Tilrettelegging for sykkel i Løkkeveien og Dronning Mauds gate, samt enveiskjøring i Ruseløkkveien
Ring 1 stenger midlertidig. Vi iverksetter flere tiltak, deriblant sykkeltiltak i Løkkeveien og Dronning Mauds gate, samt enveiskjøring i Ruseløkkveien.
- 1. juli 2024 stengte Statens vegvesen Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk.
- Stengingsperioden er fra andre kvartal 2024 til andre kvartal 2027.
Konsekvenser
Arbeidet får store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo for naboer, næringsdrivende, de ulike trafikantgruppene og kollektivtrafikken.
For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten gjennomføre avbøtende tiltak i byen. Det vil si at de reduserer ulempene, men fjerner dem ikke.
Samlet sett skal tiltakene bidra til å redusere trafikken tilstrekkelig til at fremkommeligheten i byen kan opprettholdes på et forsvarlig nivå.
Hva skal vi gjøre?
-
Sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate tas bort i perioden Ring 1 er stengt for å gjøre plass til bussene.
-
Som kompenserende tiltak for fjerningen av sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate vil vi tilrettelegge for syklende med en ny løsning i Løkkeveien og Dronning Mauds gate
-
I Løkkeveien/Dronning Mauds gate vil vi lage en separat sykkelvei fra Løkkeveien og ned til eksisterende sykkelvei langs Nasjonalmuseet, som kobler seg på sykkelveien over Rådhusplassen.
-
Som en del av etableringen av sykkelveien vil også krysset mellom Ruseløkkveien, Løkkeveien og Dronning Mauds gate strammes inn, slik at det blir kortere avstand for gående å krysse over veien.
-
I Ruseløkkveien blir det enveiskjøring i sørvestgående retning fra Løkkeveien til Cort Adelers gate.
-
To HC-plasser flyttes fra Dronning Mauds gate til Ruseløkkveien.
Hvor skjer det?
Trykk på de blå markørene på kartet for å lese om tiltakene.
Hvorfor gjør vi det?
Statens vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 innebærer store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo sentrum. For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten sette inn flere avbøtende tiltak i byen.
Avbøtende tiltak
Formålene med Bymiljøetatens avbøtende tiltak er å:
- sikre fremkommelighet for nødetatene og andre kritiske funksjoner
- skjerme boliggatene nord for Ring 1 for økt biltrafikk
- opprettholde et trafikksikkert og fremkommelig tilbud for gående og syklende
- opprettholde fremkommeligheten for kollektivtrafikken
Regionbussene som vanligvis bruker Ring 1 på vei fra vest til Oslo bussterminal har behov for midlertidige reguleringsplasser (steder for korte stopp og pause).
Henrik Ibsens gate vil i anleggsperioden tilrettelegges for syv slike plasser. For å få til dette, må sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate fjernes til fordel for bussoppstilling. Det er derfor nødvendig å finne alternative traséer for syklende mens Ring 1 er stengt. Hensikten med tiltakene i Løkkeveien og Dronning Mauds gate er å sikre en god kobling for syklende mellom Rådhusplassen og Parkveien/Henrik Ibsens gate mens arbeidene pågår.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
- Oslo kommunes satsing på sykkel
- Bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel
- Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Når skjer det?
Arbeidene startet opp i Dronning Mauds gate i månedsskifte mai/juni 2024. Flyttingen av HC-plassene fra Dronning Mauds gate til Ruseløkkveien og enveiskjøringen skjedde i begynnelsen av juni. I oktober ble det lagt rød asfalt i sykkelveien. Legging av gatestein på utvidet fortau i Løkkeveien vil pågå gjennom vinteren.
Relevante lenker og prosjekter i nærheten
-
Informasjon om stengingen av Ring 1 på Statens vegvesens nettsider
-
Informasjon om Bymiljøetatens avbøtende tiltak i forbindelse med stengingen av Ring 1
-
Hva betyr Ring 1-stengingen for deg som reiser kollektivt? Les mer på Ruter sine sider.
- Plan- og reguleringsarbeid for Henrik Ibsens gate og Løkkeveien (adskilt fra Ring 1-prosjektet, og prosjektene har ingen påvirkning på hverandre.)
Kontakt
Prosjektleder for Bymiljøetatens arbeid med Ring 1 Marit Stadheim Telefon: 23 48 20 30 E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no (E-post merkes Ring 1)