grorud og Stovner.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Hvem er ansvarlig?

Oslo kommune ved Bymiljøetaten er tiltakshaver for prosjektet.

Hva skjer når?

Arbeidet med forprosjektet ble ferdigstilt vinteren 2025. Prosjektet er nå i gjennomføringsfasen, som vil pågå fra våren 2025 til høsten 2028. Denne fasen innebærer prosjektering, utarbeidelse av byggeplan, anskaffelse av entreprenør og selve anleggsperioden. Selve anleggsarbeidene vil trolig/tidligst starte opp våren 2027.

Prosjektsiden vil holdes løpende oppdatert underveis i prosjektet.

Miljø- og grunnundersøkelser

Det vil i begynnelsen av november gjennomføres miljø- og grunnundersøkelser langs Romsåsveien. Arbeidet blir gjennomført av Romerike Grunnboring.

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Solomon Hantal
Telefon