Omregulering av Ljabruveien
I februar 2024 vedtok bystyret plan for Ljabruveien. Hensikten er å forbedre kollektivfeltet mot krysset Enebakkveien/Nedre Prinsdalsvei.
Planforslaget lå ute til offentlig ettersyn fra 10. mai 2021 til 19. juli 2021. Det kom inn 18 bemerkninger.
Alle dokumenter i plansaken kan leses i saksinnsyn på Plan- og bygningsetatens hjemmesider.
Hva skal vi gjøre?
Det skal tilrettelegges for kollektivfelt på deler av strekningen, etableres rundkjøring ved kryssene til Mortensrudveien og Slimeveien, og utvide gangnettet til sykkelvei med fortau. Det vil samtidig sikres mer friområde langs Gjersrudbekken.
Se kart over delstrekning Mortensrudveien (JPG, 81.71KiB)
Planområdet er delt i to. Del 1 omfatter drøyt 600 meter av Ljabruveien fra Hauketokrysset og sørøstover forbi Mortensrudkrysset. Del 2 omfatter ca. 500 meter av Ljabruveien fra Enebakkveien og nordvestover forbi Slimeveien.
Se kart over delstrekning Slimeveien (JPG, 86.44KiB)
Hvilket oppdrag er det vi har fått?
I Byrådsavdeling for miljø og samferdsel sin bestilling til Bymiljøetaten av 4. januar 2018 vises det til byrådssak 174 av 1. september 2016 om områderegulering av Gjersrud/Stensrud. I denne områdeplanen er det i rekkefølgebestemmelsene stilt krav om kollektivfelt blant annet i Ljabruveien.
Rekkefølgebestemmelse § 13: Langs Ljabruveien skal det være etablert kollektivfelt i retning mot Hauketo minimum fra Mortensrudveien og kollektivfelt i retning fra Hauketo fra rundkjøringen til Bjørnholt skole til rundkjøringen med Enebakkveien.
Intensjonen med denne rekkefølgebestemmelsene er å legge til rette for tilstrekkelig kollektivdekning for første utbyggingstrinn på Gjersrud/Stensrud. Framkommelighet for matebuss mot Hauketo er en forutsetning for dette. Under bearbeidelse av prosjektet har det kommet frem at det er behov for trafikksikkerhetstiltak i kryssene Mortensrudveien og Slimeveien som har høye ulykkestall
Hvor skjer det?
Planområdet ligger i sin helhet i Søndre Nordstrand. Alle berørte eiendommer langs veien eies av Oslo kommune. Området er preget av natur og Gjersrudbekken som følger veien. Tidligere lå det små gårdsbruk og enkelte eneboliger langs veien, disse ble revet for en tid tilbake. På strekningen ligger adkomster inn til de store boligområdene Bjørndal og Mortensrud.
Hvorfor gjør vi dette?
Hovedformålet med planen er å etablere kollektivfelt slik at rekkefølgebestemmelsen i områdereguleringen for Gjersrud/Stensrud blir oppfylt. I tillegg innebærer planen sikkerhetstiltak i kryssene ved Slimeveien og ved Mortensrudveien som er ulykkesbelastede kryss.
Gang- og sykkelveien innenfor planområdene foreslås utbedret og plassert parallelt med veianlegget. Mellom gang- og sykkelvei og kjørevei foreslås det etablert et vegetasjonsbelte. Ved Klemetsrud foreslås det å regulere gang/sykkel-bru som forbinder gangvei fra Klemetsrud med veinettet sør for Ljabruveien. Brua vil redusere behovet for at gående og syklende skal krysse Ljabruveien i plan. Hensynet til omgivelsene fører til trafikkarealet må begrenses i bredden. Dette fører til at kollektivfelt bare foreslås inn mot viktige kryss i én kjøreretning.
Kryssene ved Mortensrudveien og Slimeveien foreslås ombygget til rundkjøringer. Dette gir både forbedret sikkerhet og resulterer i økt kapasitet og fremkommelighet.
Hvem er ansvarlig?
Det er Bymiljøetaten som er forslagsstiller, og Plan- og bygningsetaten som er planmyndighet. COWI har bistått som planfaglig rådgiver.
Hva skjer når?
Reguleringsforslaget ble vedtatt 28. februar 2024 av bystyret i Oslo kommune. Bymiljøetaten jobber nå med å lage og kvalitetssikre et styringsdokument med kostnadsoverslag for prosjektet. Når dette er på plass, og penger er bevilget, følger detaljprosjektering, rammetillatelse og kontrahering av entreprenør.
Byggestart blir tidligst høsten 2027 med ferdigstillelse ca. to år senere.
Andre prosjekter i området
- Konseptvalgutredning for driftssikker vei til Bjørndal
- Konseptvalgutredning (KVU) for Hauketo – Ljabru
Hvem er ansvarlig?
Bymiljøetaten er ansvarlig for reguleringsarbeidet.
