Stensberggata og Holbergs gate – tilrettelegging for buss og sykkel

Ring 1 stenger midlertidig. Vi iverksetter flere tiltak, deriblant tilrettelegging for buss og sykkel i Stensberggata, Holbergs gate og Pilestredet.

  • 1. juli 2024 stengte Statens vegvesen Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk.
  • Stengingsperioden er fra andre kvartal 2024 til andre kvartal 2027.

Konsekvenser og ulemper

Arbeidet får store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo for naboer, næringsdrivende, de ulike trafikantgruppene og kollektivtrafikken. ​

For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten gjennomføre avbøtende tiltak i byen. Det vil si at de reduserer ulempene, men fjerner dem ikke.

Samlet sett skal tiltakene bidra til å redusere trafikken tilstrekkelig til at fremkommeligheten i byen kan opprettholdes på et forsvarlig nivå.

Nye tiltak i 2025

Etablering av fartshump i Stensberggata

Det er behov for fartsreduserende tiltak, og det planlegges etablering av asymmetrisk hump i gata. For å opprettholde fremkommeligheten for buss, bygger vi en side av humpen om gangen, slik at en kjørebane holdes åpen. Sykkelfeltet opphører i byggeperioden. Hele prosessen vil ta noen dager. Dato for oppstart vil varsles når det nærmer seg.

I februar 2025 leverte Bymiljøetaten en evalueringsrapport som så på etatens avbøtende tiltak. Rapporten viste at tiltakene har bidratt til å forbedre situasjonen sammenlignet med referansealternativet. Tiltakene har forhindret at boligområdene nord for Ring 1 ble erstatningstrasé for Ring 1.

Likevel viser tellingene at det har blitt stor ustabilitet i området nord for Ring 1. Noen gater har fått en stor økning, mens andre gater har fått en stor nedgang. Det er også registrert mye ulovlig kjøring.

I forbindelse med evalueringen ble det gjennomført telling med radar som også måler fart i Stensberggata. Disse målingene viste en gjennomsnittsfart på 41m/t som er 11km høyere enn fartsgrensen på 30km/t. Det er derfor behov for fartsreduserende tiltak.

Hva har blitt gjort?

  • Enveisregulering av Stensberggata østover fra Holbergs gate til Ullevålsveien.
  • I Stensberggata ble det etablert sykkelfelt i begge retninger for å sikre trygge forhold for syklende som vil dele veien med bussen.
  • I Holbergs gate ble sykkelfeltet fjernet ned mot Pilestredet. Sykkelfeltet opp gata ble forlenget ned til krysset.
  • Krysset Holbergs gate/Pilestredet tilpasses svingende buss fra Pilestredet opp Holbergs gate med justering av kantsteinslinja og sykkelfelt.
  • Ny holdeplass for buss 37 ble etablert utenfor OsloMet i Pilestredet.
  • Parkeringsplassene i Holbergs gate og Stensberggata mellom Pilestredet og Ullevålsveien fjernes. Unntaket er fire avgiftsplasser som etableres i enden av Stensberggata mot Ullevålsveien.
  • Bildelingsplassene som befant seg i Stensberggata ble flyttet til gater i nærheten. Ladeplasser til elbil vil ikke være tilgjengelig under tiltaksperioden.
  • Muligheter for varelevering flyttes fra Stensberggata til Dalsbergstien.
  • HC-plasser ble flyttet til Sofies gate og Glückstads gate.

Fjerning av parkeringsplasser.

  • 68 beboerparkeringer ble fjernet i mai.
  • 4 nye avgiftsplasser etableres øverst i Stensberggata i løpet av juni.
  • 7 bildelingsplasser flyttes til andre steder i nærområdet, for eksempel ved Martinius Lørdahls plass.
  • To HC-parkeringer flyttes til Glückstads gate
  • To HC-parkeringer flyttes til Sofies gate

Sykkelfeltet som blir etablert langs Pilestredet park vil være et permanent tiltak, mens sykkelfeltet i motsatt retning vil være et midlertidig tiltak som vil opphøre når gata blir toveiskjørt igjen når Ring 1 åpnes.

Det vil også bli innført noen justeringer i krysset ved Holbergs gate. For å unngå konflikter mellom bussen og syklende, vil sykkelfeltene i dette krysset ledes opp på fortau som en midlertidig løsning som er ment for å ivareta trafikksikkerheten i møte med bussen. Hjørnefortauet mot Pilestredet park vil også innsnevres med ca. 1 meter for å gi bussen bedre plass til å svinge opp gata.

Se mer under “når skjer det”.

Hvor skjer det?

Hvorfor gjør vi det?

Statens vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 innebærer store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo sentrum. For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten sette inn flere avbøtende tiltak i byen.

Formålene med Bymiljøetatens avbøtende tiltak:

  • Sikre fremkommelighet for nødetatene og andre kritiske funksjoner
  • Skjerme boliggatene nord for Ring 1 for økt biltrafikk​
  • Opprettholde et trafikksikkert og fremkommelig tilbud for gående og syklende​
  • Opprettholde fremkommeligheten for kollektivtrafikken

Stensberggata har blitt valgt som alternativ trasé for omlegging av 37-bussen, på grunn av tilgjengelig gatebredde, og et veidekke som tåler en leddbuss med hyppige avganger. Det skal enveisreguleres østover for biltrafikk. Når Ring 1 åpnes igjen, vil Stensberggata igjen få toveistrafikk.

Stensberggata ligger inne i Plan for sykkelveinettet som strekning tilrettelagt for sykling i blandet trafikk innen 2025. Ettersom strekningen ligger i en stigning på opptil 6 graders helning er det ikke ønskelig at syklende østover deler areal med øvrig motorisert trafikk, også etter gjenåpningen av Ring 1. Bymiljøetatens vurdering er derfor at det er nødvendig å etablere et permanent sykkelfelt i forlengelse av Holbergs gate frem til innkjørsel til Stensberggata 10. Her er det mulig for syklende å flettes inn i øvrig trafikk før krysset i Ullevålsveien, ettersom det er et flatere strekk over dette kvartalet.

Som følge av enveisreguleringen og busstrafikken under stengingen vil det være kritisk å gi syklende et eget kjøreareal vestover for å ivareta trafikksikre forhold. Sykkelfeltet vestover er midlertidig, mens sykkelfeltet østover er permanent.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Etter planen vil vi på sikt kunne utvide fortausbredden tilbake til opprinnelig størrelse, og vi vil også utjevne fortausbreddene i krysset ved Ullevålsveien/Akersgata for å sikre plass til syklende i begge retninger, samt gode løsninger for gående på begge sider av krysset.

Når skjer det?

Deler av arbeidet, slik som bygging av krysset og legging av kantstein, ble gjennomført vinteren 2023/2024. Fra 16. mai ble det skiltet parkering forbudt i Stensberggata. Gata ble asfaltert i månedsskiftet mai/juni. Holbergs gate ble asfaltert i løpet av uke 25. Hele strekningen får ny oppmerking innen 1. juli.

Relevante lenker og prosjekter i nærheten

Kontakt

Prosjektleder for Bymiljøetatens arbeid med Ring 1 Marit Stadheim Telefon: 23 48 20 30 E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no (E-post merkes Ring 1)