Ring 1 – Colbjørnsens gate og Skovveien: tilrettelegging for myke trafikanter

Ring 1 stenger midlertidig. Vi iverksetter flere tiltak, deriblant tilrettelegging for syklende i Colbjørnsens gate, og forholdene for myke trafikanter forbedres i Skovveien.

  • 1. juli 2024 stengte Statens vegvesen Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk. Veien holdes stengt i tre år.
  • Arbeidet får store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo for naboer, næringsdrivende, de ulike trafikantgruppene og kollektivtrafikken. ​
  • For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten gjennomføre avbøtende tiltak i byen.
  • Samlet sett skal tiltakene bidra til å redusere trafikken tilstrekkelig til at fremkommeligheten i byen kan opprettholdes på et forsvarlig nivå.
  • Tiltakene er avbøtende. Det vil si at de reduserer ulempene, men fjerner dem ikke.

Hva skal vi gjøre?

  • Enveisregulere Colbjørnsens gate for kjørende i retning vest, fra Oscars gate til Skovveien

  • Etablere sykkelfelt i begge retninger i Colbjørnsens gate, mellom Oscars gate og Skovveien

  • Fartshumpen i Colbjørnsens gate flyttes til østsiden av krysset Colbjørnsens gate X Oscars gate for å sikre at bilister senker farten inn mot krysset

  • Etablere en egen lomme for av- og påstigning i Skovveien (utenfor Skovveien 9)

  • Stramme opp krysset Skovveien X Colbjørnsens gate og krysset Skovveien X Frognerveien

  • Utvide fortauet på østsiden av Skovveien, mellom Frognerveien og Behrens´ gate

  • Etablere sykkelparkering i Skovveien

  • Reasfaltere Colbjørnsens gate mellom Oscars gate og Skovveien, og reasfaltere Skovveien. mellom Colbjørnsens gate og Frognerveien

Den franske skolen, som ligger i Colbjørnsens gate er en Hjertesone-skole. Det pågår et løpende samarbeid om trafikksikkerhetstiltak her, i samarbeid med Den franske skolen.

Krysset Skovveien X Colbjørnsens gate skal strammes inn i det nordøstlige og det sørvestlige hjørnet, ved at fortauet utvides og kantsteinen flyttes. Begge hjørnene vil få taktil merking.

Krysset Skovveien X Frognerveien skal strammes inn med fortausutvidelser. Utvidelsen på den nordøstlige delen gjør at fortauet blir bredere helt opp til Behrens´ gate. Taktil merking i alle gangfelt. Etablering av sykkelstativ i kurven mellom kryssets nordlige og østlige arm.

Endring av parkeringsplasser (juni 2024)

Som følge av tiltakene i Skovveien og Frognerveien vil det bli endringer i parkeringsplassene. Totalt fjernes det to parkeringsplasser. Endringene fordeler seg slik:

  • I Skovveien fjernes det to beboerparkeringsplasser.
  • De vanlige avgiftsplassene i Skovveien flyttes til motsatt side av gata, og antallet øker med én.
  • I Frognerveien fjernes det ´én beboerparkering.
  • I krysset Frognerveien x Skovveien etableres det flere nye stativ for sykkelparkering.

Se mer under «Når skjer det»

Hvor skjer det?

De planlagte tiltakene er på strekningene Colbjørnsens gate, mellom Skovveien og Oscars gate, og på Skovveien, mellom Colbjørnsens gate og Frognerveien.

Trykk på de blå markørene på kartet for å lese om tiltakene.

Når skjer det?

Arbeidene startet opp sommeren 2024. I Colbjørnsens gate ble vi ferdig med arbeidene før skolestart. I Skovveien og Frognerveien ble arbeidene ferdigstilt i starten av september.

Hvorfor gjør vi det?

Statens vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 innebærer store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo sentrum. For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten sette inn flere avbøtende tiltak i byen.

Formålene med Bymiljøetatens avbøtende tiltak:

  • Sikre fremkommelighet for nødetatene og andre kritiske funksjoner

  • Skjerme boliggatene nord for Ring 1 for økt biltrafikk​

  • Opprettholde et trafikksikkert og fremkommelig tilbud for gående og syklende​

  • Opprettholde fremkommeligheten for kollektivtrafikken

Colbjørnsens gate mellom Skovveien og Oscars gate er en liten, men viktig gjennomfartsåre vest i Oslo. Det er en del gang-, sykkel- og biltrafikk på strekningen. Om morgenen og på ettermiddagen er det vesentlig mer trafikk her, blant annet i forbindelse med henting og levering til Den franske skolen i Oslo, som ligger på strekningen.

For å opprettholde et trafikksikkert, fremkommelig og sammenhengende tilbud for gående og syklende gjennom Oslo sentrum under den midlertidige stengingen av Ring 1, etableres det sykkelfelt i begge retninger i Colbjørnsens gate. Dette vil også redusere antallet som sykler på fortauet, og dermed forbedre forholdene for gående. Kjørebanen vil bli enveiskjørt i retning Skovveien, noe som vil medføre mindre biltrafikk på strekningen.

På sikt vil vi også se på den videre sykkeltilretteleggingen øst i Colbjørnsens gate, for å sikre en sammenhengende sykkeltilrettelegging i gata, mellom Skovveien og Parkveien.

Skisse av Colbjørnsens gate
Skisse som viser tiltakene i Skovveien og Frognerveien
Kreditering: Bymiljøetaten/Oslo kommune.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Støyende arbeider

Det vil generelt være normal anleggsstøy, ettersom det skal asfalteres og legges ny kantstein. Det vil gjelde kun en kort periode for å bygge tiltaket.

Relevante lenker

Bymiljøetatens

Prosjektleder
Marit Stadheim
Telefon