Stensberggata og Holbergs gate – tilrettelegging for buss og sykkel
Ring 1 stenger midlertidig. Vi iverksetter flere tiltak, deriblant tilrettelegging for buss og sykkel i Stensberggata, Holbergs gate og Pilestredet.
- 1. juli 2024 stengte Statens vegvesen Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk.
- Stengingsperioden er fra andre kvartal 2024 til andre kvartal 2027.
Konsekvenser og ulemper
Arbeidet får store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo for naboer, næringsdrivende, de ulike trafikantgruppene og kollektivtrafikken.
For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten gjennomføre avbøtende tiltak i byen. Det vil si at de reduserer ulempene, men fjerner dem ikke.
Samlet sett skal tiltakene bidra til å redusere trafikken tilstrekkelig til at fremkommeligheten i byen kan opprettholdes på et forsvarlig nivå.
Nye tiltak i 2025
Etablering av fartshump i Stensberggata
Det er behov for fartsreduserende tiltak, og det planlegges etablering av asymmetrisk hump i gata. For å opprettholde fremkommeligheten for buss, bygger vi en side av humpen om gangen, slik at en kjørebane holdes åpen. Sykkelfeltet opphører i byggeperioden. Hele prosessen vil ta noen dager. Dato for oppstart vil varsles når det nærmer seg.
I februar 2025 leverte Bymiljøetaten en evalueringsrapport som så på etatens avbøtende tiltak. Rapporten viste at tiltakene har bidratt til å forbedre situasjonen sammenlignet med referansealternativet. Tiltakene har forhindret at boligområdene nord for Ring 1 ble erstatningstrasé for Ring 1.
Likevel viser tellingene at det har blitt stor ustabilitet i området nord for Ring 1. Noen gater har fått en stor økning, mens andre gater har fått en stor nedgang. Det er også registrert mye ulovlig kjøring.
I forbindelse med evalueringen ble det gjennomført telling med radar som også måler fart i Stensberggata. Disse målingene viste en gjennomsnittsfart på 41m/t som er 11km høyere enn fartsgrensen på 30km/t. Det er derfor behov for fartsreduserende tiltak.
Hva har blitt gjort?
- Enveisregulering av Stensberggata østover fra Holbergs gate til Ullevålsveien.
- I Stensberggata ble det etablert sykkelfelt i begge retninger for å sikre trygge forhold for syklende som vil dele veien med bussen.
- I Holbergs gate ble sykkelfeltet fjernet ned mot Pilestredet. Sykkelfeltet opp gata ble forlenget ned til krysset.
- Krysset Holbergs gate/Pilestredet tilpasses svingende buss fra Pilestredet opp Holbergs gate med justering av kantsteinslinja og sykkelfelt.
- Ny holdeplass for buss 37 ble etablert utenfor OsloMet i Pilestredet.
- Parkeringsplassene i Holbergs gate og Stensberggata mellom Pilestredet og Ullevålsveien fjernes. Unntaket er fire avgiftsplasser som etableres i enden av Stensberggata mot Ullevålsveien.
- Bildelingsplassene som befant seg i Stensberggata ble flyttet til gater i nærheten. Ladeplasser til elbil vil ikke være tilgjengelig under tiltaksperioden.
- Muligheter for varelevering flyttes fra Stensberggata til Dalsbergstien.
- HC-plasser ble flyttet til Sofies gate og Glückstads gate.
Fjerning av parkeringsplasser.
- 68 beboerparkeringer ble fjernet i mai.
- 4 nye avgiftsplasser etableres øverst i Stensberggata i løpet av juni.
- 7 bildelingsplasser flyttes til andre steder i nærområdet, for eksempel ved Martinius Lørdahls plass.
- To HC-parkeringer flyttes til Glückstads gate
- To HC-parkeringer flyttes til Sofies gate
Sykkelfeltet som blir etablert langs Pilestredet park vil være et permanent tiltak, mens sykkelfeltet i motsatt retning vil være et midlertidig tiltak som vil opphøre når gata blir toveiskjørt igjen når Ring 1 åpnes.
Det vil også bli innført noen justeringer i krysset ved Holbergs gate. For å unngå konflikter mellom bussen og syklende, vil sykkelfeltene i dette krysset ledes opp på fortau som en midlertidig løsning som er ment for å ivareta trafikksikkerheten i møte med bussen. Hjørnefortauet mot Pilestredet park vil også innsnevres med ca. 1 meter for å gi bussen bedre plass til å svinge opp gata.
Se mer under “når skjer det”.
Hvor skjer det?
Hvorfor gjør vi det?
Statens vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 innebærer store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo sentrum. For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten sette inn flere avbøtende tiltak i byen.
Formålene med Bymiljøetatens avbøtende tiltak:
- Sikre fremkommelighet for nødetatene og andre kritiske funksjoner
- Skjerme boliggatene nord for Ring 1 for økt biltrafikk
- Opprettholde et trafikksikkert og fremkommelig tilbud for gående og syklende
- Opprettholde fremkommeligheten for kollektivtrafikken
Stensberggata har blitt valgt som alternativ trasé for omlegging av 37-bussen, på grunn av tilgjengelig gatebredde, og et veidekke som tåler en leddbuss med hyppige avganger. Det skal enveisreguleres østover for biltrafikk. Når Ring 1 åpnes igjen, vil Stensberggata igjen få toveistrafikk.
Stensberggata ligger inne i Plan for sykkelveinettet som strekning tilrettelagt for sykling i blandet trafikk innen 2025. Ettersom strekningen ligger i en stigning på opptil 6 graders helning er det ikke ønskelig at syklende østover deler areal med øvrig motorisert trafikk, også etter gjenåpningen av Ring 1. Bymiljøetatens vurdering er derfor at det er nødvendig å etablere et permanent sykkelfelt i forlengelse av Holbergs gate frem til innkjørsel til Stensberggata 10. Her er det mulig for syklende å flettes inn i øvrig trafikk før krysset i Ullevålsveien, ettersom det er et flatere strekk over dette kvartalet.
Som følge av enveisreguleringen og busstrafikken under stengingen vil det være kritisk å gi syklende et eget kjøreareal vestover for å ivareta trafikksikre forhold. Sykkelfeltet vestover er midlertidig, mens sykkelfeltet østover er permanent.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Etter planen vil vi på sikt kunne utvide fortausbredden tilbake til opprinnelig størrelse, og vi vil også utjevne fortausbreddene i krysset ved Ullevålsveien/Akersgata for å sikre plass til syklende i begge retninger, samt gode løsninger for gående på begge sider av krysset.
- Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Når skjer det?
Deler av arbeidet, slik som bygging av krysset og legging av kantstein, ble gjennomført vinteren 2023/2024. Fra 16. mai ble det skiltet parkering forbudt i Stensberggata. Gata ble asfaltert i månedsskiftet mai/juni. Holbergs gate ble asfaltert i løpet av uke 25. Hele strekningen får ny oppmerking innen 1. juli.
Relevante lenker og prosjekter i nærheten
- Informasjon om stengingen av Ring 1 på Statens vegvesens nettsider
- Informasjon om Bymiljøetatens avbøtende tiltak i forbindelse med stengingen av Ring 1
- Hva betyr Ring 1-stengingen for deg som reiser kollektivt? Les mer på Ruter sine sider.
Kontakt
Prosjektleder for Bymiljøetatens arbeid med Ring 1 Marit Stadheim Telefon: 23 48 20 30 E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no (E-post merkes Ring 1)